Prof. Mariana POP: Decizia de a închide școlile – o greșeală majoră

Directorul Liceului Teoretic „Elf”, prof. Mariana POP (până nu demult, inspector școlar general adjunct în cadrul IȘJ Cluj) consideră că sistemul de predare online, în învățământul preuniversitar, „la câte oportunități oferă, pune totodată și multe piedici”, iar decizia autorităților de a închide școlile, fără a ține cont de studiile făcute în alte țări, a fost o greșeală majoră.

„De ce nu s-a luat exemplul țărilor puternic afectate de pandemie și care au dat dreptul copiilor la educație? Cred că se dorește deliberat ca educația să fie oprită din evoluția ei firească, cât mai mult. E foarte trist ce s-a întâmplat și ce se întâmplă în continuare” – spune prof. Mariana Pop.

– După un an de cursuri mai mult de acasă, care este concluzia dvs: se poate face școală online?

– Da, se poate, dar cu limite. Nu e ușor să treci de ecranul dispozitivului electronic de pe care lucrezi și să ajungi la elev. Nu există acel spațiu al clasei reale care te apropie și care îți dă senzația de apartenență la grup. Elevii, în acest sistem de predare, sunt singuri, fiecare într-un spațiu al lui, fiecare cu confortul lui și, deci, fiecare cu lumea lui. Apare izolarea, renunțarea, în unele cazuri, la a comunica, din teama de judecată a celorlalți pentru vreo afirmație posibil eronată.

Îi este foarte greu unui profesor să poată să-i privească pe elevi în ochi atunci când le explică o noțiune nouă, să vadă dacă înțeleg; e foarte greu să poarte un dialog deschis și să-i aducă pe cât mai mulți elevi în situația de răspuns. Totul încetinește din cauza sistemului de transmitere online, care, paradoxal, la câte oportunități ne oferă, ne pune totodată și multe piedici. Puțini elevi conștientizează că e foarte necesar să fie mult mai concentrați acum și să depună toate eforturile pentru a asimila cunoștințele predate. Și, trebuie să recunoaștem că a sta atât de multe ore în fața unui ecran e obositor și greu, atât pentru elevi, cât și pentru profesori.

– Ați fost ani buni inspector școlar general adjunct și cunoașteți starea de fapt a școlilor din județ, dar și condițiile în care trăiesc mulți dintre elevii de la sate. Credeți că această perioadă de pandemie a adâncit decalajul care există între elevii din urban și cei din rural?

– Sunt convinsă de acest lucru. Cea mai mare parte a elevilor din mediul rural nu au, sau nu au avut acces la dispozitivele electronice. Unii au primit aceste dispozitive, promise în luna martie, chiar și în luna decembrie! Ce s-a întâmplat în primele trei luni de școală din acest an școlar, ca să nu discutăm de celelalte 4 luni din anul trecut școlar?

Unii dascăli mergeau și mai merg cu fișe de lucru, o dată pe săptămână, să le înmâneze elevilor. Doar cu fișe, fără să poată să predea! Unii nu au predat deloc în sistem online, mai ales în anul școlar trecut, în perioada martie-iunie. Crede cineva că acest tip de abordare a dus la învățare? Eu nu pot să cred așa ceva. Știm că majoritatea copiilor din mediul rural nu au condiții propice învățării și nu pot fi comparabile cu cele ale copiilor din mediul rural.

Da, din păcate, consider că decalajul între elevii din cele două medii de rezidență a crescut.

– Ce considerați că s-a greșit în organizarea învățământului, în această perioadă de pandemie?

– Consider că greșeala majoră a fost decizia de a închide școlile, fără a ține cont de studiile făcute în alte țări, mai mari și mai dezvoltate ca a noastră. Elevii din majoritatea țărilor din toată lumea au mers sau merg și acum la cursuri. Toate studiile arată că și copiii și tinerii sub 16 ani nu sunt afectați, decât într-un număr foarte mic, de acest virus, COVID-19.

De ce i-au supus doar pe elevii noștri, pentru o perioadă atât de mare, la acest experiment, care va avea repercusiuni vizibile doar în următorii ani și va crea o mare problemă acestei generații? Toți psihologii au avertizat despre problemele pe care le au deja sau le vor putea avea tinerii, dar nici unul dintre factorii de decizie din acest moment nu a ținut cont de părerea acestor specialiști.

De ce se prefac că sistemul de educație aplicat în aceste multe luni oferă șanse egale tuturor copiilor? De ce nu au fost lăsați copiii să fie la școală în acele zone, în sate sau chiar în multe orașe, unde numărul de cazuri de îmbolnăvire este foarte redus sau nu există cazuri? Numărul de cazuri nu a scăzut față de perioada din primul val, când nu era școală față în față, și nici din luna octombrie, când președintele a anulat dreptul copiilor la o educație corectă.

De ce nu s-a luat exemplul țărilor puternic afectate de pandemie și care au dat dreptul copiilor la educație? Cred că se dorește deliberat ca educația să fie oprită din evoluția ei firească, cât mai mult. E foarte trist ce s-a întâmplat și ce se întâmplă în continuare.

– Cum s-au desfășurat cursurile la Liceul Teoretic „Elf”, cât de receptivi și cât de dispuși au fost elevii și cadrele didactice să respecte noile reguli și cerințe?

– Cursurile în liceul nostru s-au desfășurat corect până în momentul în care, fără nici o analiză a fiecărei situații, s-a decis trecerea tuturor elevilor în scenariul 3, cel al sistemului de predare-evaluare total online. Nu au fost raportate cazuri de îmbolnăvire în rândul copiilor din învățământul preșcolar sau primar și totuși nu a contat, cursurile au fost oprite și pentru ei.

Au fost dotate toate sălile cu aparatură specifică transmisiilor lecțiilor în sistem live stream, camere video, microfoane, lavaliere, boxe, laptopuri și calculatoare. Regulile și cerințele au fost respectate de către toți, au fost achiziționate produsele de dezinfecție specifice, panourile de plexiglass, acolo unde legislația a impus acest lucru. Atât profesorii și angajații liceului, cât și elevii au înțeles necesitatea respectării regulilor, nu au fost probleme în acest sens.

Educația a continuat prin realizarea tuturor orelor de curs prevăzute în oferta educațională, toată lumea muncește foarte mult.

– Cât de concludente considerați că sunt evaluările care s-au făcut elevilor în acest an, având în vedere modul în care s-au desfășurat cursurile?

– E de discutat despre acest subiect, deoarece la disciplinele de examen, în special, este foarte greu să faci evaluări obiective. Nu poți să gestionezi timpul așa cum îl făceai când elevii erau în fața ta, nu toți elevii pot trimite rezultatele foarte prompt, iar evaluarea necesită un timp foarte extins și foarte multă muncă din partea profesorilor. Eu consider că e cea mai grea situație prin care trec cadrele didactice. În special profesorii care predau discipline de examen. Au și responsabilitatea promovării cu rezultate foarte bune a examenelor ce îi așteaptă pe elevi. S-a renunțat la evaluarea prin teze, nu se fac simulări ale examenelor, nu s-a creat cadrul legal prin care măcar acești elevi să fie prezenți fizic la școală, fie și doar și pentru aceste evaluări. Pentru celelalte discipline evaluările pot fi mai diversificate, de la evaluări orale la proiecte notate. Dar și aici, nu ai siguranța că sunt doar cunoștințele pe care un elev le stăpânește la momentul evaluării sau se ajută de mediul personal în care dau aceste evaluări și unde, ca profesor, nu ai acces.

– Ați avut cazuri de COVID-19 în școală?

– Da, am avut trei colegi profesori și trei elevi, în luna octombrie. Dar, spre bucuria noastră, au depășit boala și s-au întors recuperați la cursuri. Am închis activitatea claselor unde acești colegi au desfășurat activități instructiv-educative pentru câte 14 zile și am trecut activitatea în sistem online.

– Care este (sau ar trebui să fie!) diferența între o școală de stat și o școală particulară? Ce așteptări în plus au părinții și elevii? Vă întreb deoarece încă sunt mulți cei care consideră că școala particulară e doar o școală în care plătești și, indiferent dacă înveți sau nu, ai în final o diplomă (pe bani!) și poți merge mai departe la facultate, eventual tot la una particulară (tot pe bani).

– În ceea ce ne privește pe noi, cei de la Liceul Teoretic „Elf”, în primul rând este atitudinea față de elev, față de educația lui, față de nevoile lui. Oferta educațională pentru orice nivel de școlarizare adaugă curriculum-ului național, pe care îl respectăm 100%, un curriculum de dezvoltare socio-emoțională și personală. În prezent vizăm o abordare transdisciplinară, cu conținuturi integrate, creând o imagine de ansamblu asupra posibilităților de valorificare a cunoștințelor transmise.

Pornind de la nevoia de echilibru a copiilor, este elaborat, alături de specialiști, un curriculum de dezvoltare socio-emoțională complex, care are la bază premisele educației empatice. Pornind de la nevoia de libertate și de explorare a copiilor, s-a dezvoltat un program de educație outdoor pentru cei din învățământul preșcolar și primar, care are la bază contactul cu natura și mediul înconjurător. În cadrul zilelor petrecute la pădure, în drumeții sau în activități de grădinărit, învățăm împreună sustenabilitatea, normele de siguranță în aer liber și dragostea pentru tot ce ne înconjoară.

Credem într-o atitudine față de învățare bazată pe gândire critică, cercetare, explorare și evaluare a procesului de învățare, prin utilizarea de strategii educaționale adaptate nevoilor elevilor din societatea actuală. Promovăm munca în echipă, colaborarea, empatia și respectul, ceea ce duce la rezultate academice excelente ale elevilor noștri. În procesul învățării, profesorul este un facilitator activ, reflexiv. Ideile emergente ale elevilor au nevoie de acest moderator care poate genera contexte noi, în care elevii își pot elabora ideile.

Părinții elevilor noștri își doresc ce e mai bine pentru copilul lor. Și nu vin cu impuneri, în urma plății făcute pentru susținerea educației. Ei plătesc un serviciu și cer calitate. Elevii cer o atitudine corectă a profesorilor, o preocupare pentru formarea lor și o preocupare pentru dezvoltarea lor personală. Și acest lucru îl primesc sub o diversitate de forme, deoarece ne preocupă pe toți acest lucru.

– Ce calități sau ce abilități în plus ar trebui să aibă un dascăl de la o școală particulară față de unul de la o școală de stat?

– Calități au toți profesorii din sistemul de educație pentru care această meserie este una de vocație și nu de conjunctură. Profesorii noștri sunt bine pregătiți și mai ales bine formați pentru noile abordări ale educației în contextele noi în care ne aflăm, atât la nivel național, cât și la nivel european. La noi, un plus îl reprezintă abordarea personalizată a fiecărui elev și modul de comunicare cu părinții. Noi folosim platformele educaționale Kinderpedia și Adservio, pentru comunicarea cu părinții. Și chiar se folosesc, constant și continuu. Avem întâlniri cu părinții după ce diriginții primesc rapoarte despre fiecare elev din clasă și pot să transmită la timp fiecare problemă pe care o identifică sau pot să felicite comportamentul și să transmită susținerea în continuare a acestei abordări a educației.

În general, copiii și elevii sunt preocupați de tot ce înseamnă formarea lor și sunt reali parteneri ai educației. La fel și părinții lor.

Preocuparea nostră este aceea de a crea, pentru și împreună cu elevii, proiecte culturale care să le dea o altă perspectivă a vieții. Vorbesc aici de proiectele anuale: ZBOR, BLUE, ROOTS sau competiții punctuale, cum a fost și BEETHOVEN RELOADED. În aceste proiecte elevii se descoperă și descoperă mari oameni și universuri crezute, uitate în istorie, devin creativi, realizează creații frumoase din zona artei, atât a celei plastice – vizuale cât și a celei muzicale. Noi susținem cursurile de muzică și artă pentru elevi, organizăm expoziții de pictură și grafică, în spațiul ofertant al școlii sau în colaborare cu Muzeul de Artă din Cluj-Napoca, ai căror parteneri suntem.

– Cum v-a primit colectivul Liceului Teoretic „Elf” și cât de mulțumită sunteți de elevii dvs?

– Am fost bine primită de colegii mei, pe o parte dintre ei îi cunoșteam de mult timp, pe o parte am reușit să îi descopăr prin activitățile derulate în aceste luni de când sunt la „Elf”. Este o organizație foarte mare și e greu să îi descoperi pe toți într-un timp așa de scurt, dar pot să afirm cu toată încrederea că aici se muncește mult și frumos. Atât elevii, cât și profesorii știu ce fac și spre ce doresc să se îndrepte.

Ne preocupă, așa cum spuneam, nevoia fiecărui copil. Atât timp cât avem un parteneriat real cu elevii și părinții, lucrurile funcționează foarte bine. Avem o catedră de psihologie foarte dinamică și aplecată asupra tuturor situațiilor în care funcționăm.

– Cum i-ați caracteriza pe noii dvs elevi, de la „Elf”?

– Creativi, implicați, doritori de proiecte noi, muncitori și, în cea mai mare parte, foarte asumați. Copii și tineri frumoși și cu multe preocupări. Elevi cu șansă la o educație de calitate, care au alături, pentru o dezvoltare armonioasă, atât familia personală, cât și familia de profesori și angajați ai Liceului Teoretic „Elf”.

– Se pot compara satisfacțiile unui inspector școlar general (adjunct) cu cele ale unui director de liceu?

– Putem compara aceste funcții doar prin prisma rolului pe care ar trebuie să îl ai ca și conducător de instituție: grija pentru copii și munca susținută a cadrelor didactice. Satisfacții sunt atunci când vezi că elevilor și oamenilor pe care îi conduci le este tot mai bine și sunt realizate lucrurile corect, legal și din suflet.

– Ce vă doriți, în anul 2021, pentru dvs și pentru școala pe care acum o conduceți?

– Anul 2021 îmi doresc să ne aducă mai aproape unii de alții: elevii să participe fizic la școală, profesorii să își facă munca cu dedicație și părinții să aibă încredere că ne facem bine meseria și să fie aproape de copii. În plan personal îmi doresc sănătate, înțelepciune și să ne bucurăm de tot ce avem împreună cu cei dragi.

Le doresc celor care vă sunt cititori să le fie bine, să fie sănătoși și buni! La mulți ani și Sărbători fericite!

Și noi vă urăm, la rândul nostru: Sărbători fericite și La mulți ani!

M. TRIPON

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut