Primăvară tristă: Scumpiri catastrofale în toate sectoarele economice

Managerii din economia românească apreciază că următoarele trei luni vor fi marcate de o creştere importantă a preţurilor în toate sectoarele economice – industria prelucrătoare, construcţii, comerţ și servicii -, iar singurul domeniu unde ar urma să se facă angajări va fi comerțul cu amănuntul.

Rezultatele anchetei de conjunctură realizată de Institutul Naţional de Statistică arată că managerii din industria prelucrătoare preconizează pentru următoarele trei luni o creştere moderată a volumului producţiei, în special în fabricarea autovehiculelor de transport rutier, a remorcilor şi semiremorcilor, precum și în fabricarea produselor de cocserie şi a produselor obţinute din prelucrarea ţiţeiului. Angajajtorii din sector estimează o relativă stabilitate a numărului de slariați, dar și o creștere accentuată a preţurilor produselor industriale.
Odată cu trecerea iernii, și în construcţii va avea loc o creştere moderată a volumului producţiei, care va contribui lastabilitatea numărului de angajaţi. Din păcate tendința de creștere galopantă a preţurilor lucrărilor de construcţii se va menține și în perioada imediat următoare.
Spre deosebire de celelalte sectoare economice, managerii din comerţul cu amănuntul prognozează că următoarele trei luni vor fi caracterizate printr-o tendinţă de scădere moderată a activităţii economice, dar și că volumul comenzilor adresate furnizorilor de mărfuri de unităţile comerciale va râne la un nivel comparabil cu cel actual. Angajatorii din comerț apreciază că va urma o creşterea moderată numărului de salariaţi, dar și o creştere importantă a preţurilor de vânzare cu amănuntul.
Potrivit estimărilor de la acest sfârșit de iarnă, cererea de servicii (cifra de afaceri) va rămâne relativ stabilă în primăvară, la fel cum se va întâmpla și cu numărul de salariaţi, însă, la fel ca în celelalte secctoare economice, preţurile de vânzare sau de facturare ale prestaţiilor vor avea o tendinţă de creştere.

Reamintim că soldul conjunctural, indicatorul pe care se bazează această anchetă, arată percepţia managerilor întreprinderilor asupra dinamicii unui fenomen care nu trebuie confundată cu ritmul creşterii sau scăderii oricărui indicator statistic.

V.D.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut