Prefectul Irina Munteanu: “Obiectivele mele sunt, de fapt, obiectivele adminsitrațiilor locale

Liberala Irina Munteanu, care s-a instalat, în urmă cu aproape două săptămâni, în fotoliul de prefect este prima femeie care ocupă la Cluj această funcție.

Într-un interviu acordat Ziarului Făclia, Irina Munteanu, care anterior a fost subprefect la Cluj, spune că obiectivele sale se pliază pe obiectivele cumunităților, ale administrațiilor din județul nostru, și punctează, totodată, prioritățile momentului.

Reporter: V-ați preluat funcția de curând. Care sunt obiectivele dumneavoastră?

Irina Munteanu: Obiectivele mele sunt de fapt obiectivele comunităților locale, administrațiilor locale, dacă e să vorbim aici, de exemplu, de programele de finanțare pe care le accesează acestea, în limita atribuțiilor care ne revin. Mă pun în temă cu toate proiectele depuse de UAT-uri, iar Prefectura este un element care poate interveni și sprijini. Pe de altă parte, să nu uităm că deși nu mai avem o pandemie în adevăratul sens al cuvântului și niște măsuri în sensul acesta, lucrurile trebuie gestionate și ținute sub control, în continuare. De asemenea, în ce privește campania de vaccinare, aceasta ia o nouă traiectorie și va fi transferată în cel mai scurt timp la medicii de familie, prin Planul Național de Vaccinare.

Pe de altă parte, situații de urgență sunt în permanență și mă refer la situații de urgență care pot interveni în județ, de exemplu, prin prisma fenomenelor meteo. În colaborarea avută cu instituțiile statului le vom gestiona cu cea mai mare seriozitate și implicare.

Reporter: Cum colaborați cu primarii și serviciile deconcentrate?

Irina Munteanu: Eu sunt aici de doi ani…am trecut împreună cu autoritățile prin momente grele, împreună cu instituțiile, cu serviciile publice deconcentrate, și deja relația este creată, întotdeauna au avut parte de disponibilitatea și implicarea mea. Au fost situații în care am intervenit la nivelul UAT-urilor, am sprijinit UAT-urile în diferite proiecte și o voi face în continuare. Ne cunoaștem, deja sunt doi ani grei în care am lucrat împreună pe un aspect sau altul. Mai mult decât atât, ne aflăm acum în momentul acesta delicat generat de conflictul din Ucraina și clar primul obiectiv și cel mai arzător este gestionarea situației actuale, cea legată de oferirea de sprijin persoanelor care vin aici prin adaptarea legislației care s-a făcut în ultima perioadă și prin gestionarea donațiilor din partea comunităților clujene. Deci, în privința relației cu deconcentratele, în acești doi ani s-a format o echipă frumoasă la Cluj, relațiile sunt bune și întotdeauna am construit împreună.

Reporter: Cum gestionați situația refugiaților din Ucraina?

Irina Munteanu: Situația refugiaților din Ucraina este foarte complexă. În sensul că sunt două dimensiuni de acțiune, și anume gestionarea persoanelor care vin din Ucraina, pentru că nu sunt refugiați cu statut de refugiat adică, până când nu accesează o formă de protecție în România, și situația donațiilor, a gestionării donațiilor, pentru că toată solidaritatea în comunitatea clujeană este extraordinară și toată lumea donează și încearcă să ajute. În acest context, am constituit la nivelul Clujului, un protocol de colaborare, un nucleu de intervenție între o serie de ONG-uri, sau asociații profesionale și instituții, cum ar fi a prefectului, care prin Comitetul pentru Situații de Urgență gestionează și această criză, Inspectoratul prntru Situații de Urgență, Primăria, Consiliul Județean, Colegiul Farmaciștilor, plus entitățile nonguvernamentale. Nu există o evidență a persoanelor venite din Ucraina, o evidență clară, la momentul acesta, nu vă pot spune câți sunt în Cluj, pentru că ei au drept de ședere în țară 90 de zile, ca noi, oricare, care mergem într-o țară străină în vacanță. De la acel moment, trebuie fie să se întoarcă, fie să acceseze o formă de protecție. Au venit, s-au cazat la hotel, la pensiuni, la cunoștințe, la neamuri, la prieteni și ce vă pot spune, la momentul acesta, din ce am gestionat noi ca și cazări primite, oferite de hoteluri, pensiuni, într-o foarte frumoasă colaborare cu Horeca, este că am gestionat undeva la peste 2000 de cazări, deci 2000 de persoane. Aici intervine Asociația Rescue International, ei sunt cei care gestionează cazările, se oferă o masă caldă cu sprijinul Horeca și restaurantelor pe care ei le au în evidență. Alte ONG-uri gestionează partea de donații. De asemenea, avem centrele puse la dispoziție de către administrația locală, unde se colectează donații pentru populație și ulterior tot prin colaborare cu mediul privat le depozităm, le inventariem și le pregătim în niște hale mari pentru a merge pe culoare umanitare direct în Ucraina.

Asociațiile Civic Suport, Vă ajutăm din Cluj, Mișcarea Civică, ei gestionează un call center, pentru cetățenii ucrainieni care va face legătura între toate entitățile cuprinse în acest nucleu. Le vom oferi (n.red- celor care vin) sprijin din toate punctele de vedere, și aici mă refer la cazare, la nevoile de bază, la tot ceea ce înseamnă consiliere, consultații medicale, fie că rămân în Cluj cazați, fie că nu. În general sunt în tranzit, cea mai mare parte dintre ei, rămân câteva ore până se organizează sau merg la un avion, la un tren și pleacă mai departe.

Reporter: A crescut numărul solicitărilor la Serviciul Public de Pașapoarte față de anul trecut?

Irina Munteanu: S-a dublat. Numărul a crescut foarte mult, situația este acum mai dificlă, foarte multă lume se adresează serviciului pentru înnoirea actelor. E o situație care este cauzată în primul rând de faptul că s-au ridicat restricțiile și oamenii se pregătesc de vacamnțele mult dorite, și mai este și acest fond de teamă, emoțional generat de conflictul din Ucraina. Mai sunt și documentele misiunilor diplomatice care sunt lucrate aici, până în 80 media pe zi. De asemenea, prelucrăm și din zonele limitrofe, din celelalte județe, aici la Cluj-Napoca. Acesta este și motivul pentru care am mărit programul de lucru de două ori.

Interviu realizat de

Anca M. COLIBĂȘANU

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut