Peste jumătate dintre angajați și freelanceri vor să devină antreprenori

Conform unui studiu realizat recent de Unlock Research pentru ING Bank România, 68% dintre angajații din România sunt interesați să își deschidă o afacere în următorii doi ani și 87% dintre persoanele care activează ca freelanceri împărtășesc aceeași dorință.

Printre domeniile de activitate în care angajații doresc să devină antreprenori sunt: comerțul cu amănuntul (14%), HoReCa (11%), IT (7%) și comerțul online (6%).

Freelancerii își doresc să facă trecerea către antreprenoriat în domeniile HoReCa (9%), media/marketing (9%), comerț cu amănuntul (8%), și IT (6%).

Pregătirea pentru antreprenoriat

Angajații care vor să devină antreprenori se informează și verifică viabilitatea ideii de afacere pe care o au înainte de a investi timp și bani. Astfel, 56% dintre ei declară că au studiat domeniul / industria în care și-ar dori să activeze, iar 40% au și pregătit un plan de afaceri. Cel mai mare procent de angajați care își doresc un business pe cont propriu se află în rândul celor cu vârsta cuprinsă între 25 și 44 de ani.

În schimb, freelancerii studiază domeniul de interes din punctul de vedere al înțelegerii competiției pe piață și al aspectelor legislative (57%), 44% au întocmit un plan de afaceri, iar 29% au declarat că au urmat programe de mentorat, cursuri antreprenoriale și workshop-uri.

Argumente pro și contra

Pentru 53% dintre angajați principalul motiv pentru care nu vor să devină antreprenori este lipsa finanțelor. Alte argumente care stau la baza acestei decizii sunt dificultatea de a conduce un business (34%) și securitatea oferită de job (27%). În schimb, printre principalele motive care îi încurajează să își deschidă o afacere se află dorința de a se întreține pe seama unui hobby sau a unei pasiuni (19%), oportunitatea de a învăța mai mult decât în poziția actuală de angajat (18%) și libertatea de a-și desfășura activitatea conform propriilor alegeri (17%).

Pentru freelanceri, motivele pentru începerea unui business sunt oportunitatea de a câștiga pe baza unui hobby sau a unei pasiuni (25%), libertatea de a-și desfășura munca conform propriilor dorințe (20%) și opțiunea de a fi beneficiari direcți ai activității prestate (15%). Dezavantajele în luarea unei astfel de decizii sunt reprezentate de plata taxelor către stat (18%), asumarea unor riscuri mai mari (14%) și fluctuația încasărilor (13%).

Totodată, frica de birocrație / legislație / autorități a fost nominalizată de 24% dintre angajați și de 33% dintre freelanceri. O necesitate menționată de ambele grupuri, în aceeași proporție de 57%, este reprezentată de un sistem simplificat / o platformă pentru tot ceea ce înseamnă taxe și probleme care țin de contabilitate. Alte lucruri pe care românii le consideră ca fiind de mare ajutor pentru pornirea în antreprenoriat sunt programele de finanțare (57% dintre angajați, respectiv 47% dintre freelanceri) și programele de mentorat (41% dintre angajați, respectiv 38% dintre freelanceri).

De la angajat la freelancer și viceversa

De remarcat că pesste jumătate (56%) dintre angajați sunt interesați să devină freelanceri. Pentru ei, freelancing-ul înseamnă un proces de învățare continuă, iar printre dezavantajele menționate se află fluctuația încasărilor (23%) și asumarea unor riscuri mai mari (16%).

Însă, odată ajuns freelancer, întoarcerea la rolul de angajat este mai dificilă, doar 37% dintre aceștia menționând că ar fi interesați să (re)devină angajați.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut