Pe locuri, fiți gata… ELF!

Da!, este mesajul nostru pentru elevii care așteaptă începerea anului școlar 2021-2022, care se anunță a fi un an școlar în care vom continua să ne exersăm abilitățile de conectare cu ceilalți, de flexibilitate, adaptabilitate și reziliență. Ne dorim ca, în primul rând, să fie un an în care elevii noștri să vină la școală cu entuziasm, iar noi să le asigurăm siguranța fizică și emoțională, țintind, totodată, să atingem standardele academice pe care ni le-am propus.

Ne-a fost dor de școală, de o școală plină de copii, de elevi, de profesori și de fiecare membru al comunității noastre. Suntem gata să facem educație cu elevii în bănci, cu profesorii în fața lor și alături de ei. Am pregătit fiecare spațiu, pentru copiii din nivelurile preșcolar și primar, pentru elevii din  nivelurile gimnazial și liceal, cu mare atenție la fiecare detaliu, respectând și asigurând condiții de siguranță. Toate acestea au fost înnoite, refăcute și amenajate astfel încât să le ofere o stare de bine tuturor, copii, elevi, profesori.

Suntem cel mai mare liceu privat din România, cu peste 500 de copii înscriși în grădinițele noastre, 500 de elevi de nivel primar, 255 de elevi din gimnaziu și 85 elevi de liceu. O echipă de peste 150 de cadre diactice  sunt dedicate educației de calitate și unei maniere de abordare curriculară inovativă, flexibilă, ancorată în creativitate și profesionalism. Am dovedit, în cei 26 de ani de când Fundația Țăndărică a înființat prima grădiniță, că la Liceul Teoretic Elf educația se face cu drag, cu respect, cu dăruire și cu multă creativitate. Valorile în care credem și pe care le respectăm sunt: Creativitatea, Empatia, Responsabilitatea și Competența.

Am dovedit că pregătirea elevilor noștri este una foarte bună, astfel încât, în ultimii ani, am ocupat locurile 2 sau 3 pe județ prin rezultatele obținute de elevi la examenul de Evaluare Națională și locul 5 la examenul de Bacalaureat din acest an, cu prima generație de absolvenți de liceu. Educația în natură, predarea interdisciplinară, deschiderea spre cultură și sport prin proiectele culturale sau competițiile de nivel înalt în care suntem implicați, prin elevii și profesorii noștri, de la nivel local la cel internațional, fac din mediul de învățare unul foarte competitiv și care pregătește elevii pentru viitor. Avem așteptări mari și în acest an și pentru acest lucru muncim cu drag. Dar, nu știm cât timp din acest an școlar îl vom petrece în format față în față, pentru a face tot ce ne dorim, deoarece, din păcate, suntem din nou în competiție cu pandemia. Ne dorim să o depășim și să reușim să câștigăm cursa contra-cronometru cu aceasta.

Mi-am întrebat colegii care au fost sentimentele pe care le-au avut anul trecut, când pandemia ne-a schimbat dramatic viețile și programul școlar. Răspunsurile sunt realiste și pline de optimism:

„Printre lucrurile care mi s-au părut cele mai dificile în mutarea învățării în mediul online au fost distanțarea fizică de copii, comunicarea dincolo de paravanele pixelate ale computerelor, sentimentul unei eficiențe minimizate cauzate de sacadări de ritm, de o altfel de rutină a dialogului, de implicare diferită a copiilor în învățare, de demotivarea girată de absența conexiunii reale, față în față, cu colegii de clasă. Pe de altă parte, au fost niște avantaje pe care ne-am bazat cu toții: configurarea imediată a școlii virtuale pe platforma Google, programe de formare, tutoriale și suport tehnic permanent, implicarea părinților și a copiilor în proporție foarte mare.

Câștigul personal, didactic, a fost enorm: am fructificat starea de criză învățând în timp record un limbaj și niște abilități mai ales tehnice nebănuite. Aflându-ne cu toții pe aceași platformă educațională, am avut acces la resursele de învățare ale celorlalți profesori, utile pentru a crea conexiuni interdisciplinare, am folosit cu parcimonie și cea mai mică resursă de timp la dispoziție, impunându-mi, mai mult ca oricând, un principiu al eficienței și al relevanței. Mai apoi, pentru copii, pasarea asumată a responsabilității personalizării propriei învățări i-a determinat pe cei mai mulți să se simtă mai independenți, mai mulțumiți cu libertatea de a-și organiza programul de studiu. În plus, mediul acesta online, pentru mulți a părut a fi cel mai natural mediu cu putință.

Cu onestitate, așadar, în multe ocazii am avut sentimentul primilor ani de învățământ în care, pentru fiecare lecție îți construiai planuri, te documentai, căutai soluții, testai, adaptai. Mă bucur însă că entuziasmul începuturilor l-am regăsit și acum, chiar dacă, pentru a ține pasul cu vremurile, a fost parcă nevoie de un efort (fizic, mai ales) mult mai mare”. (Alina Petri, prof. limba română)

“A fost un an teribil de greu, l-aș asemăna cu primul an de profesorat în care mai mult am bâjbâit, am căutat, am experimentat, am încercat diverse strategii, m-am adaptat și reinventat de nenumărate ori. Cam așa a fost și anul trecut, poate chiar mai greu, deoarece, chiar dacă elevii mei erau la o distanță de un click de mine, au fost momente în care parcă eram la ani lumină depărtare unii de alții. Emoțional, a fost foarte greu, dureros chiar, în special pentru cei mai mici, deoarece nimic nu poate înlocui comunitatea pe care o formăm cu fiecare din clasele și elevii noștri. Sigur, au fost și momente frumoase, am cunoscut pisicile și câinii elevilor mei, ne-am intrat unii altora în case, printre rafturile de cărți și jucării. Paradoxal, ne-am apropiat unii de alții, am trecut cu bine peste examene, mai bine de 80 de elevi de-ai noștri au trecut cu brio de provocările unui examen Cambridge și mai mult de atât, au reușit să obțină punctaje foarte bune, astfel că nu a fost un an pierdut”. (Laura Pamfiloiu, prof. limba engleză)

“În încercarea de a construi decorul unui spectacol pe care urmează să îl dai, mai întâi, de unul singur, apoi încercând să îi atragi și pe elevi alături de tine, te străduiești să găsești proporțiile pentru ca ceea ce ai gândit să aibă stabilitate.  E ca o instalație cu trei puncte de sprijin care ar putea foarte ușor să se destabilizeze dacă profesorul nu consolidează suficient de bine fiecare dintre cei trei piloni de susținere: cunoștințe transmise cu plăcere; recompense oferite corect (note și alte forme de a recompensa efortul susținut al elevilor); cadrul plăcut.

Am încercat să creez, atât în clasă, cât și în orele care s-au derulat online, un echilibru funcțional între ceea ce oferă spațiul virtual – imagini, dinamică, diversitate – și ce le pot oferi eu copiilor: cunoștințe, încrederea că vor reuși, feed-back consecvent, corectitudine, răbdare, perseverență. Copiii au nevoie de o atmosferă caldă construită din imagini și din sunete îmblânzitoare care sunt la un click distanță, iar dacă ești suficient de abil, creezi un mediu plăcut, predictibil, care le asigură confortul emoțional, însă nu este suficient doar decorul, ei au nevoie și de certitudinea că profesorul le oferă conținuturi valoroase – și asta ține de încrederea pe care le-o câștigi în timp.

Orele desfășurate online sunt extrem de generoase, pot seduce la capitolul imagini, însă riscul este să întindă capcane dacă le nu stăpânești instrumentele. Ramele pe care le creăm din imagini sunt doar pretexte pentru ca în mintea elevului să declanșezi imaginația, răspunsurile spontane, evocarea rapidă și sinteza – capacitatea de a reda esențialul. Alfel spus: dacă rămân în plan secund conținuturile, dacă te lași furat doar de imagini cazi în ispita de a livra copiilor simple activități de vitrină. Experiența profesorului de limba română și anii în care m-am format în școala particulară certifică faptul că nu putem cuantifica parcursul unui elev doar în note. Notele, rezultatele pe care le obțin la final de gimnaziu sunt meritorii și ne bucură. Ele vin să confirme efortul pe care l-a făcut fiecare în parte și toți împreună, dar îmi este foarte clar că traseul educațional al elevilor mei este completat de proiectele și de activitățile în care s-au implicat și au descoperit că sunt inventivi, de experiențele pozitive pe care le-au trăit la școală, de relațiile cu cei din jur. Toate s-au întâmplat pe parcursul anilor de studiu, de aceea, la final de gimnaziu, îi sfătuiesc pe toți absolvenții Liceului Teoretic „Elf” să fie recunoscători nu doar pentru notele pe care le-au obținut la examene, ci pentru tot ce am clădit împreună”. (Iulia Stînga, prof. de limba română)

În concluzie, noi, profesorii Liceului Teoretic Elf, suntem optimiști și încrezători că, indiferent ce se va întâmpla, vom munci la fel de mult și în acest an școlar, dăruind elevilor cunoștințe, formându-le competențele necesare dezvoltării, sprijinindu-i, fiindu-le aproape și învățând împreună cu ei. Așteptăm cu drag să ne revedem cu întreaga comunitate de elevi, pentru ca tinerețea și zâmbetul lor să coloreze spațiile școlii și sufletele noastre.

Să înceapă școala! Pe locuri, fiți gata…. ELF!

Mariana POP, 
director adjunct al Liceului Teoretic Elf

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut