Pe ei cine îi premiază?

Rezultatele la Evaluarea Națională au relevat faptul că elevii au facut față cu brio examenelor atipice din acest an, într-un context special, cel al pandemiei. Din nou, județul Cluj s-a situat pe primul loc, cu cel mai ridicat procent al mediilor mai mari decât 5, și pe locul al doilea (după București) în privința numărului mediilor de 10. Pentru rezultatele lor, copiii vor fi recompensați în bani și premiați de către reprezentanții administrației locale și județene clujene. Un adevărat motiv de bucurie pentru noi toți, ne mândrim cu elevii noștri!R

Cum rămâne, în schimb, cu elevii vulnerabili, cei care provin din famili sărace sau cei care au nevoi speciale? Pe ei cine îi apreciază și recompensează? Criza coronavirusului nu a făcut altceva decât să adâncească discrepanțele între elevi. La începutul pandemiei, aproape 5.500 de școlari spuneau că au nevoie de tablete pentru a putea urma cursurile online, iar peste 8.000 de elevi nu au putut continua şcoala de acasă pentru că le lipsea conexiunea la internet. Și ei au avut de dat examene.

Și cei cu nevoi speciale. Zilele trecute, într-o dezbatere organizată de municipalitatea clujeană, reprezentanții Asociației pentru Protejarea Persoanelor cu Afecțiuni Neuropshice arătau că pandemia a scos în evidență mai mult vulnerabilitatea acestor persoane și mai ales a serviciilor sociale și publice. Ei au atras atenția asupra faptului că această categorie socială a fost complet uitată, mai ales în ce privește aspectul financiar și tocmai de aceea ar fi necesar un plan pe termen lung, un parteneriat în ce privește sistemul social, pentru ca astfel de situații speciale să nu îi mai ia prin surprindere.

În susținerea ideii că actuala criză sanitară a fracturat mai mult categoriile vulnerabile de copii, vine și un studiu recent al UNESCO ce relevă faptul că pandemia de COVID-19 a fost o adevărată generatoare de perturbări fără precedent în educaţie și o sursă de fracturi sociale şi digitale, care ar putea fragiliza şi mai mult categoriile defavorizate din acest domeniu, precum elevii din familiile sărace, fetele şi copiii cu handicap. Studiul arată că experienţele din trecut au demonstrat clar că astfel de crize sanitare pot lăsa un număr mare de persoane pe marginea drumului, în special fetele cele mai sărace, din care multe riscă să nu mai revină niciodată la şcoală.

Astfel, criza sanitară a evidenţiat mai mult ca oricând fracturile la nivelul categoriilor sociale vulnerabile, mai ales în rândul copiilor, iar reacţiile la această criză nu au acordat o atenţie suficientă includerii tuturor elevilor în programe speciale. De acum, școala online va fi tot mai promovată, discrepanțele dintre copii se vor adânci și mai mult, iar accesul unora dintre ei pe piața muncii se va îngrădi. Efectele sunt așadar, cu bătaie lungă pentru cei defavorizați.

Articole din aceeasi categorie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *