Palatul Copiilor Cluj-Napoca: Astăzi, despre Cercul de Grafică

Cursurile Palatului Copiilor sunt diferite de cele oferite în cadrul educației formale. Dincolo de orice formă de clasificare, profesorii Palatelor nu posedă nici un fel de instrumente coercitive, nu dau note, absențele sunt doar o bază de date, rezultatele procesului de evaluare își ocupă locul lor firesc, de instrument de diagnoză, nefiind nici măcar comunicate copiilor. Pe de altă parte, copiii cu care lucrăm nu se simt obligați să participe la cursuri, dar odată ce intră în sală, putem să fim siguri că ei se găsesc acolo pentru că așa doresc, oferindu-ne toată atenția lor. Putem spune că suntem privilegiați – mărturisește prof. George CARAVEȚEANU, coordonatorul Cercului de Grafică de la Palatul Copiilor Cluj-Napoca.

Dialogul cu prof. Caravețeanu este primul, dintr-o serie de dialoguri cu profesorii/ instructorii de la Palatul Copiilor, prin care ne propunem să oferim cititorilor informații cât mai multe și mai ample despre activitățile cercurilor organizate aici, activități în urma cărora sute sau chiar mii de elevi și tineri clujeni ocupă anual locuri de frunte la concursuri naționale și internaționale.

– De cât timp funcționează Cercul de Grafică la Palatul Copiilor din Cluj-Napoca și de când conduceți dvs acest cerc?

– Cercul de Grafică există de la începutul anilor 2000. Sistemul în care sunt înființate cercurile în cadrul Palatului Copiilor Cluj-Napoca se bazează pe interesul manifestat de copiii din Cluj, ca urmare cercul a funcționat într-un stadiu de provizorat timp de un an, după care, datorită cererii în creștere, profilul a intrat în oferta permanentă a Palatului. Conduc acest cerc încă de la înființare.

– Câți copii / tineri  participă, în prezent, la activitățile cercului și după ce criterii se fac înscrierile?

– Unicul criteriu de înscriere ține de interesul manifestat de copil. Cei mai mulți încep cursurile de grafică la vârste mici, între 5 și 8 ani, dar nu este o regulă în acest sens. O bună parte dintre ei continuă până la sfârșitul ciclului de studii, continuând să participe la unele activități, excursii, tabere, ateliere deschise etc., chiar și după ce trec de vârsta de 18 ani, asumându-și voluntar un rol în programul informal de mentorat al cercului. Numărul copiilor înscriși în acest an trece de 160, majoritatea dintre ei continuându-și studiile în grupe de avansați și performanță.

– Există limite de vârstă pentru participarea la acest cerc? De la ce școli provin membrii cercului?

– Pentru înscriere nu există o limită inferioară de vârstă, copiii nu se dezvoltă într-un mod prestabilit. Ca urmare, la începutul anului, cei mici au ocazia să participe la câteva cursuri de acomodare, după care, de comun acord cu părinții, decidem dacă mai așteptăm un an sau doi sau putem să continuăm. Trebuie menționat că grupele de lucru la Cercul de Grafică nu sunt omogene, nici ca vârstă, nici ca nivel de pregătire. Sunt momente în care vârsta copiilor prezenți este între 4 și 19 ani.

Copiii provin din toate unitățile școlare din oraș și din localitățile limitrofe, dar ei încetează să fie „elevii unei școli anume”; odată ce încep cursurile, sunt elevi la Palatul Copiilor.

– Câți copii ați pregătit dvs până acum?

– Sincer, nu știu și cred că este un răspuns obișnuit în învățământ. Noi nu numărăm copiii, ne aducem aminte de fiecare dintre ei.

– Concret, cum se desfășoară și unde se desfășoară activitățile cercului?

– Cursurile pentru începători au o durată de două ore, se desfășoară, în principiu, la sediul central al Palatului Copiilor Cluj-Napoca. Trebuie însă înțeles că o mare parte a activităților noastre sunt diferite de ceea ce în mod obișnuit se înțelege printr-o oră de curs. Cursurile pot avea loc în pădurile din jurul Clujului, în Grădina Botanică sau în Muzeul Satului. Aceste activități nu sunt excepții, ele reprezintă norma.

– La ce concursuri (evenimente) naționale și internaționale au participat copiii/ tinerii de la Cercul de Grafică și cu ce premii s-au întors acasă?

– Lucrările copiilor sunt premiate aproape la toate concursurile la care participăm, dar Cercul de Grafică nu este o excepție în acest sens, toți colegii mei au rezultate deosebite. Ca să înțelegeți: de câțiva ani s-a renunțat la anunțarea publică a rezultatelor  în cadrul festivităților de deschidere, pentru că simpla lor citire dura prea mult; vorbim despre zeci, în unele cazuri, sute de premii, pentru fiecare cerc.

– În ce măsură a afectat pandemia activitatea Cercului de Grafică? Cum se desfășoară activitățile cercului în această perioadă?

– Poate că pare surprinzător, dar situația din pandemie nu ne-a afectat atât de tare precum s-ar putea crede. Încă înainte de trecerea forțată în „online”, procesul de digitalizare a activităților didactice ale cercului începuse. Cursurile de proiectare 3d, de grafică digitală și, parțial cel puțin, cele teoretice, aveau deja un cadru de desfășurare în mediul online și, ca urmare, nu ne-a fost atât de greu. În altă ordine de idei, în perioadele în care nivelul de severitate al restricțiilor ne-a permis, ne-am desfășurat activitatea într-un regim relativ normal, am organizat tabere, excursii, în perioada verii am organizat cursuri în Grădina Botanică. Am extins activitățile cercului și în perioadele de vacanță.

– Care este satisfacția cea mai mare a unui profesor – îndrumător de cerc de grafică?

– Dincolo de orice norme de echidistanță pedagogică, investiția emoțională este cea care dă randament în procesul de învățământ. Copiii cu care lucrezi tind să devină „ai tăi”, bucuriile și realizările lor, problemele și dificultățile prin care trec, toate acestea fac parte din rutina zilnică. Principiul de bază al oricărui proces didactic este diminuarea progresivă a nivelului de intervenție și dezvoltarea autonomiei. Într-un anumit fel, ceea ce facem este să sprijinim copiii până când reușesc să se descurce și în lipsa noastră. Privilegiul de a contribui, chiar și parțial, la formarea unei personalități „rotunde” este principala satisfacție.

– În ce măsură activitatea și experiența dobândită la acest cerc credeți că influențează tinerii în alegerea unei viitoare cariere?

– Continuitatea este mare în cadrul Cercului de Grafică, majoritatea copiilor de 14-15 ani au deja o experiență de 5-6 ani în cadrul cercului. O bună parte dintre ei continuă să frecventeze cursurile până la 18-19 ani, investind în medie 10 ani de efort în acest domeniu. Ca urmare, există un număr considerabil de copii care aleg să dezvolte o carieră în domeniul artei sau în specialități apropiate.

Parcursul unui copil nu este în mod necesar liniar, poate să treacă de la grafică la design vestimentar și în cele din urmă să fie îndrumat către foto sau sculptură. Direcția în care alegem să îndrumăm un copil este de multe ori rodul unui proces complex, care implică mai mulți profesori ai Catedrei de Arte.

– Proiecte pentru anul viitor?

– Pentru anul viitor ne propunem să introducem în oferta educațională și un curs de Substance Painter, ca și continuare a modulelor de modelare 3d, Fusion și ZBrush. Am obținut deja licențele, deci nu este decât o problemă de organizare.

În altă ordine de idei, o să participăm la „The International Comic/ Manga School Contest 2022”, de unde sperăm să aducem rezultate onorabile. În rest, o să ne dăm silința să continuăm ceea ce am început.

M. TRIPON

Grafica-8 Grafica-14 Grafica-9 Grafica-4 Grafica-10 Grafica-3 Grafica-1 Grafica-13 Grafica-11
<
>

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut