Observator arte vizuale  

Complementaritatea dintre formă și culoare

O expoziție ce reunește lucrări din patrimoniul Muzeului de Artă clujean, oferind o perspectivă integratoare asupra evoluției stilului, a tehnicilor, a curentelor artistice.

Complementaritatea artistică este evident subliniată de îmbinarea dintre pictură, desen, sculptură, fotografie și litografie. Totodată, complementaritatea se dorește a fi și în raport cu manifestarea expozițională de anul trecut , tot în perioada toamnei, atunci când instituția muzeală a marcat 70 de ani de la înființare. De această dată avem în față opere semnate preponderent de artiști plastici care, sub o formă sau alta, au făcut parte din structurile academice clujene sau au contribuit indirect la procesul didactic, în domeniul artelor plastice, desigur.

Miklossy Gabor – Staționarea pe plută

 

Eugen Moritz – Compoziție cu biserică

Pictura aduce în prim plan, printre altele, o serie de peisaje pitorești, de aproape sau de departe (Petru Feier – Peisaj din Ardeal, Anton Lazăr – Portul din Tulcea, Dumitru Ivan – Peisaj din Balcic, Dan Bimbea – Dubrovnik ș.a.), abstracțiuni, stilizări, simbolizări (Feszt Laszlo – Spațiul și supunerea, Ioan Sbârciu – Vultur), reprezentări antropomorfe (Radu Pulbere – Instrucțiuni pentru singurătate, Alex Mohy – Portret) integrate unor elemente mai mult sau mai puțin fantastice (Bene Jozsef – Armonie).

Ioan Sbârciu – Vultur

 

Bene Jozsef – Armonie

 

Modelările sculpturale reușesc, prin forma tridimensională specifică, să pătrundă adânc în prezentul intens al vremii și să ne facă să ne oprim, chiar și preț de câteva clipe, asupra unor ipostaze concrete desprinse, de fapt, tot din prezent, un prezent perpetuu…(Eugen Gocan – Tineri, Kolozsi Tibor – Compoziție).

Benczedi Sandor – Maternitate

 

Tehnicile variază, de la ulei pe pânză, ulei pe carton, pastel pe hârtie, pastel și acuarelă, encaustică pe pânză, litografie pe hârtie, cărbune pe hârtie și până la tehnici mixte. Dacă ne oprim asupra sculpturilor, operele sunt lucrate fie în piatră, fie în lemn, marmură, porțelan, metal, tablă sau chiar teracotă.

Complementaritatea dintre formă și culoare în expoziția de față este o întâlnire fericită pentru ochii privitorului iubitor de artă și frumos. Merită amintite numele celor care au făcut posibilă această călătorie fascinantă, prin lucrările lor:  Antoniu Ioana, Apostu Gheorghe, Barbu Mihai, Bălău Mircea, Benczédi Sándor, Bene József, Bimbea Dan, Botiș Teodor, Ciato Victor, Ciupe Aurel, Ciupe Maria, Elaș Doina, Elaș Leonid, Feier Petru, Feszt László, Forró Antal, Fulicea Virgil, Fulger Radu, Gergely István, Gocan Eugen, Ilea Constantin Dinu, Ivan Dumitru, Kolozsi Tibor, Kósa-Huba Ferenc, Ladea Romul, Lazăr Anton, Lövith Marc Egon, Maxa Florin, Miklóssy Gábor, Mohy Sándor Moritz Eugen, Pallos-Schönauer Jutta, Pulbere Radu, Sârbu Horea, Sbârciu Ioan, Soó Zöld Margit , Șerban Radu, Szervátiusz Jenő, Turculeț Gil , Valovits László, Vetró András, Vetró Artúr, Vremir Mircea.

 

Marea adunând amintiri în abis

Celelalte săli de la etaj ale binecunoscutului palat Banffy găzduiesc o a doua manifestare ce merită, fără îndoială, atenția noastră. Mă refer aici la expoziția Incursiunea cromatică a memoriei”/”Chromatic incursion of memory”, a artistului Mircea Popițiu.

Lucrări de artă abstractă, din ultimii doi ani, ce reușesc, mai presus de toate, prin puterea culorilor, prin economia de elemente, prin joaca cu variațiile formei, în diferite combinații, să transfere universul din mintea artistului în realitatea privitorului, să convingă de sensibilul și transcendentalul ființării. Mircea Popițiu știe să lucreze la fel de bine cu culoarea și cu pânza, pe care o introduce subtil în ansamblul vizual.

Observăm predilecția de a evada în spațiul marin, ocrotitor, eliberator, purificator (Răsărit în port, Pianul de pe plajă, În derivă, Nocturnă în port, Ultima escală, Ultimul voiaj).

Pianul de pe plajă
Sursa

Culori calde, culori reci, culori electrizante…această îmbinare este sursa vibrației perfecte în cazul de față. Aș mai aminti câteva lucrări: Noaptea învăluită în bucuria iubirii, Triptic, Sursa, Abis, Văzutul nevăzutului, Misterul maternității și, bineînțeles, aș mai putea continua. Însă mă opresc aici, invitându-vă călduros să vedeți expozițiile, care vor rămâne deschise până în data de 13 noiembrie.

Iulia GHIDIU

 

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut