Minunată zi aniversară: Marele artist Teodor Botiş împlinește 85 de ani

La Mulți Ani, distins maestru!

Teodor Botiș: ”Pentru mine pictura e o mare iubire. Creația este efort pentru desăvârșire”

Sărbătorim cu aleasă prețuire un admirabil maestru al penelului, de aproape 70 de ani creator de opere impresionante, încurajat în tinerețe pentru talentul nativ și ambiția configurării unui stil propriu de către mentorul său, prof. univ. dr. Aurel Ciupe (1900 -1988) de la Institutul de Arte Plastice ”Ion Andreescu” din Cluj-Napoca, artist de renume internațional, dar mai ales de pictorul fără egal Corneliu Baba (1906 -1997), în timpul specializării efectuate sub îndrumarea acestuia, la Institutul de Arte Plastice ”Nicolae Grigorescu” din București, în anul 1964.  La rândul său, artistul profesor universitar Teodor Botiș a desfășurat, timp de două decenii (1974 -1994), o apreciabilă activitate didactică la Institutul de Arte Plastice „Ion Andreescu” și a stimulat creativitatea și voința de afirmare a discipolilor săi.

Teodor Boțiș și Aurel Ciupe
Teodor Boțiș și Aurel Ciupe

Maestrul pregătește, pentru toamna acestui an, o inedită expoziție (vernisaj la 21 septembrie, la Muzeul clujean de Artă), în care vor fi prezentate publicului multe lucrări noi, alături de creații ale fiicei sale, artista și profesoara Manuela Botiș (absolventă, șef de promoție, a Institutului de Arte Plastice ”Ion Andreescu” din Cluj-Napoca; profesoară la Colegiul Național „Gheorghe Şincai”; numeroase participări la expoziții organizate în țară și în străinătate). Artistul și-a deprins admiratorii să-i privească lucrările printr-o ”fereastră a misterelor” pentru a descoperi sensul trasfigurărilor poetice invocate în tablourile sale. ”După secunda de stranie intrare într-un univers cu un alt punct de fugă, fenomenul de surpriză începe să se distileze în spațiile colorate, propunând un dramatism liric și, în același timp, asumându-și o epică de tip romantic, ridicând mișcarea sentimentelor concrete la grația ideii abstracte (…) Drumul de la ireal la real se face prin câteva unghiuri și dacă nu le observi prea atent, caleidoscopul îți joacă festa schimbării de aură”, afirma Nichita Stănescu, declarându-se ”fermecat de pictura lui Botiș”: ”Dacă vei privi cu ochii sufletului pictura lui Botiș, vei descifra în ea apele mitice ale substraturilor noastre tracice”. Iar pentru Marin Sorescu, Teodor Botiș ”ar putea fi încadrat în categoria «dinamicilor discreți», cu o plăcută metamorfoză a înfloririi”. Istoricul de artă Vasile Drăguț (1928 -1987), evidenția, la vernisajul unei expoziții din București, că ”Teodor Botiș practică o pictură de rafinament cromatic, dar în a cărei prețioasă substanță pot fi recunoscute legăturile cu tradiția.”

Teodor Botiș, Fereastra misterelor

Evidențiam, în ediția din 20 august 2021 a cotidianului ”Făclia”, că maestrul Teodor Botiș e un fascinant pictor pointilist al epocii contemporane, care a nuanțat, cu totul original, tehnica divizionistă în pictură inițiată de Georges Seurat și continuată de Paul Signac. Artistul lucrează în tușe mici, în culori complementare, doar din vârful pensulei. Nu amestecă niciodată culorile pe paletă. Tehnică migăloasă are menirea de a face din detalii elemente de prim plan. Admirăm, cu uimire, rafinate dantelării picturale. De-a lungul timpului, au evocat ospitalitatea fără egal și momentele de neuitat prilejuite de popasurile din atelierul și din locuința pictorului Teodor Botiș personalități de primă referință ale vieții culturale românești: formidabilii poeți Nichita Stănescu (1933-1983) și Marin Sorescu (1936 -1996) – ministru al Culturii între anii 1993 și 1995; președintele Academiei Române între anii 1998 și 2006, criticul, istoricul literar și editorul Eugen Simion (1933-2022); pictorul Ion Pacea (1924-1999), membru de onoare al Academiei Române; criticul de artă Ion Frunzetti (1918-1985), profesor universitar la Institutul de Arte Plastice ”Nicolae Grigorescu” din București, director al Institutului de Istoria Artei al Academiei Române, între anii 1972 și 1975.

Teodor Botiș, Fereastra misterelor

*** Redacției cotidianului ”Făclia” i-au fost încredințate, la ceas aniversar, sub titlul ”O pictură ca istoria turnată într-o simfonie”, aprecieri ale Președintelui Academiei Române, Acad. Prof. Univ. Dr. Ioan Aurel Pop, despre opera maestrului clujean: ”Maestrul Teodor Botiș, ca toți artiștii născuți și nu făcuți, pictează cu iubire, pune în penel nu doar pasiune, imaginație debordantă, viziune personală ci și fărâme din sufletul său. Vede lumea cu iubire, dar și țara o vede la fel, învăluită în iubire. Motivele sale vin dintr-un afund de spațiu mirific românesc populat cu semne și simboluri, pe care pictorul ni le descriptează. S-a spus despre Teodor Botiș că el captează de jur împrejurul său lucruri, fapte, oameni, energii și că le transpune apoi în imaginile sale proprii. Se poate să fie chiar acesta secretul artei sale. Dar în ce constă pentru mine universul Maestrului? În adevărate narațiuni istorice. Veți întreba unde este istoria, fiindcă tablourile sale nu au tematică istorică, nu evocă mari personalități din trecut. ”Pictura lui Teodor Botiș este ca o simfonie pe care, ca s-o poți auzi, trebuie să o pătrunzi și să ai sufletul deschis spre bine, generos spre lume, plin de daruri gata pregătite pentru cei din jur. Maestrul ne încântă și ne descântă astfel de câteva decenii bune, scoate din mâna, mintea și sufletul lui alți maeștri, meșteșugește lumea noastră imperfect precum un demiurg și ne revelă istoria ca viață, ca eternă trecere a oamenilor pe o scenă ale cărei ipostaze doar el le poate prinde în rame și dărui veșniciei. Pentru darul acesta neprețuit lăsat oamenilor de acum și din viitor, Teodor Botiș merită mai mult decât lauda noastră, merită un imn de mărire, aidoma nemuritorilor, un imn discret și blând, urzit în culori sobre și încrustat cu litere de o șcioapă în marmură. Neputând însă face acest lucru, din lipsă de har, mă pot încumeta doar la câteva vorbe simple, venite din veac și scoase din suflet: La mulți ani !”

Istoricul și criticul literar Mircea Popa dedică un excepțional eseu omagial, intitulat ”Teodor Botiș – 85”, maestrului sărbătorit cu prilejul zilei sale de naștere, 20 august:

În sânul comunității artiștilor plastici clujeni, Teodor Botiș este un artist cu individualitate pregnantă, cu destin perfect împlinit. Prezent pe simezele din țară și din străinătate, la expoziții individuale sau de grup, el a devenit un artist cunoscut, extrem de sociabil și puternic implicat în viața artistică a orașului de pe Someș. Născut la 20 august 1938 la Gherla, el a crescut și s-a format în mediul cultural al Clujului, extrem de generos și stimulator pentru zborul fanteziei și afirmarea forțelor creatoare. Odată cu înființarea și funcționarea Galeriei „Frezia” din orașul său natal, el a reprezentat unul dintre pilonii de bază ai acestei galerii, cu rol deosebit în promovarea valorilor locale. Dobândindu-și propriul stil de lucru, în anii studiilor la Institutul de Arte Plastice din Cluj (1962-1965), creația picturală a lui Teodor Botiș a cunoscut o recunoaștere în crescendo, prin expoziții individuale sau de grup. Bogatul său palmares de participări este unul ieșit din comun, dacă ne referim atât la prezențele din țară (Sibiu, Tg. Mureș, Deva, Oradea, Baia Mare, Dej, Zalău, Bistrița etc.) sau din străinătate (Titograd, Roma, Budapesta, Sofia. Helsinki, Brazaville, Salonic, Atena, Colombo, Moscova, Pekin, Bratislava, Praga, Rabat, Novisad, Belgrad, Rotterdam, Stuttgart, Alma-Ata, Glasgow, Londra, Namur, Bruxelles, Viena, Paris, Chișinău etc.), dobândind diplome, premii și medalii. Unul dintre cele mai importante momente a fost expoziția de la Sala Dalles din Capitală, când a fost vizitat de Nichita Stănescu și s-a împrietenit cu el, obținând recunoașterea deplină a artei sale, binecuvântate de geniul poetic nichitian. Trebuie să spunem că pictura lui Teodor Botiș își trage seva din tradițiile milenare ale satului românesc, cu desenele de un colorit stins sau vibrant, imprimate pe covorul lucrat de femeile meștere la războiul de țesut de acasă, la cojocul țărănesc, cu pieptarul înflorat, la straița sa caracteristică, cu cămeșile din zilele de sărbătoare, din sobrietatea și diversitatea cărora a preluat module de gândire mitico-magică, devenite emblematice pentru un popor mioritic care s-a născut cu arta în sânge.

Artistul nostru și-a fixat devenirea în strânsă legătură cu aceste elemente-embrion, care și-au dovedit expresivitatea și forța plasticizatoare. Pictorul Botiș e atras când de pensulația gravă sau de cea estompată, când de lucrătura fină, debordând de culoare și sevă nativă, stilizată la extrem, reflectând coborârea lui la elemente de substrat ancestral, caracteristice pentru modul de gândire și de expresie pur național. Geometrizând formele împrumutate, tratându-ler cu multă căldură și simț compozițional, Teodor Botiș îmblânzește condiția zborului și sacrificiului manolian, funcția tragică a Mioriței, ramificațiile atrăgătoare ale frunzei din codrul munților, transpunându-le într-o simbolistică savantă, cu savoarea plastică expresivității. Nu refuză uneori sugestiile abstracțiunii și tratarea ezoterică, dar ele se integrează perfect acestei viziuni organice, integratoare, care ține cont de modulațiile vizuale și de efectul final. Pânzele sale transmit statornicie, durată, echilibru. Pot fi căutate și găsite irizări poetice, câmpuri de retragere armonioasă, tehnica abisalului celest, depășirea mărginitului și tendința de a încorpora materia într-o vastă simetrie sistemică, cu ritmuri și alternanțe proprii. Stăpân pe forțe transfiguratoare active, strunite și dominate de o privire compozițională superioară, venind dintr-un cogitans autentic, născător de senzații și percepții artistice de plurală emergență, arta plastică a lui Teodor Botiș își confirmă valoarea și comunică perfect cu gândirea și simțirea omului contemporan. Om al Cetății, pictorul Teodor Botiș este un coleg generos și sufletist, un om al colocvialității și colegialității atractive, reprezentativ pentru generația sa, un artist care și-a spus deplin cuvântul în meseria pe care a profesat-o, încredințându-ne, cu bucurie și dragoste, rodul strădaniilor sale de o viață. Îi urăm La mulți ani! și mari succese în continuare”

Distincții și premii conferite marelui artist Teodor Botiș: 2003 – Premiul pentru pictură al Uniunii Artiștilor Plastici din România; 2004 – Ordinul „Meritul Cultural” în grad de Comandor; 2008 – Medalia Expoziției ”Olympic Fine Arts”, Beijing, China; 2013 – Diploma ”Distincția culturală”, conferită de Academia Română pentru întreaga creație, la împlinirea vârstei de 75 de ani; 2014 – medalia ”Crucea Transilvaniei” conferită de Mitropolitul Andrei, Arhiepiscopul Vadului, Feleacului și Clujului;  2018 – Diploma de aleasă cinstire oferită de IPS Mitropolitul Andrei pentru implicarea în ctitorirea Bisericii Ortodoxe ”Schimbarea la Față” din Cluj-Napoca.

Carmen FĂRCAȘIU

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut