Mai presus de Frică, Speranța

Stagiunea Filarmonicii clujene din 2023 a început în forță, vineri, 13 septembrie, cu un concert vocal-simfonic al cărui liant a fost, în cuvintele dirijorului Gabriel Bebeșelea, coralul, evidențiat în cele trei momente ale serii, marcate de Cantata O, Ewigkeit, du Donnerwort, BW 60 – J.S.Bach, Concertul pentru vioară de Alban Berg și simfonia Mathis der Maler – Paul Hindemith.

Invitații, o parte vă sunt cunoscuți, mezzosoprana Melinda Duffner este membră a Corului Filarmonicii Transilvania, tenorul Tony Bardon evoluează în cadrul Operei Maghiare de Stat din Cluj, acestora li se adaugă două surprize plăcute, tineri foarte promițători, Ștefan-Ioan Muț, artist liric în cadrul Filarmonicii și tânăra violonistă Alexandra Tîrșu, deja cu un palmares ce reunește premii importante și colaborări multiple pe marile scene internaționale. Ne bucurăm că, iată, Alexandra ajunge acum pentru prima oară și la Cluj!

Cantata lui Bach stă sub semnul celor două teme majore – frica de moarte și speranța mântuirii, sentimente la care ființa umană se raportează frecvent. În ultima parte, „Es ist genug”, publicul a fost, la propriu, încercuit de muzică la modul cel mai frumos, Corul – sub conducerea maestrului Cornel Groza – fiind așezat în spatele sălii de concert, așadar un dialog vocal-instrumental reușit cu orchestra și soliștii invitați și o alegere ingenioasă pentru seara de vineri.

Merită să ne oprim asupra prestației violonistei originare din Republica Moldova, prestație care a strâns, pe bună dreptate, aprecierea și ovațiile auditoriului. O prezență grațioasă, Alexandra a dovedit, totodată, virtuozitate și mult dinamism în atitudine și interpretare (concertul de Berg fiind unul solicitant, cu cele două părți contrastante, Andante (Praeludium) și Allegro, un concert încărcat de dramatism, „în memoria unui înger”, pe numele său Manon Gropius, fiica Almei Mahler Gropius, văduva compozitorului, cu arhitectul Walter Gropius, decedată la optsprezece ani), dovadă stând și cele două momente de bis, răsplătite cu aplauze la scenă deschisă.

Cea de-a treia parte a concertului de vineri a continuat linia dramatică impusă de primele două momente, încheind seara în aceeași notă a sacrului, opera compozitorului Paul Hindemith fiind inspirată de scene biblice, pictate de Matthias Grunewald, și de repertoriul muzical medieval.

Ca de obicei, reîntâlnirea cu dirijorul Gabriel Bebeșelea, dirijor principal al Filarmonicii din Cluj, a fost o bucurie pentru cei prezenți, aducând experiențe novatoare cu fiecare concert.

„Mă bucur foarte mult pentru că totul este un debut: sunt prima dată la Cluj-Napoca, prima dată alături de Filarmonica Transilvania, concertul de Berg cu dirijorul Gabriel Bebeșelea –  a fost un cocktail foarte frumos și m-am simțit foarte bine. Sunt încântată de tot, de orchestră, de dirijor, de Filarmonică și de oraș. Alegerea muzicală mi s-a părut perfectă. Nu a fost ușor, dar pentru public e extrem de important să audă așa capodopere. Concertul de Berg, din păcate, nu se cântă așa de des. M-a atins Mathis der Maler, Hindemith devine compozitorul meu preferat. Și Bach e un monument, care niciodată nu va pierde respectul muzicienilor și al publicului. A fost un cerc de program perfect”, a declarat, la finalul concertului, Alexandra Tîrșu pentru Făclia.

Iulia GHIDIU

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut