„Lecții obligatorii” în școli, despre Holocaust și evrei

Din anul școlar 2023-2024, elevii de clasa a XI-a și a XII-a vor studia disciplina „Istoria Evreilor. Holocaustul”, obligatoriu, potrivit unui anunț al ministrului Educației, Ligia Deca. Școlarii vor putea astfel, să înțeleagă mai bine originea și cultura evreilor, provocările contemporane, precum antisemitismul, xenofobia sau genocidul, dar vor avea ocazia să aprofundeze și istoria Holocaustului.

Specialiști în domeniu, de la Cluj, atrag atenția asupra importanței acestui demers și a necesității studierii mai amănunțite de către elevi a unei asemenea discipline.

Conf. univ. dr. Maria Radosav, director al Institutului de Iudaistică și Istorie Evreiască, din cadrul UBB Cluj, salută această decizie.

„Este nevoie de asemenea cursuri legate de părțile sumbre din istoria omenirii, din istoria Europei, cu atât mai mult cu cât cunoașterea acestui subiect contribuie la formarea unui profil moral adecvat noii generații. Noi am fost primii care au inițiat cursuri de pregătire a profesorilor de Istorie pentru predarea acestui obiect în 2000, până în 2010, am făcut anual cursuri pentru profesorii de istorie, cursuri care cuprindeau nu doar cunoștințe teoretice legate de istoria Europei în prima parte a secolului 20, ascensiunea extremei drepte și la noi în țară, și în întreaga Europă, dar și tot ceea ce se cunoaște legat de exterminarea evreilor în Cel de al Doilea Război Mondial. Cursurile au fost ținute de mari profesori de la universitățile din întrega lume, Europa, America, am mai avut în acest program și întâlniri cu supraviețuitorii. În total, cred că am pregătit aproximativ 500 de profesori din întrega țară.

Unii profesori au introdus cursuri despre Holocaust și despre Cel de-al Doilea Război în cadrul unui program opțional, dar nu s-a studiat această materie în mod aprofundat, serios, în mod consecvent. Pentru a cunoaște o temă trebuie consecvență, și trebuie studiat întregul context european, nu doar contextul românesc. Eu cred că e binevenită ideea aceasta a predării istoriei Holocaustului și că e introdusă ca obligatorie”, a declarat Maria Radosav.

Sînziana Gădălean, doctorand la Școala Doctorală Istorie. Civilizație. Cultură, din cadrul UBB Cluj, explică, la rândul său, de ce studierea istoriei Holocaustului este absolut necesară în școli. „Este importantă studierea Holocaustului, în primul rând, pentru că aceste traume istorice nu se pot uita atât de ușor și trebuie să învățăm din ele. Cred că studierea Holocaustului trebuie făcută din punct de vedere complex, nu numai cu victimele evreiești, ci și cu victimile de etnie romă, cu disidenții politici, cu persoanele care aveau probleme mintale care au fost încarcerate, cu persoanele homosexuale, trebuie să înțelegem această istorie a Holocaustului nu neapărat ca genocid împotriva evreilor, deși este acest lucru în primul rând. Mai trebuie studiat din punct de vedere al faptului că este o istorie a urii și a unui punct maxim de tensiune, a urii unuia față de celălalt, care este chiar aproapele lui.

Cred că este benefic pentru elevi să studieze aceste lucruri, chiar important. mai ales că până și în momentul de față există negaționiști, adică persoane care neagă existența Holocaustului sau neagă rezultatele sale sau încearcă să le minimizeze. De asemenea, istoria evreilor în România este mult mai lungă și nu ar fi rău dacă s-ar atinge probleme precum dreptul la cetățenie care a fost acordat de abia în secolul 20. Deci, există o istorie a antisemitismului destul de lungă în România, studierea Holocaustului e importantă, dar nu ar fi rău să fie studiată și istoria antisemitismului în România și a ideilor antisemite și cum au evoluat acestea”.

Nemulțumirile Institutului „Wiesel”

Institutul „Elie Wiesel” a anunţat, joi, că a luat act de aprobarea programei şcolare a disciplinei „Istoria Evreilor. Holocaustul”, dar precizează că nu a mai fost consultat din luna aprilie în calitatea sa de colaborator al Ministerului Educaţiei în procesul de elaborare a acestui document, motiv pentru care s-a retras din grupul de lucru dedicat realizării acestei curricule.

„Institutul „Elie Wiesel” a luat act despre semnarea ordinului nr. 5344/ 09.08.2023 privind programa şcolară a disciplinei „Istoria Evreilor. Holocaustul” şi îşi exprimă speranţa că anul şcolar 2023 – 2024 va oferi cadrul adecvat pentru un parcurs educaţional care să aducă elevilor de la liceu şi şcoala profesională un plus de cunoştinţe, înţelegere şi empatie faţă de tragedia evreilor din România în timpul regimului Ion Antonescu”.

Institutul a amintit că, în luna martie 2022, Ministerul Educaţiei a înfiinţat un grup de lucru pentru elaborarea acestei programe.

„Din partea Institutului „Elie Wiesel” au participat şase dintre cei 14 membri ai grupului. Până în septembrie 2022, grupul de lucru a parcurs toţi paşii procedurali stabiliţi de către minister pentru elaborarea unei programe şcolare, iar coordonatorul grupului a înaintat documentul pentru aprobarea ministrului. Deşi procedura a fost încheiată, grupul de lucru s-a mai reunit în ianuarie şi aprilie 2023, la solicitarea coordonatorului, pentru a analiza diverse puncte de vedere venite după încheierea procedurii. Menţionăm că în tot acest timp Centrul Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie (CNPEE), entitatea ministerului responsabilă de programe, nu a transmis grupului de lucru un aviz nefavorabil proiectului de programă, singura situaţie în care reluarea procedurilor este posibilă”, se arată în comunicat.

Potrivit Institutului „Wiesel”, în 31 iulie membrii grupului au primit o variantă de programă modificată, precum şi solicitarea de a exprima acordul asupra acesteia.

„Institutul „Elie Wiesel”, în urma consultării experţilor care îl reprezintă în grupul de lucru, a notificat CNPEE asupra modalităţii neconforme de a solicita o nouă opinie grupului de lucru, precum şi faptul că unele modificări reprezintă inadvertenţe faţă de scopul şi valorile care au stat la baza promovării acestei discipline. Astfel, Institutul a comunicat că nu participă la această nouă rundă de consultări şi, în cazul aprobării noii variante, se va retrage din grupul de lucru”, se explică în comunicat.

 

Argumentele Ministrului Educației

Ministrul Educației a argumentat importanța studierii acestei discipline.

„Este important să onorăm memoria victimelor Holocaustului și să ne asigurăm că ce s-a întâmplat în istoria mondială recentă nu va fi uitat.

În acest sens, am semnat astăzi (n.red miercuri) Ordinul privind programa aferentă disciplinei „Istoria Evreilor. Holocaustul” pentru elevii claselor a XI-a și a XII-a. Este esențial ca elevii să cunoască această perioadă tragică din istorie. Prin urmare, începând din anul școlar 2023-2024, această disciplină devine obligatorie, în conformitate cu prevederile Legii 276/2021.

Noul curriculum propune elevilor nu doar cunoașterea istoriei evreilor și a momentelor tragice petrecute la jumătatea secolului trecut, ci și dezvoltarea unor valori umaniste și al toleranței, respectiv atitudini specifice cetățeniei democratice care trebuie formate și consolidate pe parcursul anilor de liceu.

Programa cuprinde conținut care va ajuta elevii să înțeleagă mai bine originea și cultura evreilor, provocările contemporane (antisemitism, xenofobie, genocid și amenințările la adresa normelor și a valorilor democratice) și memoria Holocaustului în secolul al XXI-lea”, a declarat Ligia Deca.

Anca M. COLIBĂȘANU

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut