La galeria de artă „Mariana Berinde”: SUPERBĂ IPOSTAZĂ AUTUMNALĂ

DSC08921Solidar cu eficientele strădanii depuse de doamna Mariana Berinde de a transforma galeria de artă de pe strada Dorobonţilor 99-101 în loc de întîlnire a publicului clujean cu probe de creativitate situate la cota valorilor cu elevat statut muzeal, am adus din colecţia proprie şapte lucrări de pictură, adecvate îmbietorului generic: omagierea sezonului autumnal. Între exponate s-au insinuat un Peisaj de Teodor Harşia, brodat cu scînteieri de ocru şi brun orînduite precipitat pe povîrnişurile unei coline, un Peisaj de Ioan Sima, alcătuit din catifelări de ocruri şi griuri în surdină, un Alai în pădure de Gheorghi Apostu, animat de iureşul unor suple siluete feminine care se avîntă în spaţiu cu frenezia unui ritual, o Atmosferă de toamnă de arădeanca Cornelia Josan-Kocsis, cu diafane smocuri de legume atîrnate la uscat, o poetică eternizare a climatului din Deltă inundat de accentuate văDSC08911-1păi solare, opera maestrului ieşean Adrian Podoleanu, o încîntătoare orchestrare a unei perdele de pomi ce-şi etalează alert splendorile multicolore într-un pronunţat prim-plan, semnată de reputatul dascăl şi pictor timişorean Aurel Breilean, la care se alătură o vastă cuprindere peisagistică pictată la Bologa de Mariana Bojan, cu verva unui cuceritor suflu liric.

Am ţinut să interferez în cuprinsul unei fastuoase ambianţe aceste preţioase mostre de admirabilă vibraţie avizat de calitatea ofrandelor aduse de ceilalţi plasticieni, simpatizanţi al galeriei, întotdeauna prezenţi cu mărturii de ridicată factură şi finalitate estetică. S-a reuşit astfel proiectarea în spaţiul actualităţii a vigurosului sentiment de continuitate spirituală care contrazice orice undă de scepticism privind constanţa în realul artistic din România a dăinuitoarei contribuţii creative. O dovedeşte cu prinos de încîntare patriarhala reconstituire de patină rustică transilvană care se degajă din Peisajul consacratului pictor tîrg-mureşean Barabás István şi sensibilele adieri de stingeri tonale specifice paletei unanim preţuitului Mircea Paşcalău, lucrări din colecţia doamnei Berinde. La pleiada pictorilor trecuţi în veşnicie se afiliază Margareta Hegyi, coloristă din specia rară a virtuţilor capabile să metamorfozeze arguDSC08915mentul cromatic în vectori de esenţă spiritualizată. E prezentă cu trei remarcabile peisaje în pastel, aduse de fiica sa Simion Hegyi Margit, la rîndu-i autoare a două pregnante configurări de etern natural, rafinat particularizat.

O notă distinctă, plină de savoare, adaugă ansamblului expoziţional expresivul panou cu lucrările soţilor Rodica şi Adrian Tarţa, pentru care aspectul plastic al transpunerilor de climat autumnal îmbracă preţiozităţi de acord şi veşmînt metaforic. De o calitate la cotele performanţei se instituie şi fizionomia panoului principal din stînga intrării în galerie, consfinţind pătrunderea în profunzimile interiorităţii, mărturisit de simbolicele asocieri de însemne ale rodniciei din savant orchestratele compuneri ale Ancăi Volcinschi, de calma adiere de luminozitate feeric filtrată din Peisajul Mihaelei Savu, de frapanta pulsaţie de efect autumnal aşternut asupra unor indispensabile „trofee” pe care le dorim în recuzita cotidianului personal, sesizabil în pînzele Verei Dan, de ciudata infuzie de fior metafizic din insinuantele trimiteri la imprevizibilul existenţial materializată de Eva Dolha în două particulare atmosferizări, alături de generoasa revărsare de pigment, care conferă robustă volumetrie fructelor pictate cu descătuşat elan de Marcel Muntean.

Privirea stăruie apoi cu plăDSC08920cută senzaţie de predispunere la incitantă surescitare de afectivitate confesivă luînd contact cu ardenta infuzie de vegetal, segmentat şi ritmat de inserţiile tempestuoase de culoare contrastantă, aluzie la vehementa imixtiune de haos şi nociv în împărăţia unui climat paradisiac, din referenţiala compoziţie de sorginte abstract-lirică a turdencei Marta Deleanu. În nota obişnuită de particularitate inspirativă şi stilistică se exprimă Agneta L. Cişmaşiu, Eugenia Sofia Fălcuţă, Cristina Marian, Corina Sidonia Rus şi Alin Bîlcu. Referenţială se păstrează şi viziunea Elenei Anamaria, finalizînd cu ridicat profesionalism o suplă arborescenţă în strălucirile plurivalente ale porţelanului.

Din nou consemnăm cu sincer entuziasm aportul unor tinere energii creative. Ingenioasă, iradiind incisive trimiteri în economia cotidianului, ne apare Instalaţia lui Gabriel Nisipeanu, cu flagrante asocieri de consecinţe dintre trecut şi prezent. În vecinătate, Mădălina Danciu expune un vivant Peisaj scăldat în arome cu stingeri de intensitate şi un măiestrit colaj animat de rafinate concreţiuni autumnale. La rîndul lor, Florin Maier şi Horaţiu Neagu experimentează dezinvolt prin vîltorile unui cromatism furnizor de fină emotivitate.

Negoiţă LĂPTOIU

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut