Iubire și ură, emoție și extaz într-un singur balet!

Premiera baletului Romeo și Julieta (S. Prokofiev), pus în scenă la ONR Cluj-Napoca, a fost, realmente, o surpriză plăcută, un mod binevenit de a-ți petrece seara de vineri (sau luni), în compania unor artiști extrem, extrem de talentați. Remarca este valabilă și în ce-l privește pe invitatul acestei producții, Ionuț Diniță, interpretul lui Romeo, care, alături de Andreea Jura, prim-solistă a Operei clujene, au atras ovațiile unei săli arhipline, prinse în jocul-tandem dansant de mare efect al iubirii lor, tragice în cele din urmă, așa cum o spune dramaturgul englez.

Iubirea trece dincolo de moarte, acesta este, cu siguranță, mesajul pe care spectacolul a reușit să-l sublinieze, cu delicatețe și, totodată, tensiune dramatică. Un univers al celor doi, doar al lor, în mijlocul unei lumi dure, incapabile să tolereze un asemenea destin.

Cu măiestrie regizorală și coregrafică dar și cu inovație creatoare (Valentina Turcu, asistenți Anton Bogov, Raimond Martinovs), multe dintre tablouri au fost construite pe marginea dimensiunii antagonice dintre cele două familii rivale: Capuleti și Montecchi; contrastul vizual redat de costume (Leo Kulas) de mare impact în acest sens, la fel, imaginile proiectate stau mărturie artei scenice contemporane. Decorul mobil reprezentat de coloanele supradimensionate (scenografia Marko Japelj) a fost o alegere binevenită în construirea cadrelor multiple, succesive. Revin la costume, cei trei arlechini (Antonio Cubleșan, Cristian Diaconescu, Marlon Schreindorfen) au însemnat o pată de culoare, îmbinându-se, așadar, sobrietatea unui anumit statut cu nota carnavalescă (Commedia dellʼarte).

Eleganță, grație, revoltă, prestații ritmice încântătoare; duelul în care Tybalt (Mircea Munteanu) îl ucide pe Mercutio (Dan Haja), iar Romeo își răzbună mai apoi prietenul – unul din cele mai puternice, mai intense momente ale reprezentației, prin cumulul de elemente regizorale, prin particularizarea luptei dintre bine și rău. Un sincron frumos reușit de trio-ul Romeo, Mercutio și Benvolio (Vlad Maier), ocazionat de prezența lor la balul mascat organizat de familia Capuleti.

Trebuie remarcată, de asemenea, evoluția balerinei Doina Florea (în rolul curtezanei), momente solo admirabile. De mare forță și impact a fost și prestația cuplului Lady (Dorina Lucaciu) și Lord Capuleti (Lucian Bacoiu). Rolul discret dar esențial al doicăi Julietei (Ofelia Mărginean) și intervenția părintelui Lorenzo (Marius Toda) au amplificat nucleul în jurul căruia a fost țesut spectacolul:  povestea de iubire dintre Romeo și Julieta, o iubire interzisă de prejudecățile acelor timpuri.

Merită amintiți și ceilalți contributori la succesul celei mai recente producții a instituției lirice clujene, membri ai Ansamblului de Balet al Operei Naționale Române: Familia Capuleti – Tudor Stupar, Romulus Petruș, Ryan Brown, Ingrid Nagy, Anays Eregep, Petra Trăilă, Cristiana Pop; Familia Montecchi – Valentin Mihăilă, Sergiu Girati, Mihai Ciocmărean, Ariana Chinan, Miruna Pașca, Polina Stănescu, Iuliana Dane, Melania Dindelegan; Paris – Liviu Har; Columbina – Melania Dindelegan.

Prestația Orchestrei ONR-ului clujean, sub bagheta dirijorului invitat, Cristian Spătaru, a susținut muzical fiecare moment al serii, deschizându-ne intrarea în micul oraș Verona și însoțindu-ne până la deznodământ. Tensiune, tragism, ludic, melancolic…Aplauze!

Așadar, o seară de care, fără îndoială, ne vom aminti pentru multă vreme, cei care s-au pregătit din timp mai au ocazia de a se reîntâlni cu îndrăgiții soliști în data de 22 martie, când este programată cea de-a treia reprezentație pentru Romeo și Julieta.

Iulia GHIDIU

Foto Nicu Cherciu

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut