Înmatriculările de autoturisme noi au scăzut la începutul anului

masiniÎn prima lună a acestui an, îmatriculările de autoturisme noi în România au scăzut cu 2,7% faţă situaţia înregistrată în aceeaşi lună a anului trecut, de la 5.118 unităţi înmaticulate în ianuarie 2014, pînă la 4.978 de unităţi în ianuarie 2015.

Conform datelor furnizate de Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile, în ianuarie 2015, piaţa auto europeană a avansat la 999.157 de unităţi, înregistrînd a 17-a lună consecutivă de creştere, pe fondul evoluţiei pozitive de pe marile pieţe din Europa. Înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu 27,5% în Spania, la 68.117 unităţi, cu 10, 9% în Italia, la 131.385 de unităţi, cu 6,7% în Marea Britanie, la 164.856 unităţi şi cu 6,2% în Franţa, la 133.170 unităţi, în timp ce Germania, cea mai mare piaţă auto din Europa, a înregistrat o majorare cu 2,6%, pînă la 211.337 de unităţi. Piaţa auto din Ungaria au crescut cu 11,4% în ianuarie faţă de aceeaşi lună din 2014, la 4.872 de maşini, în timp ce înmatriculările din Bulgaria s-au majorat cu 4,1%, pînă la 1.419 maşini.

Cele mai importante creşteri ale înmatriculărilor de maşini noi au fost consemnate în Irlanda (cu 30,6%), şi Portugalia (cu 28%). La polul opus s-au situat Finlanda, cu o scădere a livrărilor de autoturisme de 19,1%, Slovacia, cu un declin de 16,2%, şi Grecia, cu o diminuare de 8,4%.

Vînzările Dacia continuă să crească

În prima lună a acestui an s-a înregistrat o creştere de 7,3% a înmatriculărilor mărcii Dacia şi o majorare de 11,3% al vînzărilor mărcii Renault, astfel că livrările grupului francez în Uniunea Europeană au urcat cu 10%, pînă la 95.315 unităţi. Dacia şi-a menţinut cota de piaţă la 3%, iar grupul Renault s-a menţinut pe locul al treilea în topul producătorilor de automobile din Europa, cu o cotă de piaţă de 9,5%.

Pentru comparaţie, să menţionăm că înmatriculările celui mai mare producător european, Volkswagen, au crescut cu 6,8% în ianuarie, pînă la 254.699 unităţi, în timp ce livrările grupului francez PSA Peugeot au scăzut cu 1,4%, la 107.808 unităţi. Mărcile care au înregistrat cele mai mari creşteri procentuale în luna ianuarie în Uniune au fost Jeep (cu 183,3%), Mitsubishi (cu 101,5%) şi Lexus (cu 45,9%), iar cele mai importante scăderi le-au avut Chevrolet (cu 98,1%, la 198 de unităţi) şi Jaguar (cu 21,8%, la 1.439 de unităţi).

Peste 100.000 de maşini noi, vîndute anul trecut în România

În 2014, vînzările totale de autovehicule au crescut în România cu 21,5%, pînă la 100.336 unităţi, dintre care 82.809 unităţi au fost autoturisme (creştere cu 20,5%). Datele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) arată că, anul trecut, au fost vîndute 100.336 de autovehicule noi, în creştere cu 21,5% faţă de 2013. Pe categorii, autoturismele înregistrează o creştere de 20,5%, pînă la 82.809 unităţi, în timp ce la vehiculele comerciale majorarea este de 26,1%.
În funcţie de tipul de combustibil, o pondere de 56,5% aparţine motoarelor diesel, în creştere uşoară faţă de anul 2013, cînd procentul era de 53,7%. În funcţie de ţara de provenienţă, 30% dintre autovehiculele vîndute sînt de producţie autohtonă, 18% provin din Germania, 9,5% din Cehia, 9,4% din Spania şi 8% din Franţa.

Înmatriculările noi de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor au crescut cu 3,7% în 2014, comparativ cu cel precedent, iar cele pentru transportul mărfurilor au înregistrat în aceeaşi perioadă menţionată o creştere cu 6,9%. Datele Institutului Naţional de Statistică arată că, anul trecut, au fost înmatriculate 298.924 de vehicule rutiere noi pentru pasageri şi 83.604 pentru transportul mărfurilor.

Conform APIA, în România vînzările sînt susţinute în continuare de persoanele juridice (73% din total), în timp ce ponderea achiziţiilor realizate de persoanele fizice a scăzut de la 41%, în mai 2014, la 15%, în decembrie anul trecut.

Producţia naţională de autovehicule a ajuns la 391.434 unităţi anul trecut, fiind cu 4,8% mai mică faţă de cea din 2013. Din acest total, 338.593 de unităţi (86,5%) au fost produse de Dacia, marcă urmată de Ford (cu 52.829 unităţi, 13,5% din total) şi Roman Braşov (12 unităţi). În 2014, în funcţie de model, cele mai mari volume la vînzări le-au avut Dacia Duster (174.077 unităţi), Dacia Logan (77.427), Ford B-Max (52.829), Dacia Sandero (47.475) şi Dacia Logan MCV (42.614).

România a exportat 364.251 maşini în 2014, în creştere cu 0,4% comparativ cu 2013. Cel mai exportat model a fost Dacia Duster (165.718 unităţi), urmat de Dacia Logan (66.436) şi Ford B-Max (52.824).

V.D.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut