ÎNCADRA: Realitatea imposibilă

Marți, 25 iulie, a avut loc vernisajul expoziției „Încadra” a artistei proaspăt absolvente UAD, Sanda Janosi Buslig, la Galeria de Artă Mariana Berinde. Chiar dacă vremea nu a fost deloc favorabilă, veteranii iubitori de artă nu au lipsit. Înăuntrul galeriei, am fost întâmpinați de picturile artistei, care au prezentat o cromatică concentrată în galbenul ocru, creând un univers arid al deșertului, în contrast cu furtuna urbană care se dezlănțuia afară. Întunericul cerului a scos în evidență luminozitatea tablourilor și căldura ambientală emanată de acestea.

Sanda Janosi Buslig tocmai a absolvit Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca, secția de pictură, iar expoziția prezentă este rezultatul muncii sale de licență. Mariana Berinde a cunoscut-o pe Sanda în cadrul unei expoziții de grup a absolvenților UAD și a fost fascinată de un tablou care prezintă o realitate aparent imposibilă: igiena și spălarea hainelor într-o cadă, în mijlocul deșertului. Acest tablou este capul de afiș al expoziției și a fost achiziționat de Mariana Berinde.

Proiectul „Încadra” este o colecție de treisprezece picturi și patru schițe, care prezintă realitatea dulce-amăruie a izolării și a vieții beduinilor din deșertul Merzouga din Maroc. Sanda a fost inspirată de comunitatea diversă și multiculturală din această zonă, pe care a cunoscut-o în timp ce se afla în Spania cu o bursă Erasmus. În textul de prezentare al expoziției, artista declară că proiectul pictural examinează modelele locale și caracterul, sensul și textura lor. Picturile întruchipează nisipul, covoarele tradiționale, zidul de chirpici, lenjeria locală și toate materialele locale care dezvăluie diversitatea Marocului.

Doamna Margareta Catriniu a vorbit în cadrul evenimentului despre raportul cromatic al picturilor și despre subnota de misticism întâlnită în reprezentările rutinei și momentelor statice și aparent ordinare din deșert. Ea a menționat bogăția materială, estetică și spirituală a lumii arabe, și că nu este o surpriză faptul că artista a fost inspirată de aceasta.

„Încadra” Sandei nu se ascunde de la recunoașterea și asumarea privirii occidentale asupra exoticului, deoarece picturile surprind această privire străină, punctul de vedere fiind unul extern, actul de creație neavând rădăcini în interiorul acestei comunități. E un punct de vedere asumat, admirativ, care redă, neînsușindu-și. Astfel, lucrările Sandei Janosi Buslig redau experiența personală și culorile comunității aborigenilor beduini, oferind astfel o pictură educativă, dar surprinzând și filtrul personal al artistei, ceea ce face ca realitatea să nu mai fie obiectivă sau fotografică, ci modelată de impresie. Lumina prinde viață în picturile artistei, jucându-se cu mintea privitorului, asemenea celebrei Fata Morgana, care este și titlul unuia dintre tablourile din această expoziție.

Stilul Sandei Janosi Buslig, deși încă în dezvoltare, este matur și asumat. Aceasta a declarat că printre sursele sale de inspirație se numără stilul plain air și artiști precum Hilda Rix Nicholas, Eugene Delacroix, Marlene Dumas, Cezanne, Matisse și Matthias Weicher.

Galeria Mariana Berinde promovează astfel și artiști la început de drum, care au nevoie de sprijinul publicului. Cu toate că sunt debutanți, multe surprize se pot găsi în spatele unor figuri necunoscute. Sanda Janosi Buslig a declarat: „Faptul că am avut ocazia să expun într-o galerie atât de specială este o experiență cu totul nouă pentru mine, căci nu am avut ocazia să fac ceva asemănător aici, la Cluj. Pentru mine, această expoziție este o oportunitate în sine, ca student proaspăt absolvent, sunt foarte surprinsă că acum pot, atât de repede, să am ocazia să expun. Acest lucru durează, de obicei, mai mult timp”. Expoziția este deschisă până în data de 10 august și poate fi vizitată pe Calea Dorobanților 101.

Mara A. MUNTEAN

 

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut