În pași de dans | Emoția și tragismul unei iubiri

Povestea de iubire dintre frumoasa gitană Carmen și Don José rămâne una de referință în literatura universală (opera Carmen a scriitorului Prosper Merimée) la fel cum rămâne și în artă (operă, balet). Au dovedit-o încă o dată membrii ansamblului de balet al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca vineri seara, în frunte cu cei doi protagoniști ai poveștii, Doina Anamaria Florea și Dan Haja, care au fermecat auditoriul cu prestația lor scenică.

Sala arhiplină a operei clujene la baletul Carmen spune multe despre ecoul pe care lucrarea a reușit să-l traverseze peste timpuri, impresionând și acum în aceeași mare măsură. Povestea, publicată inițial în varianta ei literară în anul 1847, este una intensă și cu un final dramatic, cu lecții despre iubire și trădare, despre răzbunare, despre consecințele impulsurilor emoționale puternice, impulsuri care ne fac adeseori să regretăm ce am săvârșit…Baletul a urmat întocmai firul narativ. Povestea a fost construită pe două planuri, retrospectiva și prezentul.

Grația și forța în același timp a balerinilor Operei Naționale Române a fost pusă în evidență, pe muzica lui Scendrin, și prin culoarea vie și ornamentele vestimentației, toate amintind de, refăcând mai bine zis atmosfera hispanică inconfundabilă…Scendrin este cel care, pornind de la fermecătoarea compoziție operistică a lui Georges Bizet, a adus o serie de efecte sonore și ornamente aparte în lucrarea pentru balet, satisfăcând dorința puternică a soției sale, celebra balerină Maya Plisetskaya.

O seară de vineri memorabilă, încheiată cu aplauze furtunoase la scenă deschisă. Ceea ce mă face să cred, revenind la ce spuneam initial despre ecoul lucrarii si receptarea ei, că va fi la fel și la următoarea reprezentație.

Iulia GHIDIU

Foto Nicu Cherciu

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut