În fotoliul de orchestră | Horia Andreescu, un arhitect al sunetelor

Muzician sobru, Maestrul Horia Andreescu stăpânește orchestra cu autoritate. Arta-i dirijorală, precisă în intenții, propune o concepție stilistică în spiritul partiturii, de aici și claritatea construcțiilor și a demersului muzical în toate cele 5 părți ale Simfoniei a 6a în fa major op 68, ”Pastorala”. Muzica este cea pusă în evidență printr-un mod personal de a cuprinde lucrarea, reușită comună pe axa Dirijor-Orchestră. Lucru valabil și pentru Uvertura Egmont, la același nivel de viguroasă pulsație. Fiecare notă este tratată cu atenție, fiecare frază muzicală se bucură de nuanțate palete sonore, când calme, când tumultoase, planuri echilibrate însă. Astfel, ca să-l citez pe Amiel: ”…fiecare pasaj este o stare de spirit”, având, potrivit lui Hector Berlioz: ”adevărata natură” în cazul Pastoralei, patos eroic și încordare dramatică în Egmont.

Simfonia a 6a în fa major ”Pastorala” op 68 face notă discordantă în peisajul celor 9 simfonii beethoveniene. Cele 5 părți și tema aleasă-Trezirea sentimentelor fericite la sosirea în mediul rural; Scenă de lângă pârâu; Adunare veselă a oamenilor de la țară; Furtuna; Cântecul ciobanului. Sentimente fericite și recunoscătoare după furtună-plasează simfonia în familia muzicii programatice, ”peisaj uimitor care pare să fi fost compus de Poussin și desenat de Michelangelo. Beethoven ”pictează” calmul vieții la țară”, ca să revin la Berlioz. Beethoven ”pictează” natura pură și armonioasă în melodii senine, optimiste, solare, răpitoare, dacă acceptați cuvântul. Am remarcat siguranța tehnico-expresivă în dialogurile oboi-clarinet-flaut-fagot (în Scenă de lângă pârâu), respectiv clarinet-corn în Cântecul ciobanului…, intervențiile viorilor și violoncelilor, un tutti orchestral ce fixează atmosfera printr-o gamă variată de sunete. Și Maestrul Horia Andreescu excelează în redarea farmecului plin de distincție al muzicii lui Beethoven, trăiri intense de la primele acorduri.

Uvertura Egmont op 84, compusă între octombrie 1809 și iunie 1810-cu prima audiție la 15 iunie, 1810, pe scena Burgtheater din Viena-reiau ideea mai sus exprimată, beneficiază de același mod personal de abordare, evidențiere a spiritului de sacrificiu pentru nobilele idei de libertate. Remarc dinamizarea gradată a discursului muzical prin accentuarea expresiei dramatice în gesturi pline de elocință.

Mai am o remarcă. Ea ține de prezența publicului, număr acceptabil, sincer să fiu îmi doream o sală plină. O merita și Beethoven, și Orchestra Filarmonicii Transilvania, și Horia Andreescu!

Demostene Sofron

Foto: Cristina Rădulescu

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut