Bullying-ul, prevenit și combătut în școlile clujene

Faptul că fenomenul bullying-ului este tot mai frecvent în școlile românești, nu mai este o noutate de mult timp. Cifrele sunt de-a dreptul alarmante în acest sens, arătând că unul din doi copii cade victimă abuzurilor comise de alți colegi. Specialiştii au atras atenţia, nu o dată, asupra necesității unor măsuri urgente pentru diminuarea acestor cazuri cu riscuri majore asupra sănătății mintale a copiilor abuzați. Din păcate, în contextul pandemiei, acest fenomen a luat amploare în mediul online, atrag atenția reprezentanții Inspectoratului de Poliție Județean Cluj (IPJ Cluj), care precizează care sunt campaniile pe care le desfășoară și le va desfășura cu elevii, în noul an școlar ce va începe în curând.

Concret, fenomenul este în atenția polițiștilor cu atribuții în domeniul siguranței școlare și prevenirii criminalității. Astfel, conform reprezentanților IPJ Cluj, în cursul anului școlar 2021-2022 au fost derulate proiecte implementate în mai multe unități de învățământ, proiecte care au vizat, în primul rând, prevenirea violenței fizice și psihologice în unitățile de învățământ preuniversitar.

Asemenea proiecte și campanii vor fi reluate odată cu începerea anului școlar 2022-2023. Astfel, siguranța în unitățile de învățământ constituie o prioritate pentru polițiștii clujeni, iar conștientizarea elevilor cu privire la consecințele acțiunilor lor se realizează, cu precădere, prin derularea unor activități de informare privind violența și consecințele actelor de violență în unitățile de învățământ.

Semnal de alarmă

Un semnal de alarmă este tras de polițiștii clujeni în ce privește cyberbullying-ul, care spun ei, nu este de neglijat, mai ales că acesta a manifestat un trend ascendent odată cu pandemia covid și ca o consecință a acesteia. „Activitățile de informare privind datele personale, parolele, criminalitatea informatică sunt concentrate sub aspecte separate și discutate cu elevii, în funcție de nivelul de înțelegere. Învățarea prin exemple (filme educative tematice și cazuri) este una dintre metodele de expunere folosite de polițiștii care discută cu adolescenții despre siguranța pe internet”, precizează reprezentanții IPJ Cluj.

Activități în peste 60 de școli clujene

Polițiștii Biroului Siguranță Școlară și cei de la Biroul de Analiză și Prevenire a Criminalității desfășoară în mod curent activități în cadrul unităților de învățământ preuniversitar, în scopul reducerii numărului de acte de violență fizică și/sau psihologică (bullying).

Statistic vorbind, în primul semestru al anului 2022 au fost desfășurate activități educativ-preventive în 61 de scoli de pe raza judetului Cluj. Au fost elaborate patru proiecte cu Liceul Program Sportiv Cluj-Napoca, Școala Gimnazială Liviu Rebreanu Cluj-Napoca, Liceul Tehnologic Special Samus Cluj-Napoca și Școala Gimnazială Traian Dârjan Cluj-Napoca. În urma implementării acestora, polițiștii Biroului Siguranță Școlară au organizat întâlniri cu reprezentanții Comisiilor scolare pentru prevenirea și eliminarea violenței și cu reprezentanții Grupurilor de acțiune anti-bullying. Împreună cu profesorii, psihologii școlari și părinții, au avut loc întâlniri cu elevii aflați în situații de risc în căutarea unor soluții pentru problemele identificate și oferirea de alternative pozitive.

Punctual, au fost desfășurate 97 activități de informare și prevenire destinate elevilor claselor de gimnaziu, în cadrul orelor de dirigenție”, mai punctează reprezentanții IPJ Cluj.

Opt campanii de prevenire a criminalității

Pe latura de prevenire a criminalității au fost implementate 8 campanii și proiecte educative, având ca parteneri Inspectoratul Școlar Județean Cluj, unități de învățământ, ONG-uri sau alte instituții publice: „Au fost desfășurate 116 activități de informare asupra riscurilor la care se expun în cazul unor situații de agresivitate fizică, verbală sau psihologică, consecințele adoptării unui astfel de comportament și urmările suferite de victime în asemenea situații. La activități au fost prezenți peste 9000 de elevi, cadre didactice și părinți”.

Totodată, reprezentanții IPJ Cluj amintesc cele mai importante proiecte derulate de Inspectoratul de Poliție Județean Cluj: proiectul Copil iubit la bord – prevenirea victimizării copiilor; proiect de siguranță online – a fost implementat un studiu în baza căruia se vor contura direcțiile de acțiune și activitățile din proiect; campanie de prevenire a traficului și consumului de droguri ”Dincolo de aparențe” – activități desfășurate în tabere pentru copii și adolescenți, împreună cu Agenția Națională Antidrog, precum și informare în cadrul unor evenimente publice organizate în perioada verii în județul Cluj; proiectul De mic învăț să mă feresc de rele – adresat copiilor de grădiniță (prevenirea victimizării minorilor), cu activități în grădiniță, concursuri locale și județean, pe teme de siguranță personală și educație rutieră; campania ”Vacanța s-a terminat. Sunteți pregătiți pentru un nou început?” -activități de informare și prevenire a victimizării copiilor și adolescenților, reguli de comportament care să le confere siguranță fie că sunt în deplasare în spațiul public, la domiciliu sau navighează pe internet.

Ce înseamnă bullying

Conform specialiștilor, pentru a fi considerat bullying, comportamentul trebuie să fie agresiv și să includă mai multe elemente: intenția agresorul are ca intenție să rănească pe altcineva; un dezechilibru al puterii copiii care-i agresează pe alții își folosesc puterea, cum ar fi forța fizică, accesul la informații stânjenitoare sau popularitatea – pentru a controla sau a face rău altora. Agresorul își alege victima care este percepută ca fiind vulnerabilă, slabă și nu se poate apăra singură. Dezechilibrele de putere se pot schimba în timp și pot să apară în situații diferite, chiar dacă implică aceleași persoane. Un alt element este repetiția aceeași persoană este rănită mereu și mereu. Comportamentul de tip bullying are loc în mod repetat, mai mult de o data și are potențialul de a se repeta.

Bullying-ul include acțiuni precum amenințarea, răspândirea zvonurilor, atacarea fizică sau verbală și excluderea intenționată a cuiva dintr-un grup. De multe ori începe ca un joc, însă se transformă într-un abuz care poate avea efecte foarte grave. Fenomenul bullying poate avea loc oriunde – la școală, la locul de joacă, în cercul de prieteni, în familie, la locul de muncă, pe internet.

Anca M. COLIBĂȘANU

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut