Grădiniță estivală și activități de educație remedială derulate de Salvați Copiii la Tureni

Salvați Copiii România anunță deschiderea Grădinițelor estivale, aflate la a 25-a ediție. În acest an vor fi organizate activități estivale pentru 2.500 de copii, dintre care 385 de preșcolari și 2.115 elevi din București și din 20 de județe ale țării, între care și Cluj. În acest județ, Grădinița estivală va fi deschisă la Mărtinești, comuna Tureni, iar la Școala Gimnazială Tureni vor fi derulate de organizație activități remediale cu elevii. Programul Grădinițelor estivale se adresează copiilor de vârstă preșcolară care nu au mers la grădiniță și care se pregătesc să intre la clasa pregătitoare sau să urmeze cursurile unor grădinițe de stat, obiectivul fiind de a sprijini integrarea copiilor în sistemul de învățământ de masă.

Potrivit unui sondaj realizat de Organizația Salvați Copiii România în luna februarie, unu din trei elevi români a rămas în urmă cu materia școlară, în ultimii doi ani, în vreme ce rata de participare la educație timpurie a scăzut. 31% dintre copiii din învățământul secundar inferior și superior afirmă că au rămas în urmă cu materia școlară în cei doi ani de restricții pandemice, decalajele fiind mai mari în cazul copiilor vulnerabili.

„La începutul anului anterior, peste 15% dintre copiii care împliniseră 5 ani nu erau înscriși la grădiniță, deși cei mai mulți dintre ei urmau să-și facă debutul școlar în toamna aceluiași an. Neparticiparea la învățământul preșcolar afectează în mod disproporționat copiii din mediul rural, rata de înscriere în învățământul preșcolar la vârsta de 5 ani situându-se la 87,8% în cazul copiilor de la orașe, față de doar 80,9% în cazul celor de la sate – atenționează Salvați Copiii. Organizația reamintește că România înregistrează un procent de 15,6% al tinerilor între 18-24 de ani care au absolvit cel mult gimnaziul, deși ținta fixată de România, în 2010, a fost de reducere a fenomenului la 11,3%, până la sfârșitul anului 2020.

„Școala online a agravat disparitățile sociale, lucru care se poate măsura prin: neparticiparea școlară – 286.150 de copii între 7 și 17 ani erau în afara școlii la 1 ianuarie 2021; abandonul școlar – 35.259 de elevi, dintre care 20.878 din ciclul primar și gimnazial și 14.381 din învățământul liceal, au abandonat școala în 2019/2020; inegalitățile dintre copiii din urbanul mare și rural, în ceea ce privește rezultatele la examenele naționale – elevii din mediul rural au luat de trei ori mai multe medii sub 5 față de cei de la școlile din urban” – arată Salvați Copiii, care anunță, în context, extinderea programului de educație remedială estivală pentru copiii vulnerabili și deschiderea grădinițelor estivale.

Conform datelor organizației, în urma activităților de educație remedială din vara anului trecut, 57% dintre copii au ajuns la o autonomie deplină de învățare: la Matematică, procentul copiilor care aveau un nivel insuficient sau satisfăcător al cunoștințelor a scăzut de la 90% la intrarea în program la 56% la finalul programului, iar al celor care aveau un nivel bun și foarte bun al cunoștințelor a crescut de la 10% la 44%; la Limba română, procentul copiilor care aveau un nivel insuficient sau satisfăcător al cunoștințelor a scăzut de la 91% la intrarea în program la 48% la finalul programului, iar al celor care aveau un nivel bun și foarte bun al cunoștințelor a crescut de la 10% la 53%; la Științe, procentul copiilor care aveau inițial un nivel insuficient sau satisfăcător al cunoștințelor a scăzut de la 63% la 33% la finalul programului, iar al celor care aveau un nivel bun și foarte bun al cunoștințelor a crescut de la 37% la 67%.

„Organizația Salvați Copiii a atras atenția în mod repetat asupra impactului pe care îl are, în România, situația socio-economică a familiei asupra rezultatelor școlare ale copiilor. Cele mai recente rezultate disponibile ale PISA plasau România printre țările care înregistrează o puternică legătură între statutul socio-economic al elevilor și performanțele înregistrate de aceștia. Astfel (eliminând toți ceilalți factori), statutul socio-economic determină 18% din variațiile de performanță ale elevilor (12% media OCDE)” – spun reprezentanții organizației, care recomandă Ministerului Educației să colecteze și să analizeze și date care să reflecte impactul statutului socio-economic al familiei asupra rezultatelor la testările naționale, pentru a putea lua măsuri adecvate de sprijin și compensare a dezavantajelor.

M. TRIPON

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut