Glasul roților de tren se aude din nou la Cluj

Luni dimineață, în jurul orei 10, până la care se aștepta o poziție a Ministerului Transporturilor, reparatorii de locomotive din aproape toate depourile CFR Călători din ţară au oprit lucrul, inclusiv în Cluj-Napoca.

Este un protest spontan al lucrătorilor de la CFR, care se desfășoară și pe întreaga rază a Regionalei CF Cluj. De fapt, protestul a început încă de vineri, când Ordonanța ”trenulețul” a fost propusă spre adoptare. Oamenii sunt foarte nemulțumiți pentru că această ordonanță conține o nouă amânare a legii 195 privind statutul personalului feroviar, Lege care era deja amânată pentru luna aprilie a anului viitor, și care, acum, a fost din nou amânată pentru ianuarie 2023. Concret există două mari nemulțumiri. Prima se referă la reducerea vârstei standard de pensionare cu 5 ani pentru personalul din siguranța circulației, iar cea de-a doua privește inddicii de salarizare aplicabili pe contractele colective de muncă, care ar duce la majorări salariale de circa 20%. Ambele chestiuni erau prevăzute în Legea 195, care, după cum am spus, a fost propusă din nou pentru amânare.”, a declarat, pentru Făclia Cluj, Marius Mureșan, liderul Sindicatului Libertatea Cluj.

De asemenea, el a precizat că în acest moment salariile ceferiștilor sunt foarte mici, și din acest motiv oamenii se îndreaptă spre alte domenii de activitate. ”Spre exemplu, un linior are, cu sporuri cu tot, un salariu net de circa 1.800 lei, foarte aproape de minimul pe economie. Iar un impiegat de mișcare – o funcție etalon la calea ferată – are un salariu net de aproximativ 3.000 lei. Foarte puține salarii de la CFR trec de 4.000 lei net, de fapt sunt salarii pentru cei din conducere” a adăugat liderul sindical.

Directorul CFR Infrastructură, Ion Simu a afirmat că protestul a avut la rezultat oprirea activității în 54 de stații de cale ferată, circulația a peste 100 de trenuri fiind afectată. Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu afirmat, pe Facebook,toate companiile feroviare – CFR Infrastructură, CFR Călători și CFR Marfă – trebuie să treacă printr-un proces de eficientizare economică în 2022, în acord cu Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, dar și că este deschis la dialog cu sindicaliştii,”bazat pe argumente economice sustenabile şi nu pe poziţii de forţă”.

După amiază târziu, Ministerului Transporturilor și Infrastructurii a emis un comunicat în care susține că în urma întâlnirii cu reprezentanții federațiilor sindicale din calea ferată s-a convenit să se agreeze ca și soluție creșterea salariilor tarifare cu indicele de creștere a prețurilor de consum pentru anul 2022, și să se identifice soluții pentru aplicarea Statutului personalului feroviar. Ulterior activitatea ceferiștilor a fost reluată.

V.D.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut