Gala UNITER 2022 | Artiști clujeni, premiați la UNITER

Ceremonia a fost găzduită de Palatul Culturii din Bistrița, luni, 4 iulie, aducând, totodată, un omagiu actorului Ion Caramitru, președintele uniunii timp de 31 de ani și inițiatorul programului. Acestuia i-a fost acordat Premiul de Excelență – In memoriam Ion Caramitru.

Lóránd Váta

La categoria Cel mai bun actor în rol principal, premiul i-a revenit în această ediție lui Lóránd Váta, actor în cadrul Teatrului Maghiar de Stat Cluj, pentru rolul Lopahin Iermolai Alexeevici din spectacolul „Livada de vişini” de A.P. Cehov, în regia lui Yuri Kordonsky.

De asemenea, actorul s-a regăsit și între preferințele publicului, la categoria amintită.

Originar din Sfântu Gheorghe, Lóránd Váta a absolvit Liceul de Muzică din Sfântu Gheorghe, secțiile vioară și canto, iar ulterior, Academia de Artă Teatrală Szentgyörgyi István din Târgu-Mureş. De asemenea, a urmat studii de dans în cadrul International Dance and Mouvement Center (IDMC) – Budapesta, Ungaria, între anii 1992–99, 2002, sub coordonarea unor profesori din SUA, Germania, Canada sau Ghana.

Lóránd Váta este deja un nume cunoscut, cu distribuții în numeroase spectacole puse în scenă la Teatrul Maghiar. Amintim câteva dintre cele mai recente: TIRESIAS, LAIOS Oedipus, de Robert Icke după Sofocle, regia Andrei Șerban; JÁNOS SZEPETNEKI în Călător sub clar de lună, adaptare scenică de Botond Nagy și Ágnes Kali după romanul Călător sub clar de lună de Antal Szerb, regia Botond Nagy; CANDOR în Macbett de Eugène Ionesco, regia Silviu Purcărete.

Îl regăsim, totodată, în distribuția piesei (premieră) care încheie stagiunea actuală a Teatrului Maghiar de Stat. Mă refer, desigur, la  Tinerii barbari, regia Attila Vidnyánszky jr. , inspirat din viața lui Béla Bartók și cea a lui Zoltán Kodály, pe baza unui text de Miklós Vecsei H. și a improvizațiilor ale echipei de creație, unde interpretează rolurile: Balázs Béla, Benny Goodman, Ady Endre, Eminem, femei și bărbați, gândaci, deci toți ceilalți.

Premiul pentru întreaga activitate scenografie i-a fost acordat Adrianei Grand.

Adriana Grand

Absolventă în anul 1983 a Academiei de Arte Frumoase din Cluj, studii continuate cu un doctorat la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale” din București, Adriana Grand este scenograf de teatru, operă, marionete și televiziune, autoarea a peste 100 de scenografii.

În cadrul Teatrului Național din Cluj, a semnat scenografia mai multor piese: „Covorul Fermecat” de Norberto Avilla, regia – Marin D. Aurelian (1995), „Ivan Turbincă” de Bogdan Ulmu, după povestea lui Ion Creangă, regia – Bogdan Ulmu (1998), „Persecutarea și asasinarea lui Jean Paul Marat” de Peter Weiss, regia – Victor Ioan Frunză (1999), „Tom Paine” de Paul Foster, regia – Victor Ioan Frunză (1999), „Il principe maledetto / Îngerul slut” de Alexandru Sever, regia – Gelu Badea (2004), „Strada care urcă la cer” de Dominic Stanca, regia – Florin Piersic (2004), „Solo on-line”, poem coregrafic de Vava Ştefănescu, coregrafia – Vava Ştefănescu (2004), „ Ivanca” de Lucian Blaga, regia – Anca Bradu (2005), „Mă joc cu voi aşa cum doriţi”, versiune scenică de Anca Daniela Mihuţ, după Lucian Blaga, regia – Anca Daniela Mihuţ (2005), „Barrymore” de William Luce, regia -Tudor Lucanu (2013), „O noapte furtunoasă” de I.L. Caragiale, regia și ilustrația muzicală – Dragoș Pop (2022).

A colaborat cu nume celebre, printre care Victor Ioan Frunză şi Andrei Şerban.

Palmaresul său reunește peste 20 de distincții la nivel național și internațional, printre care Premiile UNITER pentru cea mai bună scenografie (1990, 1994, 2002, 2005), Premiul pentru cea mai bună scenografie, al Festivalului Național de Teatru (1991, 1993), Premiul Asociației Internaționale a Criticilor de Teatru pentru cea mai bună scenografie (1993, 2003).

Premiul pentru Cea mai bună piesă românească a anului 2021, program derulat sub egida Casei Regale a României a revenit anul acesta Oanei Hodade, pentru piesa „Scene din viața familiei Stuck”.

Oana Hodade

Este absolventă a Universității de Arte din Tîrgu-Mureș, nivel licență actorie (2008) și a putut fi urmărită în spectacole în cadrul teatrului independent Reactor din Cluj – Baladele memoriei, de Ionela Pop, Raul Coldea, Nicoleta Esinencu, Oana Hodade, Doru Taloș, 2019; Rândul 3, aproape de margine, r. Sânziana Stoican, 2019; 9 din 10, r. Leta Popescu, 2014.

Oana semnează de asemenea atmosfera sonoră în spectacolul (IN)CORECT, text și regie Leta Popescu, 2020.

A jucat de-a lungul anilor pe scenele teatrelor din Târgu-Mureș, Brașov, Târgoviște.

 

Anul acesta, la categoria „cea mai bună actriţă în rol principal”, Diana Buluga (Teatrul Național Cluj-Napoca) a fost nominalizată pentru rolul Andreei Tomuţă, din spectacolul „Nu mai ţine linia ocupată”, de Alexandra Felseghi, în regia Adinei Lazăr. Producția, parte a „Trilogiei (ne)Dreptății”, alături de „Verde Tăiat” și „Nu vorbim despre asta”, trage un semnal de alarmă vizavi de ignorarea abuzurilor din societatea românească actuală asupra femeilor, pornind de la câteva cazuri dramatice, intens mediatizate (Caracal, Vaslui, Mehedinți).

La categoria „critică teatrală”, Clujul a avut încă o nominalizare la Premiile UNITER 2022, prin Anca Hațiegan, conf. univ. dr. în cadrul Facultății de Teatru și Film UBB, cercetător în domeniile istoria teatrului românesc, istoria actrițelor, teatru și gen, teatru și națiune, teatru și comunism, teatru și literatură, teatralitate. Este autoarea scenariilor pentru „Săptămâna de teatru în autobuz”, regia Andreea Iacob, 2019, „100 de ani de teatru românesc, regia Andreea Iacob, 2018 și semnează dramatizarea după romanul „Întâlnirea”, de Gabriela Adameşteanu, în colaborare cu autoarea, regia Cătălina Buzoianu.

Gala Premiilor UNITER 2022 a fost prezentată de Raluca Aprodu și Emilian Oprea și a fost transmisă în direct, luni, 4 iunie, de la ora 21.00, pe TVR1, TVR Internațional, TVR Moldova și Radio România Cultural si online pe www.uniter.ro, www.tvr.ro, preluat de contul de Facebook și Instagram al UNITER.

Iulia GHIDIU

Foto Adi Bulboacă

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut