Fotoliul de orchestră | În intimitatea muzicii de cameră

Cvartetul Transilvan – compus din Gabriel Croitoru – vioara I, Nicuşor Silaghi – vioara a II-a, Marius Suărăşan – violă și Vasile Jucan – violoncel-, acompaniat la pian de Daniel Goiţi, a oferit o prestație impresionantă în prima zi din Săptămâna Mare.

Programul muzical a putut fi audiat în studioul de concerte, aproape plin, al Academiei Naţionale de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca. Ne-am bucurat de aproximativ o oră și jumătate de muzică de cameră, evenimentul fiind gândit în două părți – prima, prestația celor patru soliști, a doua-aceiași, acompaniați de suflul vibrant al pianului mânuit energic de maestrul Daniel Goiți.

Așezați în semicerc, îmbrățișând simbolic auditoriul – după o perioadă de încercare pandemică pentru toți-, membrii Cvartetului Transilvan s-au completat armonios, acordurile evoluând de la delicatețe, vioiciune și până la dramatism muzical. Vioara I a condus cu măiestrie, atent susținută de cele secunde și de violoncelul lui Vasile Jucan, despre care vom dezvălui mai multe în cele ce urmează, întrucât a binevoit să ne acorde un scurt interviu la finele prestației.

Odată cu „intrarea pianului în decor”, în cadrul intim al studioului, emoția și ritmicitatea s-au intensificat la cote maxime. Trio-ul vioară-violoncel-pian a fost unul de-a dreptul reușit, notele inducând o stare de calmitate, nostalgie versus vibrație puternică. Cvartetul ne-a făcut să resimțim mai multe arome ale aceluiași produs artistic, iar pianul s-a impus vizibil prin forța și energia necesară. Dansul corzilor și al clapelor a făcut sufletele să tresalte!

Următorul recital cameral susținut de Cvartetul transilvan va avea loc miercuri, 20 aprilie, începând cu ora 19 la Biserica Piariștilor, de pe strada Universității nr. 5.

În continuare vom reda impresiile „la cald” pe care le-am obținut de la Vasile Jucan (violoncel) și Daniel Goiți (pian). Vasile Jucan este rectorul Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, membru fondator al Cvartetului Transilvan din anul 1987, alături de care a obținut numeroase premii și distincții naționale, printre care premiul I la Concursul Național pentru Cvartete de Coarde „Gheorghe Dima”, Premiul Asociației Criticilor Români și premiul Uniunii Compozitorilor din România. Daniel Goiți este câștigătorul Premiului Întâi la Concursul internaţional ”George Enescu” de la Bucureşti din anul 1991, competiție în cadrul căreia a mai obținut Premiul pentru cea mai bună interpretare a unei lucrări franceze pentru pian, Premiul pentru cea mai valoroasă prezentare din concurs şi titlul de laureat.

Reporter Făclia: Ce înseamnă pentru dvs. formula de a cânta în cvartet?

Vasile Jucan: Dacă ne uităm în istoria muzicii, Haydn a numit cvartetul drept forma cea mai complexă a muzicii de cameră. Îi datorăm multe lucrări, clasice, dar, în acest moment, dacă venim în secolul XXI, același lucru îl pot spune, cvartetul de coarde este cea mai complexă formă a muzicii de cameră. Sunt patru voci, care trebuie să sune ca un singur instrument, 16 voci, ceea ce este greu pentru omogenitate, timbru și așa mai departe. De ce îmi place mie? Fiindcă am considerat că este forma cea mai elevată a genului cameral.

Reporter Făclia: Cum se impune violoncelul ca instrument în ansamblul cvartetului de coarde?

Vasile Jucan: Violoncelul este echilibrul formației. Este foarte important din punct de vedere al armoniei pentru că este baza acesteia, de la el se formează toate acordurile și pe el se clădește toată armonia.

Reporter Făclia: Câteva cuvinte despre selecția lucrărilor din această perioadă, știm că urmează să mai susțineți un recital miercuri.

Vasile Jucan: Suntem în Săptămâna Mare și noi am avut o tradiție pe care nu dorim să o părăsim. Totdeauna în această săptămână am avut un concert și ne bucurăm de sprijinul instituțiilor care au acceptat, am cântat nu numai în Biserica Piaristă, ci și în alte biserici și catedrale mari, Haydn, „Ultimele cuvinte ale lui Isus pe cruce”. Este tematic, este binevenit și este o muzică, într-adevăr, care te transpune spiritual exact la ceea ce ne gândim noi în Săptămâna Mare. Sperăm că perioada care urmează va fi o perioadă de normalitate și că vom putea și noi să ne prezentăm concertele, nu numai noi, și toate celelalte instrumente și toată cultura în general, să renaștem și să readucem bucurie și multă plăcere sufletească celor care ne ascultă și ne văd.

Reporter Făclia: Cum vă simțiți să acompaniați un cvartet și, mai ales, cum este să performați alături de colegii din Cvartetul Transilvan?

Daniel Goiți: Noi am cântat destul de des. Eu am mai avut și alte prezențe, cu alte cvartete, din Iași – Ad Libitum, foarte bun-, din America, alături de care am interpretat un cvintet cu pian de George Enescu, foarte greu, deci sunt ca acasă, sunt familiar cu această formulă. Ea este, de fapt, un mini concert, o avanpremieră, pentru că, în general, și concertele pentru pian se mai cântă și în formule mai mici. Fără orchestră, doar cu cvartet. Și din acest punct de vedere, pentru noi, pianiștii este foarte important, piesele sunt incredibil de grele, greu de susținut. La fel, Schumann, care e o piatră de încercare pentru noi, e ca un concert pentru pian, Brahms, pe ambele le-am cântat cu Cvartetul Transilvan. Asta arată că suntem pregătiți să lucrăm expresiv împreună, să ne armonizăm. Ne cunoaștem foarte bine, de ani de zile.

Sursă foto: Bogdan Meseșan

Iulia GHIDIU

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut