Fondurile europene pentru trenul metropolitan întârzie un an

Ministerul Transporturilor a prelungit termenul pentru depunerea cererilor de finanțare până pe 31 decembrie 2025, conform unui ordin de ministru emis recent. Demersul a fost făcut din cauză că mai multe orașe care ar putea beneficia de finanțare pentru iun astfel de proiect nu au reușit să finalizeze proiectele tehnice. Până acum, singurele orașe care au depus cerere de finanțare sunt Cluj-Napoca și Oradea. Termenul de depunere a proiectelor a fost 31 decembrie 2024, însă ținând cont de context Ministerul Transporturilor a decis să amâne acest termen cu încă un an pentru ca și alte orașe să-și finalizeze studiile de fezabilitate.

 

Într-o înregistrare video transmisă pe blogosferă, primarul Emil Boc a anunțat că în luna mai, municipalitatea clujeană va trimite în SEAP pentru a scoate la licitație lucrările pentru trenul metropolitan. Este vorba de o licitație pentru lucrările de infrastructură-stații, pasaje, iar o alta vizează garniturile de tren, Edilul a precizat că procedura de atribuire a contractului de achiziție publică este inițiată sub incidența clauzei suspensive. Aceasta înseamnă că încheierea contractului este condiționată de alocarea creditelor bugetare necesare. În cazul în care aceste credite nu vor fi alocate în termenul prevăzut, procedura va fi anulată automat.

 

Proiectul Trenului Metropolitan constă în introducerea unui serviciu de transport public de călători de-a lungul infrastructurii de cale ferată existentă deja între localitățile Gârbău și Bonțida, via Cluj-Napoca, cu nu mai puțin de 23 de stații. Astfel, de-a lungul celor 48,8 km de traseu, vor fi amenajate noi peroane, un pasaj rutier subteran, trotuare, piste biciclete, parcări auto/moto/velo și stații de autobus.

Este vorba de stațiile: Bonțida – Răscruci – Jucu de Jos – Jucu – Câmpenești – Apahida 3 – Apahida 2 – Apahida 1 – Dezmir – Cluj-Napoca, aeroport – Cluj-Napoca Est – Cluj-Napoca, IRA – Cluj-Napoca, str. Fabricii de Zahăr – Cluj-Napoca, Piața 1 Mai – gara Cluj-Napoca – Cluj-Napoca, Tetarom – Cluj-Napoca, Hoia – Baciu – Suceag – Rădaia – Mera – Nădășel – Gârbău. Pe acest traseu ar urma să circule 9 garnituri electrice, formate din câte 3 vagoane, la interval de 30 de minute. Capacitatea maximă a unui tren va fi 420 locuri, din care 310 pe scaune. Viteza de deplasare va atinge de 150km/h.

Valoarea totală a investiției este de 1.149.916.114,67 lei, inclusiv TVA/circa 231.027.467,09 euro, iar timpul de realizare este de 48 de luni.

Investiția ar urma să se realizeze eșalonat:

– Anul 1 – 302.108.323,78 lei (26%)
– Anul 2 – 457.244.861,79 lei (40%)
– Anul 3 – 390.562.929,10 lei (34%)

Finanțarea investiției se realizează prin fonduri europene nerambursabile, alocări de la bugetul de stat prin Ministerul transporturilor și de la bugetele locale ale unitărilor administrativ teritoriale implicate în proiect.

Cosmin PURIȘ

 

 

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut