Festivalul Internațional “George Enescu” 2023: Armonii culturale în dialog cu Silvia Sbârciu

Cu ocazia Festivalului Internațional George Enescu desfășurat și la Cluj-Napoca, am avut oportunitatea să discutăm cu Silvia Sbârciu, managerul Filarmonicii de Stat Transilvania. Silvia Sbârciu oferă detalii legate de evenimentul în sine, colaborarea dintre Filarmonica de Stat “Transilvania” și Festivalul “George Enescu”, programul muzical ce va fi prezentat de Orchestra Filarmonicii Clujene, precum și artiștii invitați pe scenă. Concertul programat pentru data de 31 august va include lucrări semnate de Doina Rotaru, Benjamin Britten și Dmitri Șostakovici, sub bagheta dirijorului Jonathon Heyward, avându-l ca solist pe pianistul Andrei Gologan. Acest eveniment este parte din Seria Orchestrelor Românești din cadrul Festivalului.

 

Prin ce se remarcă ediția din acest an a Festivalului Internațional George Enescu la Cluj?

Ediția din acest an a Festivalului Internațional George Enescu aduce la Cluj o serie de evenimente muzicale de excepție, concerte simfonice și recitaluri extraordinare deopotrivă. Festivalul va debuta în orașul nostru joi, 31 august 2023, la ora 19.00 când pe scena Auditorium Maximum va urca Orchestra Filarmonicii de Stat „Transilvania”, sub bagheta dirijorului Jonathon Heyward, avându-l ca solist pe pianistul Andrei Gologan. Programul pe care îl propunem melomanilor clujeni, în cadrul acestui concert estival realizat în parteneriat cu festivalul, cuprinde lucrarea ce poartă titlul Nymphea, aparținând compozitoarei Doina Rotaru, deopotrivă profesor doctor în cadrul Universității Naționale de Muzică București. Pianistul Andrei Gologan, la rândul său, va interpreta Concertul pentru pian, op. 13 de Benjamin Britten, de altfel, o creație singulară în rândul lucrărilor compozitorului britanic. Dedicat compozitorului Lennox Berkeley, concertul este o lucrare căreia i s-a acordat mai multă atenție la nivel internațional, de-abia în ultimii ani. Concertul se va încheia cu Dmitri Şostakovici – Simfonia nr. 1 în fa minor, op. 10. Datorită energiei, spontaneității și entuziasmului său, numeroși critici consideră această lucrare de tinerețe a lui Șostakovici ca fiind una dintre cele mai bune simfonii scrise de compozitorul rus. Jonathon Heyward își construiește o carieră ca fiind unul dintre cei mai interesanți dirijori de pe scena internațională actuală. În prezent, este director muzical desemnat al Orchestrei Simfonice din Baltimore, deținând un contract de cinci ani începând cu stagiunea 2023-2024. Jonathon Heyward și-a făcut debutul la pupitrul acestei orchestre în martie 2022, cu trei spectacole care au inclus interpretarea în premieră a Simfoniei nr. 15 de Șostakovici. Din vara anului viitor, Jonathon Heyward va deveni și directorul muzical al Orchestrei de vară Renée și Robert Belfer din cadrul Lincoln Center. Apreciat pentru creația sa muzicală de o intensă substanță intelectuală și spirituală, în pregătirea solistică, pianistul Andrei Gologan a primit sprijinul și îndrumarea unor pianiști renumiți precum Sir András Schiff, Daniel Barenboim și Richard Goode. Tânărul muzician a fost caracterizat ca fiind „un poet al interpretării pianistice” (Süddeutsche Zeitung), având „sonorități bogate și varietate” și dând dovadă de „strălucire tehnică” (General- Anzeiger Bonn).

Trebuie să subliniez faptul că acest „cadou muzical” oferit publicului clujean se constituie într-o avanpremieră deoarece concertul serii de joi va fi reeditat la București, la Sala Radio, în data de 2 septembrie 2023, ora 13.00, când Orchestra Filarmonicii de Stat „Transilvania” va avea onoarea de a deschide 𝗦𝗲𝗿𝗶𝗮 𝗢𝗿𝗰𝗵𝗲𝘀𝘁𝗿𝗲𝗹𝗼𝗿 𝗥𝗼𝗺â𝗻𝗲𝘀̧𝘁𝗶, o premieră în programul Festivalului Internațional George Enescu. Cele mai importante orchestre din țara noastră vor urca pe scena de la Sala Radio în cele patru weekenduri ale Festivalului Enescu, cu invitaţi de seamă şi lucrări diverse în program. Noutatea acestei Serii constă nu doar în spaţiul ales, ci şi în operele interpretate. Dacă până acum Sala Radio era spaţiul în care se ascultau muzicile secolului XXI, această ediţie a Festivalului Enescu aduce un program variat, care include atât autori romantici sau moderni, cât şi muzică contemporană.

Ce înseamnă acest parteneriat pentru Filarmonica de Stat „Transilvania”?

Acest parteneriat al Filarmonicii de Stat „Transilvania” cu bine-cunoscutul Festival Internațional “George Enescu” înseamnă, dacă mai era cazul, încă o confirmare a faptului că instituția clujeană este una dintre cele mai renumite din țară, recunoscută și la nivel internațional datorită activității sale de înaltă ținută artistică, cu un repertoriu ce acoperă segmente diferite și importante din istoria muzicii, lucrări de referință simfonice și vocale, dar și prime audiții, alese cu grijă pentru a fi aduse în fața iubitorilor de muzică din orașul nostru, și nu numai, publicul Filarmonicii clujene fiind unul pretențios, foarte atent la calitatea actului artistic. Este, de asemenea, încă o confirmare a talentului și profesionalismului instrumentiștilor orchestrei noastre, invitați, iată, să performeze, din nou, pe scena celui mai mare festival de muzică clasică din România, și cu siguranță, pe scena unuia dintre cele mai importante festivaluri de gen de peste hotare.

Ce impact credeți că va avea evenimentul asupra publicului meloman clujean?

Sper ca impactul asupra publicului meloman clujean, și bucureștean deopotrivă, având în vedere că sâmbătă 2 septembrie 2023, cu începere de la ora 13.00, Orchestra Filarmonicii de Stat „Transilvania” va deschide 𝗦𝗲𝗿𝗶𝗮 𝗢𝗿𝗰𝗵𝗲𝘀𝘁𝗿𝗲𝗹𝗼𝗿 𝗥𝗼𝗺𝗮̂𝗻𝗲𝘀̧𝘁𝗶 de la Sala Palatului din capitală, să fie unul pozitiv. Sper ca orizontul de așteptare al iubitorilor muzicii clasice să fie pe deplin acoperit prin acest concert, cu un program variat și cu protagoniști demni de o astfel de colaborare.

Considerați că o sală de concerte dedicată Filarmonicii din Cluj este necesară, având în vedere numeroasele evenimente de înaltă importanță ce au loc?

Bine înțeles că da. Și spun asta atât în calitate de manager, cât și în calitate de muzician. Acesta trebuie să fie un deziderat al celor care dețin frâiele din punctul de vedere al administrării orașului, dar trebuie să fie un deziderat care să se materializeze într-un sediu demn de renumele Filarmonicii clujene, care, cu fiecare concert, eveniment muzical, recital, sesiune de înregistrări la mari case de discuri din străinătate, aduce plus valoare orașului, județului, țării noastre. Cred că Filarmonica clujeană este printre puținele, dacă nu chiar singura, dintre instituțiile muzicale de acest gen din țară care nu dispune de un sediu propriu, nu doar pentru desfășurarea activității artistice, dar nici măcar administrative. Filarmonica clujeană nu mai trebuie să facă demonstrații de forță referitoare la calitatea actului artistic și la colaborările care îi onorează, în primul rând pe clujeni. Este rândul administrației locale să facă o demonstrație de forță prin a oferi Filarmonicii, și, implicit publicului clujean acea sală de concerte care să recunoască valoarea acestei instituții și să onoreze publicul care vine, în număr mare, la concertele organizate de noi și care nu a părăsit niciodată această instituție, indiferent de timpurile pe care le-a traversat.

Interviu realizat de Mara A. MUNTEAN

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut