Festivalul Internațional de Teatru INTERFERENȚE 8

Tompa Gábor: „Interferențe este un festival al tuturor clujenilor”

Acesta este mesajul pe care directorul Teatrului Maghiar de Stat din Cluj-Napoca l-a transmis, printre altele, cu ocazia conferinței de presă ce precede mult așteptatul Festival Internațional de Teatru „Interferențe” și care a oferit o imagine de ansamblu asupra evenimentului. După o perioadă de pauză – cei doi ani în care efectele pandemiei C19 au impus reconfigurarea activității culturale în forme mai restrânse sau chiar în limitele spațiului virtual-, publicul clujean și nu numai se poate bucura acum de o nouă ediție „Interferențe”, ediție care promite mult, prin valoarea invitaților, a subiectelor abordate și a paletei generoase de evenimente cultural-artistice.

Ediția a opta stă sub semnul temei intitulate „Teamă/Speranță”, o temă deloc discordantă cu realitățile prezentului, dar care a fost aleasă încă de acum doi ani, așa cum a ținut să precizeze regizorul Tompa Gabor, directorul Festivalului „Interferențe”.

Pandemia a generat, așa cum s-a putut observa, și o serie de consecințe nedorite în plan psihologic, acea frică generalizată, despre care a amintit și Tompa Gabor, subliniind de altfel imperativul speranței pe care teatrul îl poate oferi publicului în aceste vremuri tulburi. „Teatrul poate să ofere acea întâlnire, acea solidaritate umană generatoare de energie și curaj, poate să sugereze lumina de la capătul tunelului.”

„Interferențe” 2022, ediție care coincide, totodată cu aniversarea a 230 de ani de teatru maghiar la Cluj, este „un festival al tuturor clujenilor, dar nu numai”, publicul de pretutindeni este așteptat, mai ales că invitații sunt, de asemenea, din zone cât se poate de diverse de pe mapamond, de unde și puternicul caracter internațional al manifestării.

Producțiile teatrale vor fi completate de alte evenimente culturale – expoziții, concerte, lansări de carte și proiecții de film. Amintesc câteva dintre manifestările artistice – lansarea volumului „Camil Petrescu – Interviuri” (ed. Florica Ichim, Al. Buican), a Antologiei „Federico Garcia Lorca – Teatru”, ed. Ioana Anghel (ambele 19 noiembrie, ora 12.00), volumul lui George Banu – „Obiecte rănite”, Nemira Publishing, 2022 (20 nov., ora 11.00), „Kitelepites” de Andras Visky, Jelenkor Publishing, 2022 (22 nov., ora 12.00), ”From Theatre to Theatre – 36 interviews with Tompa Gabor”, Bookart Publishing, 2022 (25 nov., ora 12.00), lansarea Dicționarului Multimedia al Teatrului Românesc (Asociația Română de Arte Performative – UBB Cluj – Universitatea de Arte din Târgu Mureș – Universitatea de Vest din Timișoara – Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași; 23 nov., ora 12.00); concertul susținut de Lucian Ban (SUA, solo piano) – ”Ways of disappearing” (21 nov., ora 22.00) și respectiv concertul de jazz a cappella ”Nicaʼs Dream” al formației Jazzation (Ungaria, 26 nov., ora 21.00); proiecția filmului documentar dedicat lui Harag Gyorgy ”If the play becomes reality” (regizor Istvan Dala; 26 nov., ora 13.00); expoziția semnată Botond Reszegh – ”Everyday angel” (22-27 nov., 12.00-17.00). Merită amintite și dialogurile cu regizorii și actorii prezenți la Cluj, găzduite în marea lor majoritate de Casa TIFF.

Locațiile variază și ele în funcție de eveniment (Sala Mare a TMS, Sala Studio, foaier), unele rezultând în urma parteneriatelor încheiate de TMS cu Casa Tranzit, Casa TIFF sau Teatrul Național din Cluj-Napoca. Încă un motiv să ne bucurăm de diversitatea experienței actului artistic, împreună!

Iulia GHIDIU

 

Despre Teamă și Speranță, despre realități tot mai grotești și absurde

Puține zile ne mai despart până la gongul inaugural al celei de a 8-a ediții a festivalului INTERFERENȚE-17/27 noiembrie 2022-, festival prin care grație organizatorului-Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca, director Tompa Gabor-, Clujul devine Capitală Mondială a Teatrului. Afirmația nu este gratuită, este susținută încă de la prima ediție, de companiile teatrale invitate, de spectacolele propuse vizionării, diversitate de stiluri de la scriitură la punere în scenă.

INTERFERENȚE 8 aduce în Cluj-Napoca nu mai puțin de 14 companii teatrale din țară și de peste hotare, câteva în premieră pentru festivalul clujean, din nouă țări.

Prima mențiune vizează însă catalogul festivalului, pus la îndemâna presei încă de la conferința de presă de luni, 14 noiembrie, efort extraordinar al echipei artistice și nu numai-Tompa Gabor, Csep Zoltan, Visky Andras, Borsos Levente, Balogh Balint, Szikszai Laszlo, Szepessy Katalin, Kovacs Kinga, Mirela Sandu, Demetee Kata, Oszvath Zsuzsa, Paszka gaspar, Viola Andrea, Adina Cornea, Bodolai Balazs, Simon Judit, Tompa Eszter, Teodora Crișan, Balazs Nora, Suye Park, Koras Sandor, Dankuly Levente, Dankuly Csaba, Keresztesi Peter, Koros Sandor…-, care se ocupă de tot ceea ce înseamnă festival, de la spectacole la întâlniri cu realizatorii spectacolelor, expoziții, lansări de carte, concerte, 10 zile dense într-un singur cuvânt.

Vor fi spectacole în care ne bucurăm de alese prezențe, voi începe prin a aminti regizorii prezenți la festival, mă refer la Astrid Bas, Stephane Braunschweig, Catinca Drăgănescu, Heiner Goebbels, Jaram Lee, Christoph Marthaler, Diana Mititelu,  Josef Nadj, Silviu Purcărete (din păcate nu va fi prezent, având o premieră la Tokyo!), Andrei Șerban, Tompa Gabor, Urban Andras, Vidnyanszky Attila Sr și Fiul. Nu intru în amănunte, mulți vă sunt cunoscuți, vă las plăcerea de a-i descoperi live, de a vă familiariza cu lucrările lor în timp.

INTERFERENȚE 8 se deschide joi, 17 noiembrie, trei fiind momentele zilei. Primul are loc la 18:00, vernisajul expoziției ”Eternal Yorick-Life Book Antal Csaba”. Al doilea este Les Loges, instalații de Joris Mathieu și Nicolas Boudier, producător Theatre Nouvelle Genaration-Centre dramatique national du Lyon, eveniment organizat de Institutul Francez din Cluj-Napoca.

Primul spectacol în festival este Hamlet, regia Tompa Gabor, l-am văzut la premieră, o punere în scenă aparte, vă veți convinge onorând spectacolul. Este un Hamlet aspru, în contextul absurdului și al grotescului care ne înconjoară de ani buni deja. Povestea este universal valabilă, Tompa Gabor exploatează contemporaneitatea zilelor noastre și nu oricum, sondează conștiințe fără a oferi soluții sau sfaturi.

Ziua a 2-a, vineri, 18 noiembrie, debutează în tiparele cunoscute deja, Dialogul cu creatorii spectacolului Hamlet (10:00), apoi Oedipus de Robert Icke (după Sofocle; 18:00), iar de la 21:00, Scaunele lui Eugene Ionesco, regia Tompa Gabor, spectacol al Teatrului Național din Luxemburg.

Sâmbătă, 19 noiembrie, putem (re)vedea Scaunele de Eugene Ionesco (19:00), iar ca spectacol final al zilei, OMMA de și în regia lui Josef Nadj, spectacol nonverbal, coproducție pe axa Lyon-Luxemburg-Cherbourg en Cotentin-Charleroi-Bruxelles-Martigues-ToursArt et Creation Paris.

Mă opresc aici, v-am oferit o privire generală a primelor trei zile, mă voi opri asupra fiecărui spectacol în parte la timpul potrivit.

Demostene Sofron

Foto: Biro Istvan

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut