Festivalul Internațional de Film Transilvania | Premiile Competiției Locale

Secțiune a TIFF deja cu tradiție, competiția în care s-au înscris cineaști clujeni cu producții de scurtmetraj și-a desemnat laureații marți seară, în cadrul Galei găzduite de Universitatea Sapientia din Cluj, moderate de Adela Nicoară. Șase la număr au fost filmele finaliste (dintr-un total de 41 de producții înscrise), pe care cei prezenți au avut ocazia să le vizioneze înainte de decernarea propriu-zisă a premiilor.

Finaliștii

În ordinea proiectării, Viitor anterior (documemoir) se dorește a fi o călătorie fragmentată în timp și spațiu, în ritmul decelării unor amintiri profund impactante, indiferent de trecerea vremii. Un omagiu adus mamei regizoarei Maria Bega. Tânăra s-a născut la Montreal, unde este surprinsă o parte din acțiunea scurtmetrajului, iar în 2014 a venit în România, unde a urmat studii de psihologie și film, alăturare care a inspirat realizarea scurtmetrajului de față.

Adél, în regia lui Lukács Gergely – debut în film narativ – este o dramă care o surprinde pe cea care dă și numele filmului în ipostaza dificilă de a se obișnui cu ideea că a fost înlocuită, chiar în cele mai mici detalii, de noua iubită a lui Balint, pe nume Eszter. Lukács a realizat mai multe clipuri video la Budapesta, iar în prezent studiază regie de film în cadrul Universității Sapientia.

„Dumnezeu se naște.” Ca să citez o replică din final. Al treilea film se numește Anticamera și ne aduce înainte o tânără regizoare care își propune să exploreze o tematică profundă și anume nevoia omului de a se sprijini în credință. Înscriindu-se în așa-numitul gen-absurd, producția reușește să lege prin obiecte-simbol (cum este mărul) momentele/cadrele unele de celelalte, uneori mizând pe elemente repetitive (cum este statul la coadă, așteptarea într-un fel de anticameră, chiar imaginară sau îngrijitoarea care vine să șteargă urmele, cea care pare să urmărească evoluția celorlalți pentru ca în final să se deconspire, printr-un scurt monolog metaforic). Jasmina Cloșcă este licențiată a King s College London (studii de Film), actualmente masterandă a Facultății de Teatru și Film din Cluj-Napoca. Mihai Gligan este student al aceleiași instituții de învățământ superior, la specializarea Regie. A montat spectacole de teatru și îl regăsim cu publicații în diferite reviste de cultură.

Drama intitulată Suborbital începe cu frumoasa trimitere la ideea că pe Dumnezeu nu îl poți vedea cu ochiul liber, adică nemijlocit (ci îl descoperim prin creația care ne înconjoară), așa cum nici la Soare nu putem privi direct, fără o pereche de ochelari (laitmotiv al filmului). Regizorul Sós Timothy ne face cunoștință cu Tamás, un preot care suferă de halucinații. Acesta o întâlnește pe Nora, tânără cântăreață pe care o implică în festivitatea organizată cu ocazia Paștilor și alături de care învață ce înseamnă acceptarea destinului, pentru că, indiferent de rezultat (cap sau pajură), va fi bine, nu-i așa? Timothy a absolvit studii de film în cadrul Universității Sapientia și este câștigătorul festivalului de film Filmgalopp organizat la Cluj-Napoca, ediția 2020, unde a participat cu scurtmetrajul România Liberă.

Ajungem la un subiect extrem de recent, pandemia de coronavirus, care a adus cu sine noi contexte de a trăi unii cu ceilalți, în izolare dar și împreună-izolare, prilej cu care am avut răgazul, să spunem așa, de a afla mai multe despre noi și despre cei cu care împărțim totul. Este ceea ce ne prezintă și animația documentar Dragoste în vremea coronei, regia Szucher Ágnes-Bernadett. Cinci tineri ne dezvăluie experiența lock-down-ului și impactul acestei măsuri asupra relațiilor dintre ei. Regizoarea este absolventă de actorie a Universității Babeș-Bolyai, activează ca ilustrator de carte și realizator de animații.

Și, nu în ultimul rând, Emilia Hosu are HIV este cel de-al șaselea scurtmetraj proiectat marți seară, o dramă care urmărește povestea unei avocate căreia martorul principal îi compromite cazul astfel că se decide să compenseze totul întreținând relații intime cu acesta. Situația va degenera în momentul în care Emilia îi dezvăluie faptul că are HIV, el refuzând anterior să se protejeze, deși ea îl rugase să o facă. Un film regizat de Ioana Păun, care debutează acum în cinema, fiind cunoscută ca regizor de teatru, cu un portofoliu internațional.

Premianții

Dezvăluim și filmele care au reușit să convingă jurații acestei ediții. Florin Piersic Junior, cel care a jurizat alături de Gabriela Suciu și Radu Stancu, a înmânat Mențiunea Specială regizoarei Szucher Ágnes-Bernadett, pentru filmul Dragoste în vremea coronei, iar Numa Film s-a alăturat cu un voucher în valoare de 7.000 euro pentru servicii de post-producție. Marele câștigător al ediției 2022 a Competiției Locale în cadrul TIFF este scurtmetrajul Emilia Hosu are HIV, care a primit și un premiu în valoare de 1.500 euro din partea Băncii Transilvania și susținere pentru următoarea producție din partea Neuma Film, printr-un voucher în valoare de 15.000 euro. De asemenea, câștigătorul a fost recompensat cu un premiul dulce consistent de către Leonidas.

Ca în fiecare an, cotidianul Făclia acordă un premiu, independent de juriul competiției, după vizionarea solo de către redactorul Demostene Șofron a scurtmetrajelor finaliste. Anul acesta opțiunile au coincis. Placheta și Inorogul de alabastru au fost înmânate de către jurnalistul Demostene Șofron și sculptorul Ovidiu Guleș (autorul lucrării) tatălui Ioanei Păun, cel care a ridicat trofeul în numele regizoarei, în aplauzele publicului.

Iulia GHIDIU

 

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut