Elevii clujeni învață să prevină fenomenul bullyingului

Bullyingul în rândul elevilor continuă și în vreme de pandemie, și, din păcate, tinde să devină un fenomen perceput de către aceștia drept ceva aproape normal. Din fericire, însă, tot mai multe semnale de alarmă au fost trase în spațiul public, chiar și de către elevi, pentru a se lua măsuri.

Recent, Consiliul Național al Elevilor solicita Ministerului Educației să își asume în mod public „prioritizarea sănătății mintale și a stării de bine a elevilor în spațiul școlar”, astfel încât să se asigure în fiecare unitate de învățământ din România un mediu propice învățării și dezvoltării armonioase a elevilor. Solicitarea lor a venit după ce au ieșit la iveală mai multe cazuri grave de violență școlară.

La Cluj, autoritățile încearcă să prevină și să țină sub control acest fenomen prin organizarea unor acțiuni speciale.

Potrivit reprezentanților Inspectoratului de Poliție Județean Cluj (IPJ Cluj), activităţile desfăşurate de către poliţişti în şcoli au scos în evidenţă o necunoaştere a prevederilor legale în rândul tinerilor, în principal în ceea ce priveşte răspunderea penală a acestora, în situaţia implicării în comiterea de fapte cu violenţă, tratarea cu uşurinţă a urmărilor comiterii acestor fapte, atât din punct de vedere legal, cât şi a consecinţelor asupra sănătăţii celor implicaţi.

„Reducerea actelor de violenţă în rândul elevilor se poate realiza doar printr-o colaborare eficientă a tuturor factorilor implicaţi în procesul de educare şi formare al tinerilor. Astfel, poliţiştii Biroului de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii, alături de cei ai Biroului Siguranță Școlară, colaborează cu reprezentanții unităților de învățământ în cadrul activităților preventive. Acțiunile derulate au scopul sedimentării unei conduite sănătoase în rândul elevilor, conștientizarea și cunoașterea riscurilor atunci când aleg să adopte un comportament violent.

De asemenea, obiectivul campaniilor demarate au rolul conştientizării elevilor asupra consecinţelor unui comportament inadecvat în relațiile cu colegii”, au precizat reprezentanții IPJ Cluj.

De la debutul anului școlar, efectivele Biroului Siguranță Școlară și ale Biroului de Prevenire și Combatere a Criminalității au transmis unităților școlare de pe raza județului Cluj, recomandări și materiale informativ- preventive, pentru combaterea fenomenului bullying, fiind de asemenea organizate activități preventiv-educative alături de elevi, cu rolul de a preveni evenimentele negative și de a combate posibilele fapte de violență școlară și bullying.

Ce înseamnă bullying și pe ce loc se situează România, la acest capitol

Bullyingul reprezintă un comportament repetat și intenționat prin care agresorul își rănește, persecută și intimidează victima prin diferite forme: verbal, fizic, relațional, social sau cyberbullying. Fenomenul bullying are trei caracteristici, și anume intenționat, când agresorul are ca intenție să rănească pe cineva, repetat, când aceeași persoană este rănită mereu și mereu și printr-un dezechilibru de forţe , atunci când agresorul își alege victima care este percepută ca fiind vulnerabilă, slabă și nu se poate apăra singură. Fenomenul bullying, de multe ori începe ca un joc, însă se transformă într-un abuz care poate avea efecte foarte grave; un joc în care toți jucătorii au ceva de pierdut și poate avea loc oriunde –la școală, în familie, la locul de muncă.

Din nefericire, potrivit Organizației Mondiale a Sănătății, România a fost clasată pe locul 3 în ceea ce privește bullyingul, în cadrul unui studiu la care au participat 42 de state.

Anca M. Colibășanu

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut