Efectul pandemiei: Peste 50% dintre consumatori sunt preocupați de economisire și sunt atenți la prețuri

Mai mult de jumătate dintre consumatori (54%) s-au concentrat pe economisire și au fost mai atenți la prețuri în ultimele nouă luni (56%), oamenii fiind la fel de preocupați de siguranța financiară ca în octombrie anul trecut, chiar dacă, între timp, au demarat campaniile de vaccinare si economia dă semnale de revenire.

Potrivit sondajului Global Consumer Insights Pulse, realizat de PwC în luna iunie, dacă în martie e remarca o ușoară înviorare a interesului consumatorilor de a cheltui, acum se vedem o tendință clară către economisire. ”Chiar dacă aceste obiceiuri vor persista, ne așteptăm ca dispoziția consumatorilor față de cheltuieli să se îmbunătățească pe măsură ce economiile recuperează pierderile din timpul pandemiei. Există, de asemenea, o tendință de economisire și în rândul generațiilor mai tinere, chiar dacă nu au experimentat până acum crize financiare. Totuși, constatăm de exemplu că mulți dintre respondenți (61%), s-au arătat dornici să cheltuiască mai mult pentru a lua masa în oraș”, se spune în raport.

Sondajul arată că structura cheltuielilor va rămâne aceeași în perioada următoare, mare parte mergând spre lucruri de bază, precum produsele alimentare și bunurile de uz casnic. Consumatorii au arătat însă că, în următoarele șase luni, se așteaptă la o creștere a cheltuielilor pentru alimente (37%), mâncare la pachet (32%) și home entertainment (30%), la polul opus aflându-se echipamentele sportive (21%), evenimentele culturale și sportive (19%) și băuturile alcoolice (18%).

”Unele dintre schimbările de comportament aduse de perioada pandemiei, fie că au avut loc forțat sau au fost voluntare, vor deveni obiceiuri permanente. Vedem că preferința pentru cumpărăturile online crește într-un ritm mai accelerat decât în perioada de lockdown, în special pentru produsele alimentare. În același timp, consumatorii se orientează mai mult către produse bio și locale. Companiile ar trebui să fie atente la aceste modificări și să se adapteze continuu”, mai susțin realizatorii studiului.

Peste o treime dintre consumatori (36%) spun că au devenit mai optimiști cu privire la revenirea economiei decât erau la sfârșitul anului trecut, iar tinerii sunt cei mai optimiști în privința viitorului.

Pandemia a accelerat digitalizarea

Peste 50% dintre consumatorii chestionați spun că au devenit mai “digitali” în ultimele luni. Deși a crescut numărul celor care au revenit în magazinele fizice după ridicarea restricțiilor (46% în iunie, față de 42% în martie), cumpărăturile prin intermediul telefoanelor mobile continuă să urce, câștigând două puncte procentuale față de cumpărăturile din magazin

În topul motivelor pentru creșterea cumpărăturilor online, prețul a depășit calitatea și comoditatea, înregistrând marje mari la majoritatea categoriilor (modă – 47%, electronice – 42%, sănătate – 38%, electrocasnice – 40%). Excepție fac produsele alimentare, unde cele trei motive înregistrează procente apropiate, prețul fiind menționat de 35% dintre consumatori, comoditatea – de 33%, iar calitatea – de 29%.

Orientare spre produsele bio

Având în vedere izolarea în case pentru o perioadă atât de mare de timp, este surprinzător că mulți consumatori susțin că au devenit mai sănătoși în ultimele șase luni. Iar cei care lucrează de acasă spun că au o sănătate mai bună acum (55%), decât cei care lucrează de la birou (46%).

Procentul celor care doresc să călătorească în următoarele șase luni a crescut foarte ușor, de la 47% în martie 2021, la 50% în iunie.

Pe de altă parte, mai mulți consumatori cumpără produse locale și peste jumătate dintre respondenți spun că se orientează mai mult către produsele ecologice. Din octombrie 2020 și până acum, a existat o creștere cu 6 puncte procentuale a numărului de cumpărători, care spun că au sprijinit companiile independente locale.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut