Editura Școala Ardeleană la 10 ani de la înființare: Conferința „Resurecția Ludicului”

În data de 18 aprilie, ora 18:00, Librăria Cărturești din Casa Hintz din Cluj-Napoca va găzdui un eveniment cultural deosebit: o conferință urmată de lansarea cărții „Jocul Poeziei”, ediția a treia, revizuită și adăugită, parte a Colecției Școala Ardeleană de Critică și Istorie Literară.

Conferința intitulată „Resurecția Ludicului” va fi susținută de către Ion Pop, iar tematica sa va explora relația dintre joc și poezie în literatura română contemporană. Evenimentul va fi moderat de către Al. Cistelecan, iar în finalul conferinței, participanții vor avea ocazia să se bucure de un recital de poezie susținut de către poetul Ion Mureșan, care este și unul dintre autorii incluși în volumul lansat.

Volumul „Jocul Poeziei” este ilustrat pe copertă de către artistul Ștefan Pelmuș, cu o pictură din ciclul „Roata vieții” (2021).

Organizat în cadrul ciclului de conferințe „Editura Școala Ardeleană la 10 ani de la înființare”, evenimentul reprezintă o oportunitate pentru iubitorii de literatură și artă de a se familiariza cu aspecte și interpretări noi în domeniul poeziei românești moderne.

Evenimentul este organizat de către Librăria Cărturești și Editura Școala Ardeleană, și reprezintă un punct de întâlnire pentru pasionații de literatură și cultură din Cluj-Napoca și împrejurimi.

„Toate aceste experiențe lirice, despre care eseurile de față încearcă să dea seamă, angajează poezia românească în raporturi mai mult sau mai puțin strânse cu ludicul, ca atitudine fundamental umană. În contextul problemelor schițate până aici, se poate înțelege de ce descifrarea unor atari relații devine interesantă, și chiar pasionantă, pentru oricine urmărește dinamica liricii moderne. Căci, așa cum s-a văzut, însuși demersul de clarificare a specificului limbajului poeziei a angajat, și nu accidental, conceptul de j o c. Iar acesta primește o semnificație particulară ori de câte ori poezia se află în fața unei noi trepte istorice, a unei înnoiri a limbajului. Sub un astfel de unghi, «jocul poeziei» poate fi citit ca joc cu limbajele convenționalizate, într-o serie a atitudinilor de tip modernist-avangardist, deci într-o perspectivă așa-zicând evolutivă. El semnifică însă, într-un plan mai larg, și jocul textului, acea mai liberă sau mai reglată ars combinatoria care, la poeții moderni, marchează în cel mai înalt grad concentrarea atenției asupra mișcării semnificantului.

Departe de a fi exhaustivă – nici ca suprafață a textelor abordate, nici ca acoperire tematică și a interpretării –, încercarea de față se vrea doar o incursiune într-un spațiu liric cu mult mai bogate valențe. Împotriva suspiciunii străvechi ce va fi planând, de la Platon până la Kant și la mai toți filosofii, asupra jocului, fie el și poetic, ni s-a părut, parcurgând un număr de opere, că putem descoperi (sau redescoperi) în multiplele lui înfățișări, chiar și sub aparența «gratuității», câteva înțelesuri existențiale majore. În fața jocului lumii și a jocului în lume, jocul ca lume al poeziei e, de fapt, acel «real imaginar» care le cuprinde, sub semnul libertății neîngrădite a spiritului uman de a se cunoaște și recunoaște, de-a lungul istoriei, în roluri mereu schimbate, reluate mereu.” (ION POP)

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut