După transportatori, și exportatorii iau poziție privind blocajul austriac al accesului României în Schengen

După ce reprezentanții mai multor organizații ale transportatorilor români, cum ar fi Asociaţia Patronală a Transportatorilor Europa 2002 (APTE 2002), Asociația Română pentru Transporturi Rutiere Internaționale (ARTRI), Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), Federația Operatorilor Români de Transport (FORT) au avut reacții dure privind blocarea integrării României în Schengen de Austria, poziții prezentate în ediția de luni a cotidianului Făclia Cluj, încă o importantă organizație patronală se declară revoltată de această atitudine.

Asociația Națională a Exportatorilor și Importatorilor din România (ANEIR) a emis o luare de poziție semnnată de Mihai Ionescu, președintele executiv al ANEIR și co-preşedintele Consiliului de Export al României. Printre altele, ANEIR susține că Austria a ”beneficiat și beneficiază de miliardele de euro pe care firmele austriece le repatriază anual din România în folosul – direct sau indirect – al austriecilor-acționari sau cetățeni de rând, în cazul României efectul este contrar”, și că ”cetățeanul român este văduvit de partea din avuția națională care se transferă în Austria”, iar firmele românești au dificultăți în derularea operațiunilor de export-import.

”Orice minut, orice oră sau zi de întârziere a camioanelor în vămi, ca și a persoanelor (turiști sau oameni de afaceri) măresc costurile produselor și serviciilor pe care România le-ar putea oferi străinătății. Și cum în afaceri orice ban/cent contează, costurile suplimentare rezultate din neapartenența la spațiul Schengen conduc la scăderea competitivității economice a României în relațiile internaționale” apreciază ANEIR, cxare iși încheie luarea de poziție cu constatarea ”în urma veto-ului absurd din 8 decembrie austiecii au rămas cu profiturile, iar românii cu paguba”.

Transportatorii, mai conștienți decât politicienii: Cer eliminarea controalelor la frontiera cu Bulgaria

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a emis un comuniocat oficial prin care ”condamnă votul Austriei împotriva aderării României și a industriei de transport rutier la spațiul Schengen și solicită Guvernului României eliminarea controalelor la frontiera cu Bulgaria”.
Spre deosebire de luările de poziție ale politiciuenilor români, care s-au limitat la lamentații sterile, UNTRR semnalează că ”dacă Austria ar fi vrut să transmită un semnal, așa cum pretinde, împotriva extinderii Schengen, atunci ar fi trebuit să nu accepte nicio țară candidată”, astfel că ”acceptarea Croației și respingerea României și Bulgariei” este ”o abordare subiectivă și neprincipială care a torpilat unitatea Uniunii Europene sub atenta supraveghere a Comisiei Europene”, precum și că ”în aceste condiții, este greu de înțeles votul favorabil al României și Bulgariei pentru aderarea Croației la Schengen”.

UNTRR își exprimă ”profunda nemulțumire că celelalte state membre UE, mai ales marile democrații occidentale, au abandonat principiul îndeplinirii obligațiilor tehnice ca fiind necesar și suficient pentru includerea României și Bulgariei în spațiul Schengen”, și consideră că ”schimbarea regulilor la finalul jocului numai pentru o parte din candidați dovedește aplicarea clară de tratament inegal și preferențial”. ”Oare acestea devin noile principii ale Uniunii Europene?” întreabă uniunea treansportatorilor.

De asemenea, transportatorii apreciază că ”dacă Austria și celelalte state membre UE vor să schimbe condițiile de aderare în spațiul Schengen, atunci trebuie să le impună pentru viitoarele țări candidate și nu pentru cele existente, cărora li s-au solicitat îndeplinirea unor condiții clare, pe care acestea le-au îndeplinit deja” și solicită ”Guvernului României ca împreună cu Guvernul Bulgariei să soluționeze urgent și pragmatic simplificarea până la eliminare a controalelor în frontiera dintre cele două țări”.

V.D.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut