Din fotoliul de orchestră |O seară ”transfigurată” de emoție

Seara de vineri, 14 octombrie, a adus bucuria reîntâlnirii publicului clujean cu maestrul Cristian Mandeal. Bucurie care s-a văzut în aplauzele neîntrerupte și bravo-ul binemeritat, exclamat din rândurile celor prezenți. Auditorium Maximum a răsunat pe acordurile operelor lui Schonberg, Grieg și R. Strauss, succes reușit de Orchestra Filarmonicii clujene și solistul invitat, pianistul macedonean Simon Trpčeski, sub bagheta maestrului Mandeal.

Lucrare compusă de Arnold Schonberg în mai puțin de trei săptămâni, dedicată Mathildei, celei care i-a devenit soție, Noapte transfigurată este o lucrare timpurie a compozitorului, dar cu importanța sa incontenstabilă, fiind influențat în această creație de Wagner și Brahms și având ca punct de plecare un poem din colecția „La Femme et le monde” de Richard Dehmel. O partitură complexă, dramatică în bună măsură, complex fiind și performance-ul instrumentiștilor Filarmonicii Transilvania. Arta dirijatului la maestrul Mandeal…o adevărată artă de care, cu siguranță, cei prezenți vineri seara s-au convins încă o dată. Maestrul urmează să revină pe scena Filarmonicii în această stagiune, așteptăm cu interes momentul !

Clapele sunt adesea precum șoaptele, ca niște curgeri ușoare, în armonie cu unduirile arcușului. A dovedit-o din plin solistul serii, Simon Trpčeski, ce revine, cu această ocazie, pe scena filarmonicii din Cluj, a ținut să precizeze acest lucru la final. Spre deosebire de perioada pandemică, atunci când împrejurarea a impus transmiterea online a concertului, acum Trpčeski a cântat în fața unei săli entuziasmate, încântat fiind de actuala colaborare. Rafinament, delicatețe, forță, vigoare, rapiditate, cu un final de o grandoare veritabilă, sunt termenii care descriu momentul muzical al pianistului la Cluj. Mărturie a complexității și a gustului sofisticat al creației de origine norvegiană, Concertul în la minor pentru pian, op. 16 de Edvard Grieg, nu este o lucrare ușoară, ca să îl citez pe solist, opera solicită o anume responsabilitate din partea muzicienilor. Bis-ul i-a adus în prim plan pe muzicianul macedonean și violonistul clujean Vlad Răceu.

Cea de-a treia parte a repertoriului de vineri a încheiat cu nota maximă prestația orchestrei clujene. Suita operei Cavalerul rozelor, de R. Strauss a fost un adevărat regal cavaleresc, extrem de bine primit de public, drept dovadă bis-ul care a reluat parțial momentul triumfal.

O seară, o nouă seară mai bine zis, de excepție, cu atât mai mult cu cât vorbim, desigur, de concertul inaugural al Festivalului anual Toamna Muzicală Clujeană.

„Acum trei ani când am venit aici am fost extrem de onorat și fericit pentru că port un respect deosebit României, pentru tradițiile sale, pentru cultură, muzica clasică și populară. Prima mea participare în cadrul festivalului Toamna Muzicală Clujeană a fost cu proiectul propriu de muzică folk din Macedonia, denumit Makedonissimo, așadar a fost o mare responsabilitate să prezint în România ceva ce este oarecum apropiat, ceva ce oamenii pot înțelege. Am observat dedicarea celor implicați în organizarea festivalului de la Cluj, cât de mult își doresc să fie unul de succes, să aducă repertorii cât mai variate. A doua oară am cântat aici sub conducerea dirijorului Gabriel Bebeșelea, am înregistrat concertul, fiind în perioada pandemiei. Mă simt onorat, bineînțeles, că am fost invitat să cânt acum în concertul de deschidere al festivalului Toamna Muzicală Clujeană, întotdeauna primul eveniment se presupune că are o anumită importanță. Cunoscând profesionalismul și dedicarea Oanei Andreica (n. red. – secretar muzical Filarmonica de Stat <<Transilvania>>), nu am fost surprins de conceptul festivalului. Sunt onorat că am avut ocazia să cânt alături de maestrul Cristian Mandeal, una din figurile reprezentative ale dirijatului românesc. Nu am avut foarte mult timp pentru repetiții, eu tocmai m-am întors dintr-un turneu cu Royal Philharmonic Orchestra din Londra, dar când ai alături muzicieni atât de implicați și când ai sentimentul acela de acasă, totul decurge mult mai ușor. Le mulțumesc maestrului și orchestrei pentru susținerea din această seară în interpretarea Concertului lui Edvard Grieg. Este un sentiment minunat să primești această căldură din partea publicului. Nu există o răsplată mai bună pentru un artist, asta e ceea ce ne umple sufletele”, a declarat, la final, pianistul Simon Trpčeski, în interviul acordat cotidianului Făclia.

După Panoramic componistic clujean I (sâmbătă) și recitalul de pian susținut duminică de tânăra Alexandra Segal (premiul I la festivalul George Enescu în 2022, secțiunea pian), festivalul Toamna Muzicală Clujeană a continuat luni, 17 octombrie, cu prestația corului de bărbați „Sfântul Efrem” din Ungaria, fondat în 2002 de Tamás Bubnó. La pian – Andrea Várnagy și Apolka Bonnyai. În programul muzical s-au regăsit lucrări de Franz Liszt. Vom reveni cu noutățile zilelor următoare, căci festivalul este în plină desfășurare, la Cluj!

Iulia GHIDIU

Foto: Bogdan Meseșan

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut