Din fotoliul de orchestră | Arte vizuale și muzică în ”Tablouri dintr-o expoziție”. Seară fabuloasă!

A revenit pe scena clujeană de concert Maestrul Cristian Mandeal (foto). Revenire și așteptată, și dorită, cu un final impunător, așa cum Maestrul ne-a obișnuit de atâta vreme.

Două au fost piesele de rezistență ale simfonicului de vineri, 29 aprilie, o primă audiție a Concertului nr 3 în mi minor pentru pian, op 60, ”Ballade”, de Nikolai Medtner-solist Severin von Eckardstein-, respectiv ”Tablouri dintr-o expoziție” de Modest Musorgski, orchestrație de Maurice Ravel.

Nikolai Medtner (1879-1951) este un nume puțin către deloc cunoscut melomanilor clujeni. Programarea concertului în sine a fost binevenită, ea propunând un concert pentru pian nou, un solist ce și-a etalat din plin virtuozitatea, interpretare îndelung aplaudată de cei prezenți, mulți și cunoscători, reușită colaborării perfecte solist-dirijor-Orchestră.

Concertul nr 3 semnat de Medtner are structura clasică, 3 părți dar 3 părți-Con molto largamente; Allegro, molto sostenuto, misterioso; Allegro molto. Svegliando, eroico viguros legate între ele, o partitură pianistică de strălucire tehnică în care, să reiau o idee mai sus exprimată, virtuozitatea este nota dominantă. Desenul muzical iese din tiparul obișnuit prin sonorități (pot vorbi despre plasticitatea sonorităților) și expresivități noi, bine evidențiate de pianist.

Severin von Eckardstein

Tablouri dintr-o expoziție de Musorgski-Ravel este lucrarea unei relații artistice de excepție, în care arta vizuală-lucrările pictorului și arhitectului Viktor Hartmann în cazul de față) și muzica creează impresii vizuale bogate în teme și idei.

Nu intru în istoria lucrării, compusă inițial pentru pian în 1874. Cele 10 tablouri-Promenada, Gnomul, Promenada 3, Vechiul Castel, Tuileries, Bydlo, Promenada 4, Dansul puilor ce ies din găoace, Evreul bogat și evreul sărac, Târgul din Limoges, Catacombele, Coliba pe picioare de găină, Marea Poartă a Kievului-au avut parte, de-a lungul timpului, de orchestrații și aranjamente semnate de Ravel (cea mai cunoscută), Emerson, Lake & Palmer, Isao Tomita, Amon Tobin, James Last…Maurice Ravel, în orchestrația sa din 1922, omite ”Promenada” dintre părțile ”Evreul bogat și evreul sărac” și ”Târgul din Limoges”, realizând o compoziție unitară, strălucitoare  armonic și timbral. De care am avut parte și sub bagheta Maestrului Cristian Mandeal.

Construcția muzicală matematică-nu este nicio exagerare în afirmația făcută-pune în lumină calitățile fiecărui tablou în parte, legătura făcându-se prin ”Promenada” (exprimare a stărilor sufletești ale compozitorului), pentru Maestrul Mandeal un prilej de a cimenta legătura auditoriului cu arta celor doi artiști, Viktor Hartmann și Modest Musorgski. Legătura dintre vizual și sonor (pot aminti solo-ul de tubă din ”Bydlo”; solo-ul saxofonului din ”Vechiul Castel”; acordurile sobre din ”Catacombele”; apogiaturi și triluri în ”Dansul puilor…”, alternanțele ritmice din ”Târgul din Limoges”; succesiunile ritmice cu accente asimetrice din ”Coliba pe picioare…”,  muzica maiestuoasă din ”Marea Poartă a Kievului”) nu are nevoie de traducere, comunicarea este simplă și directă, finalul de mare, mare efect, impunător într-un singur cuvânt.

Demostene Sofron

Foto: Cristina Rădulescu

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut