Daniel David: Îndemn la analiza atentă a programele propuse de partidele politice

Rectorul Universității Babeș-Bolyai, prof. univ. dr. Daniel David, lansează un îndemn la „analiza atentă a componentei academice din programele partidelor politice pentru alegerile parlamentare din decembrie 2020”, care vor fi anunțate în aceste zile.

„Ținând cont de starea actuală a sistemului academic din țară și de proiecția noastră pentru dezvoltare, politicile/ mecanismele academice românești nu trebuie să copieze exact politicile/ mecanismele de la nivelul Comisiei Europene, dar trebuie să fie compatibile și integrabile cu acestea. Spre exemplu, multe țări europene au un stoc puternic de cunoaștere derivată din cercetarea avansată și un nucleu puternic de resursă umană care alimentează constant acest stoc, ceea ce le permite să investească apoi masiv în transferul cunoștințelor pentru inovare și/ sau în generarea lor în interacțiune cu procesul de inovare. România nu are cu adevărat competitivă nici una din cele două componente, așa că nu prea avem ce transfera inovativ; poate avem potențialul pentru unele inovații incrementale, dar nu la modul serios pentru cele disruptive, care generează noi piețe și schimbă paradigme. Așadar, investițiile țării trebuie făcute înțelept, susținând în paralel inovația și motorul generator al acesteia – cercetarea avansată exploratorie și resursa umană. Altfel, vom irosi iar resursele naționale și europene pe demersuri inovative «de tip Lăstun», devenind o colonie științifică/ tehnologică. Am mai spus aceste lucruri, dar acum au fost reiterate în noi discuții la nivel european, iar în țară ne putem raporta la ele mai pragmatic, în contextul alegerilor parlamentare din decembrie 2020. Așadar, să analizăm programele propuse de partidele politice și să ne comportăm în consecință!”, a afirmat prof. univ. dr. Daniel David, cu ocazia unei discuții recente între reprezentanții GUILD (organizația unora din cele mai importante universități „world-class” europene din care UBB face parte) și cei ai Comisiei Europene, în cadrul căreia s-au pus în analiză politicile/ mecanismele academice și de finanțare academică de la nivelul Comisiei Europene.

Potrivit rectorului UBB, „dacă nu normalizăm în țară mediul academic – învățământul superior și cercetarea -, nu putem spera la o dezvoltare rapidă și sănătoasă a țării”. Aceasta, pentru că „indiferent ce strategii inteligente facem în diverse domenii, specialiștii sunt formați în mediul academic, iar dacă nu-i formăm adecvat, nu vor putea dezvolta modern domeniile pe care le reprezintă”. De asemeni, în mediul academic se formează profesorii care educă copiii, iar „dacă nu-i formăm bine, copiii vor fi prost educați”.

„Așadar – susține prof. dr. daniel David -, mediul academic reprezintă nucleul generativ al modernizării țării sau nucleul care ne condamnă prezentul (mediul socio-economic) și viitorul (generațiile pregătite în preuniversitar) la înapoiere. Oricine, rațional și de bună-credință, înțelege în acest context că înainte de a face planuri pentru modernizarea țării, trebuie modernizată educația, iar în cadrul acesteia, întâi mediul academic (învățământul superior/ cercetarea). Nu este vorba despre o alegere în funcție de preferință sau de interese, ci de viziune, strategie și tactică rațională, pornind de la cauzalitate prin acțiune acolo unde efectele pot să apară cel mai repede, cu investiții minime și să aibă apoi un impact major și multiplicat”.

M. T.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut