Coronavirusul testează economia românească

„Epidemia de COVID-19 reprezintă un test fără precedent pentru economia românească, care este, în mare parte, nepregătită pentru o astfel de situaţie. Dincolo de faptul că epidemia a dus la închiderea a numeroase fabrici din China, răspândirea coronavirusului în Europa, în ţări precum Italia, unul dintre principalii noştri parteneri comerciali, este de natură să genereze blocaje semnificative pe lanţul economic”, se susţine în barometrul realizat de Frames şi Factory 4.0.

Aproape trei sferturi dintre investitorii din România (72%) nu au un plan de risc pe care să-l pună în aplicare în această perioadă cu răspândirea epidemiei de COVID-19.

Rezultatele barometrului realizat de Frames şi Factory 4.0 arată că peste 70% dintre cele 300 de firme chestionate se aşteaptă la consecinţe economice negative în contextul răspândirii infecţiilor cu coronavirus, de la probleme de aprovizionare la creşteri de preţuri şi blocaj financiar.

Astfel, 72% dintre investitori au declarat că nu au un plan de risc pentru o asemenea situaţie, în timp ce doar 11% au afirmat că au dezvoltat un plan de continuitate al afacerii. Privind impactul asupra afacerilor, 57% dintre cei chestionaţi au afirmat că epidemia, în stadiul actual, afectează derularea afacerilor, dar că nu sunt impactate procesele importante. De asemenea, 17% dintre respondenţi spun că efectele economice ale COVID-19 blochează procesele importante de business / producţie, în timp ce 9% au declarat că impactul este unul major. Pe de altă parte, 17% dintre oamenii de afaceri afirmă că epidemia nu le afectează afacerile, pentru moment.
Întrebaţi care sunt riscurile identificate în actuala situaţie, mulţi dintre investitori au semnalat problemele de aprovizionare, potenţialele creşteri de preţuri şi accentuarea blocajului financiar. Rezultatele barometrului evidenţiază că, dintre firmele care deţin planuri de continuitate a business-ului în situaţii de risc, numai 27% au luat în calcul apariţia unei urgenţe medicale (epidemie / pandemie etc). De altfel, 61% dintre cei chestionaţi au declarat că tratarea riscurilor sanitare este necorespunzătoare. Chiar şi firmele care au planuri pentru astfel de situaţii de risc, 89% dintre respondenţi au afirmat că nu au fost testate niciodată şi numai 2% au trecut printr-un astfel de experiment.

Măsuri de protecţie a afacerilor
Experţii Frames cerd că, în condiţiile în care măsurile de restricţie impuse de autorităţi (transport, evenimente etc.) tind să se înăsprească la nivel local şi internaţional, iar consumul la nivel mondial dă primele semne de scădere, firmele româneşti trebuie să îşi ia măsuri de precauţie. Acestea vizează, în primul rând, asigurarea unei rezerve financiare care să permită companiilor să facă faţă plăţi.lor De asemenea, firmele trebuie să îşi monitorizeze atent cheltuielile, să reducă durata de încasare a creanţelor, precu şi a termenelor de plată a furnizorilor. O altă măsură viabilă o reprezintă deblocarea banilor din alte active, precum terenuri, depozite, spaţii comerciale, autovehicule sau echipamente pentru funcţii secundare.

Articole din aceeasi categorie