Conferința COTAR: Lovitură devastatoare pentru transporturile rutiere

Guvernul României intenţionează să aplice o nouă lovitură devastatoare pentru sectorul transporturilor rutiere şi, implicit, pentru toată populaţia, prin stabilirea unor tarife exagerat de mari pentru utilizarea infrastructurii rutiere începând de la 1 iulie 2026, anunţă Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România, printr-un comunicat. „Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) îi anunţă pe toţi cetăţenii români că premierul Bolojan şi Guvernul României intenţionează să aplice o nouă lovitură devastatoare pentru sectorul transporturilor rutiere şi, implicit, pentru toată populaţia, prin stabilirea unor tarife exagerat de mari pentru utilizarea infrastructurii rutiere începând de la 1 iulie 2026, sub pretextul şi scuza jalnică oferite că măsura ar fi obligatorie pentru îndeplinirea unui jalon din PNRR. Astfel, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, la solicitarea prim-ministrului Bolojan, a adoptat în 10 octombrie 2025, un ordin care prevede, în cazul vehiculelor de transport marfă cu masa totală maximă autorizată mai mare sau egală cu 12,0 tone, un tarif de 0,094 euro/km pentru circulaţia pe autostrăzi şi drumuri expres, respectiv de 0,047 euro/km pentru circulaţia pe drumurile naţionale. COTAR şi celelalte asociaţii profesionale reprezentative din domeniul transporturilor rutiere au prezentat şi argumentat în faţa ministrului Transporturilor şi Infrastructurii încă de acum aproximativ trei luni impactul negativ al aplicării unui tarif mare, nefundamentat şi nesustenabil şi chiar au obţinut un acord verbal al ministrului de resort pentru un tarif de 0,03 euro/km, „premierul Bolojan a refuzat inexplicabil şi sfidător să se întâlnească cu reprezentanţii transportatorilor rutieri români şi măcar să le asculte problemele şi argumentele”.

Conform Ordinului publicat în Monitorul Oficial, noile tarife vor fi pentru vehiculele de transport marfă cu MTMA mai mare de 3,5 tone şi mai mică sau egală cu 7,5 tone de 0,17 lei/km (cu TVA inclus) pentru vehiculele Euro VI, 0,19 lei/km pentru cele Euro V-IV şi 0,22 lei/km pentru Euro III-0, pentru autostrăzi şi drumuri expres, şi de 0,08 lei/km, 0,10 lei/KM, respectiv 0,11 lei/km pentru drumurile naţionale. Pentru vehiculele de transport marfă cu MTMA mai mare de 7,5 tone şi mai mică de 12 tone, noime tarife vor fi de 0,29 lei/km (Euro VI), 0,33 ldi/km (Euro V şi IV) şi 0,37 lei/km (Euro III-0), pentru autostrăzi şi drumuri expres, şi de 0,14 lei/km, 0,16 lei/km, respectiv 0,19 lei/km pentru drumurile naţionale. În cazul vehiculelor de transport marfă cu MTMA mai mare sau egală cu 12 tone se vor aplica tarife de 0,48 lei/km, 0,55 lei/km, pentru autostrăzi şi drumuri expres, şi de 0,24 lei/km, 0,28 lei pe km, respectiv 0,31 lei/km pentru drumurile naţionale.

„Mai exact, introducerea acestor tarife va genera o creştere artificială a costurilor de transport cu până la 20-30%, în funcţie de tipul de activitate, rută şi greutatea vehiculelor. Aceste costuri vor fi inevitabil transferate către lanţul de aprovizionare, ceea ce va duce la: creşterea preţurilor produselor alimentare, a materialelor de construcţii, a bunurilor de larg consum şi a combustibililor; reducerea competitivităţii exportatorilor români pe pieţele europene, în contextul în care transportatorii din alte state beneficiază de scheme de sprijin sau tarife mai reduse; accentuarea dezechilibrelor economice într-un moment în care România traversează o recesiune tehnică şi o criză de lichiditate; falimentul a mii de microîntreprinderi de transport, care nu vor putea absorbi aceste costuri suplimentare”, explică aceştia. Reprezentanţii COTAR menţionează că aplicarea tarifului propus ar însemna o creştere medie de peste 1.500 de euro/lună/vehicul pentru un transportator care operează pe rute interne şi subliniază că invocarea PNRR drept justificare pentru această măsură este abuzivă şi falsă, deoarece „niciun document european nu impune României stabilirea unor tarife de acest nivel”.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut
ziarulfaclia.ro
Prezentare generală a confidențialității

Acest sit folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în browser-ul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe situl nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile sitului pe care le găsești mai interesante și mai utile.