Cele mai bune 100 de afișe deschid aniversarea Centrului Cultural German din Cluj

Zilele trecute Muzeul de Artă a inaugurat o nouă expoziție, de data aceasta, dedicată afișului contemporan, organizată de Centrul Cultural German din Cluj în parteneriat cu Asociația 100 beste Plakate e.V. Preluând numele competiției în cadrul căreia lucrările au fost selectate, 100 Beste Plakate 22 ajunge la Cluj, după un parcurs itinerant prin Coreea de Sud, Elveția, Germania, Republica Moldova și Slovenia. Vernisajul a avut loc în prezența directorului Centrului Cultural German din Cluj, Alexandra Rusu-Cătană, a invitaților săi din cadrul UAD Cluj – conf. univ. dr. Alice Iliescu, prof. univ. dr. Bencze László și asist. univ. drd. Mihai Guleș – și a comisarului expoziției, muzeograf Alexandra Sârbu.

Competiția este un eveniment cu tradiție în spațiul germanofon (primele premii pentru cele mai bune afișe au fost acordate în anul 1966), promovând designul grafic, iar din 1980 concursul este cunoscut sub titlul 100 Beste Plakate (Cele mai bune 100 de afișe). Prima selecție germano-austriaco-elvețiană datează din 2002 (100 Beste Plakate 01). Anul acesta, juriul format din experți internaționali a avut de ales dintr-un număr de 2298 de afișe, semnate de nu mai puțin de 663 de concurenți.

Lucrările dezvăluie o varietate tematică încă din primele săli ale expoziției. De la afișe dedicate unor evenimente (piese de teatru, spectacole de balet, festivaluri literare, teatrale, expoziții, evenimente coregrafice, festivaluri studențești etc.) sau instituții culturale și de învățământ superior și până la reprezentări ce surprind caracteristici ale unor culturi organizaționale sau mesaje de alertă cu privire la schimbările climatice, exponatele incită prin coloritul bogat, dimensiuni, multitudinea tehnicilor de lucru (imprimare digitală, serigrafie, tipar offset, rizografie) și, nu în ultimul rând, experiența pe care vizitatorii o pot avea prin intermediul realității augmentate. Astfel, o parte dintre afișe prind viață cu ajutorul unei aplicații ușor de instalat pe dispozitivul mobil – expoziția oferă la fața locului toate datele necesare. Cu o perspectivă generoasă asupra subiectelor, descoperim și serii de postere, gândite în structură triptică.

100 Beste Plakate 22 marchează, totodată, debutul anului jubiliar 30 – trei decenii de Centru Cultural German la Cluj-Napoca. „Expoziția e ceva ce ne doream de mult să arătăm și încă nu găsisem contextul potrivit. Tocmai printr-un complex de factori foarte benefici nouă s-a întâmplat să reușim acum. Inițial era planificată pentru septembrie, dar am reușit s-o organizăm mai repede. Prilejul a fost cu atât mai special cu cât este primul eveniment propriu al instituției de anul acesta și marchează chiar începutul aniversării. Ca și mesaj, conținut și tematică, expoziția este foarte relevantă pentru activitatea noastră”, a mărturisit pentru Făclia Alexandra Rusu-Cătană, directorul Centrului Cultural German din Cluj.

În panotarea expoziției au fost cooptați și câțiva studenți din cadrul UBB, de la Facultatea de Istorie și Filosofie, nivel licență, specializările Istoria artei și Turism cultural, coordonați de muzeograful Alexandra Sârbu, supervizor de practică din partea UBB fiind lector univ. dr. Voica Pușcașiu. „Experiența de a lucra cu studenții a fost una extrem de plăcută și de folos, șaisprezece mâini dibace reușesc să facă miracole, în condițiile în care, pentru evenimentele culturale, timpul este limitat. A fost foarte plăcut să primim ajutorul din partea practicanților care, sub îndrumarea Alexandrei Sârbu, își desfășurau stagiul la muzeu. Sper că și pentru ei a fost o experiență plăcută fiindcă au reușit să câștige experiență în procesul montării unei expoziții.”

„În Germania și în spațiul germanofon tematica afișelor și a designului grafic era deja de pe atunci mult mai relevantă decât era aici, dar cred că nici în viitor nu o să-și piardă din importanță, chiar dacă cumva rolurile și mediile s-au schimbat, în sensul în care, mai demult, când nu eram atât de digitalizați, lucrurile se întâmplau analog. Posterele imprimate aveau clar, un impact, erau singurul mod de a transmite o informație sau de a face reclamă. Se afișau pe stradă sau apăreau în reviste, în ziare. Însă acum am trecut într-o eră mult mai digitală, unde posterul cred că și-a schimbat doar mediul prin care este transmis mai departe, dar rămâne, totuși, la fel de relevant. Oamenii cred că se dezobișnuiesc din a citi și se obișnuiesc tot mai mult cu a vedea imagini. Și atunci cred că trebuie să se schimbe puțin și modul în care se fac afișele. Să reușească să transmită prin imagini cât mai mult și să folosească cât mai puțin text”, a adăugat Alexandra.

Expoziția 100 Beste Plakate 22 va putea fi vizitată până în data de 24 martie, de miercurea până duminica, în intervalul 10 -17.

Iulia GHIDIU

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut