Cel mai lung viaduct rutier din România va fi construit în județul Cluj

Cel mai lung viaduct rutier din România va fi construit în județul Cluj și va avea aproximativ doi kilometri. Licitația pentru edificarea acestui element de infrastructură rutieră a fost lansată deja de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere iar termenul de construire este de 27 de luni, din care nouă luni perioada de proiectare şi 18 luni execuţia lucrărilor.

Acest viaduct s-a impus ca soluție de deviere a traseului autostrăzii A3 Nădășelu-Mihăiești după ce în zonă au apărut probleme mari generate de terenul instabil.

Reprezentanţii CNAIR precizează că devierea traseului acestui sector de autostradă se face în conformitate cu recomandările din cadrul Expertizei Tehnice.

„În ceea ce priveşte zona cuprinsă între km 21+406 şi km 24+890, traseul autostrăzii se va devia în zona km 21+406,49 prin construirea unui viaduct cu lungimea de aproximativ 2 km, conducând la depăşirea în aval a traseului DN 1F, precum şi a cursului Pârâului Topa Mică, ajungând pe malul stâng al acestuia într-o zonă relativ plană. Racordarea la traseul existent se va realiza în zona km 24+890 al traseului iniţial”, se arată într-un comunicat al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere.

Tot pe tronsonul Nădășelu-Mihăiești se va construi un viaduct de 1,2 kilometri pentru a se evita un versant care prezintă alunecări.

„Lucrările aferente zonei cuprinse între km 10+009 şi km 12+000 presupun devierea traseului spre aval, prin construirea unui viaduct cu lungimea de 1,2 km, fundat pe piloţi foraţi de diametru mare, neafectând în niciun fel versantul care prezintă alunecări”, se precizează în comunicat.

Recent, Guvernul a aprobat exproprieri suplimentare pentru tronsonul de autostradă Nădășelu-Zimbor.

Exproprieri suplimentare 

Potrivit actului normativ aprobat de Guvern, în urma realizării proiectelor tehnice de execuție s-a constatat că e nevoie de expropieri pe amplasament suplimentare. Astfel, este necesară ocuparea suprafeței totale de 2.217.357,00 mp proprietate privată și 154.214,00 mp proprietate publică. Din totalul suprafeței de proprietate publică, 21.338,00 mp constituie proprietate publică a statului, iar 132.876,00 mp reprezintă proprietatea publică a unităților administrativ teritoriale ale localităților Gârbău și Sânpaul, din județul Cluj, și Zimbor din județul Sălaj.

Suma necesară aferentă despăgubirii pentru imobilele proprietate privată situate pe amplasamentul lucrării de utilitate publică este de 7.520 mii lei (7.519.406,23 lei) pentru 1.790 imobile în suprafață totală de 2.217.357,00 mp.

Din comuna Gârbău sunt vizate 262 de imobile iar din Sânpaul 997 de imobile.

Lucrările la tronsonul de autostradă Nădășelul-Zimbor sunt realizate în proporție de 65 la sută, termenul de finalizare a lucrării fiind anul 2025.

Potrivit contractului, termenul inițial de realizare a lucrărilor la tronsonul Nădășelu-Mihăiești a fost 2024 iar valoarea lucrărilor a fost estimată la 1.390.614.495,32 lei fără T.V.A”.

Întârzieri

Întârzierile la lucrări pe tronsonul Nădășelu-Zimbor au apărut în primul rând din cauza problemelor generate de alunecările de teren. Acest lucru l-a determinat pe constructor să găsească alte soluții pentru a realiza autostrada în zona cu alunecări, propunându-se în majoritatea cazurilor viaducte. De asemenea, întârzierile cu defrișările de pădure de pe traseul autostrăzii a fost un alt motiv care a făcut ca tronsonul Nădășelu-Zimbor să fie gata abia în 2025.

Viaductul de doi kilometri de la Mihăiești va fi cel mai lung din România, cu trei sute de metri mai mult decât cel de lângă Slatina de pe drumul expres Craiova-Pitești, care are 1,7 kilometri.

Cel mai înalt viaduct de la noi din țară este cel de la Tălmăcel, care ajunge la o înălțime de 30 de metri. Podul are însă doar 650 metri lungime.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut