Călătorii muzicale Diversitate muzicală pe două continente cu dirijorul  Cristian Sandu

Despre prezențe4le naționale și internaționale ale dirijorului clujean Cristian sandu (conf univ dr ANMGD Cluj-Napoca) am mai avut prilejul să scriu, din păcate nu atât de mult pe cât mi-aș fi dorit și merită. Pentru că fiecare ieșire în țară și peste hotare, dincolo de amintiri, rămâne o experiență personală extraordinară, construcție și consolidare de punți între oameni di diverse areale georgrafice pe axele culturii, ale istoriei, muzicii nu în ultimul rând. Și au fost experiențe memorabile cu Orchestra Klassica din St. Petersburg, Daegu Festival Opera, Tokyo New City Orchestra, Filarmonica Națională a Moldovei, Osaka Symphony Orchestra, Tokyo 21C Philharmonic Orchestra…

Finalul anului 2025 merită surprins în câteva rânduri, începând cu cel mai recent, luând-o practic în sensul invers al desfășurării evenimentelor, cu un scurt, foarte scurt istoric. Cristian Sandu este invitat pentru prima dată în Columbia,în 2010, la Medellin, unde dirijează o gală de operă la pupitrul Orchestrei Operei din Daegu DOFO, Coreea de Sud, moment asupra căruia m-am oprit la timpul respectiv în paginile cotidianului Făclia. A urmat 2020, debutul la pupitrul Orchestrei Simfonice Naționale a Columbiei, Bogota, reprezentație a baletului Lacul lebedelor de Ceaikovski, cu Nika Tskhvitariia (Odette/Odilia) și Alexander Volchkov (Sigfrid) în rolurile principale. 15-25 septembrie 2025 aduce o nouă colaborare cu Orchestra Simfonică Națională a Columbiei și Compania de balet din St. Petersburg, tot la Bogota, pe scena Teatrului Colon, cu cinci reprezentații ale baletului Lacul lebedelor, soliști Natalia Keeymenova (Odette/Odilia) și Alexander Volchkov (Sigfrid).

Înainte însă de Teatro Colon, Cristian Sandu a deschis alături de Mikica Jevtic, stagiunea 2025/2026 a Teatrului de Operă din Novi Sad (Serbia), gală de operă cu lucrări de Rossini, Verdi, Leoncavallo, Cilea, Borodin, Donizetti, Puccini, Mascagni, între invitați aflându-se și baritonul Bogdan Zahariea de la Opera Națională din Timișoara.

Cum am luat evenimentele în ordinea lor inversă, ajung la Proiectul EMERIT 2025, itinerar etno-muzical dunărean cu baza la Galați, derulat între 28 august și 2 septembrie. Proiectul în sine a cuprins  familiarizarea cu muzica a nouă etnii-români, evrei, armeni, greci, turci, lipoveni, italieni, romi-, proiect și turneu organizat de Asociația Art&Evolution (președintă lector univ dr Raluca Sandu). Formatul conceptului a fost tip concert-conferință cu participarea ansamblului instrumental format din muzicieni și cadre didactice ale instituțiilor educațional-culturale din Galați, Teatrul Național de Operă și Operetă Nae Leonard, Liceul de Arte Dimitrie Cuclin, Facultatea de Arte din cadrul Universității Dunărea de Jos. Turneul s-a desfășurat în șase orașe-Tulcea, Tecuci, Brăila, Galați, Ianca, Babadag-moderatoare Raluca Sandu, introducere a publicului în tematica concertului propriu-zis, rolul etniilor în oferta culturală a regiunii, diversitate muzicală mai bine și corect spus. Diversitate muzicală pe două continente, Europa și America de Sud.

Viitorul? Sună la fel de bine. Urmează un program de internaționalizare a ofertei academice ANMGD Cluj-Napoca, Belgrad, 1 noiembrie, cu Don Giovanni și Orchestra și soliștii studenți ANMGD pe scena Teater Na Brdu. Sunt de reținut și colaborările cu Opera Națională și Filarmonica din Iași, un concert în sala Heritage, la pupitrul Orchestrei  Antonin Ciolan.

Demostene Șofron

 

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut
ziarulfaclia.ro
Prezentare generală a confidențialității

Acest sit folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în browser-ul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe situl nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile sitului pe care le găsești mai interesante și mai utile.