Aproape 40.000 de apeluri la numărul unic pentru copii „119”, de la lansare

Aproape 40.000 de apeluri au fost înregistrate, în trei luni şi jumătate de la lansarea numărului unic „119 – din grijă pentru copii”, în urma acestora intervenindu-se pentru salvarea a mii de copii aflaţi în situaţii de risc, abuz, neglijare sau diferite forme de exploatare, relevă un material transmis, luni, AGERPRES, de Departamentul pentru Responsabilitate Socială şi Grupuri Vulnerabile din cadrul Guvernului.

Potrivit datelor furnizate, prin 171 dintre cele 39.656 apeluri s-au sesizat situaţii de abuz, neglijare sau exploatare în care au fost implicaţi copii cu dizabilităţi. În 11 dintre cazuri, numărul 119 a fost apelat chiar de copii.

În perioada 9 martie – 12 aprilie, au fost înregistrate 61 de apeluri în limba ucraineană care vizau refugiaţi minori. Cele mai multe dintre apeluri s-au referit la copii neînsoţiţi, iar apelanţii solicitau informaţii cu privire la servicii medicale sau cursuri şcolare.

„Echipele mobile ale DGASPC au efectuat 717 de misiuni de urgenţă în teren, însemnând faptul că tot atâtea situaţii de risc la adresa copiilor au fost soluţionate intervenţie în regim de urgenţă. Principalele probleme semnalate de copiii şi adulţii care au apelat numărul 119 în perioada 5 ianuarie – 16 aprilie vizează abuzul fizic şi emoţional, abuzul sexual, neglijarea şi cerşetorie. La acestea se adaugă o serie de sesizări sau solicitări de informaţii în legătură cu diferite drepturi ale copiilor: tutela, eliberarea actelor de identitate, dreptul la pensie alimentară, alocaţie etc”, conform datelor furnizate de Departamentul pentru Responsabilitate Socială şi Grupuri Vulnerabile.

Peste 50% dintre situaţiile de abuz, neglijare sau exploatare semnalate s-au petrecut în familie, 4,1% în sistemul de protecţie a copilului, 2,5% în spitale, iar 17,7% în spaţiul public, la şcoală, în mijloacele de transport etc, indică sursa citată.

Coordonatorul programului, consilierul de stat Mădălina Turza, a afirmat că numărul unic 119 şi infrastructura de servicii din spatele acestuia reprezintă „cea mai amplă” reformă în domeniul protecţiei copilului pe care Guvernul a realizat-o în ultimii 20 de ani.

„Este momentul de la care putem vorbi despre un sistem dinamic, transparent şi unitar la nivel naţional prin care putem să ajungem la copiii aflaţi în situaţii grave şi el este rezultatul unui amplu proces colaborativ şi de reglementare derulat în anul 2021”, a declarat Turza. Conform departamentului guvernamental, numărul unic „119” beneficiază de o infrastructură complexă tehnică şi de resurse umane, iar la nivelul fiecărui judeţ, în Direcţiile Generale de Asistenţă Socială şi Protecţie a Copilului, există un birou de operatori call-center, care funcţionează în regim de permanenţă. Peste 100 de specialişti – psihologi, asistenţi sociali – fac parte din echipele mobile de intervenţie, iar apelurile telefonice beneficiază de localizare, identificare şi înregistrare.

Softul pus la dispoziţie de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale permite monitorizarea în timp real a activităţii operatorilor şi a modalităţilor de soluţionare a cazurilor, evidenţiază sursa citată.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut