Anul 2021 la UMF „Iuliu Hațieganu”: Provocări, oportunități, performanțe

Perioada învățământului online, apoi în sistem hibrid, iar în vremea din urmă trecerea la învățământul față în față, chiar în condițiile în care numărul de cazuri creștea vertiginos, organizarea examenului de admitere, dar și a concursului național de rezidențiat în condiții de pandemie au fost doar câteva dintre provocările anului 2021 pentru rectorul Universității de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu” din Cluj-Napoca, prof. univ. dr. Anca Dana BUZOIANU.

„Au fost multe provocări și la fel de multe satisfacții și oportunități, pe toate planurile, și am avut mereu în vedere, în luarea oricărei decizii, respectarea valorilor fundamentale ale universității, după care ne ghidăm cu toții: profesionalismul, onestitatea, responsabilitatea, implicarea, transparența, egalitatea de șanse și meritocrația” – spune prof. dr. Anca Dana Buzoianu, în interviul de început de An Nou acordat ziarului Făclia.

„Decizia de a începe școala cu prezență fizică – una dintre cele mai grele decizii pe care le-am luat vreodată”

– În ce măsură cel de-al doilea an de pandemie COVID-19 a afectat activitățile din UMF „Iuliu Hațieganu”, comparativ cu primul an, 2020?

– În martie 2020, când a izbucnit pandemia, am fost prima universitate din țară care a luat decizia de a trece la învățământul online. Nu ne-a fost ușor, însă am reușit, prin metode inovatoare, să menținem calitatea actului didactic, astfel încât studenții noștri să-și poată continua parcursul educațional în cele mai bune condiții.

Din fericire, la începutul anului 2021, membrii comunității noastre academice au avut privilegiul de a se afla printre primele persoane care au avut posibilitatea să se vaccineze anti-Covid-19, iar acum, peste 94% dintre studenții și colegii noștri sunt vaccinați. Datorită faptului că am înțeles cu toții importanța și eficacitatea vaccinului în gestionarea efectelor pandemiei, am putut să ne desfășurăm activitatea didactică mai întâi în sistem hibrid (în semestrul al II-lea din anul universitar 2020-2021), iar acum, în acest an universitar, față în față.

– Ați luat, în premieră, cred, decizia organizării cursurilor cu studenții față în față, chiar în condițiile în care numărul de cazuri creștea vertiginos, în septembrie 2021. A fost un act de curaj? Pe ce v-ați bizuit atunci când ați luat această decizie?

– Vă mărturisesc că decizia de a începe școala cu prezență fizică a fost una dintre cele mai grele decizii pe care le-am luat vreodată, dar știind ce înseamnă învățământul online pentru formarea viitorilor medici, ne-am asumat acest risc împreună cu echipa de conducere a universității, pentru binele studenților noștri. Din fericire, datorită responsabilității de care întreaga comunitate academică a dat dovadă, nu s-au înregistrat focare, am avut un număr mic de infectări, iar actul educațional s-a desfășurat fără probleme, onsite.

Câțiva reprezentanți din presă au spus că UMF Cluj a învins pandemia. Încă nu am învins-o, dar reușim să o ținem sub control prin faptul că ne-am angajat cu toții să respectăm măsurile de siguranță impuse și să găsim un echilibru între libertatea personală și binele comun.

– Au existat împotriviri ale studenților sau cadrelor didactice din UMF Cluj, la această decizie a dvs?

– Nu au fost aspecte semnificative în acest sens, doar un anumit grad de reticență din partea unor studenți internaționali care proveneau din țări aflate în zonă roșie. În cele din urmă, a fost un lucru apreciat, majoritatea s-au bucurat că au putut să revină în universitate, să se întâlnească cu profesorii și colegii.

Educația medico-farmaceutică are caracter practic prin excelență. Medicii, medicii stomatologi, asistenții medicali, farmaciștii, toți trebuie să știe cum să realizeze anumite tehnici și manopere, iar comunicarea cu pacienții nu poate fi învățată decât în contact direct cu aceștia. În plus, un viitor medic sau farmacist trebuie să fie pregătit să facă față unor riscuri și situații excepționale, precum cele pandemice, pe care trebuie să învețe cum să le gestioneze.

Accesul în spitale – permis doar studenților vaccinați sau trecuți prin boală

– Cum s-a desfășurat practica studenților în spitale, în prima parte a anului 2021 și cum, în ce condiții, se desfășoară în prezent?

– Interacțiunea directă cu pacientul este unul dintre aspectele cele mai importante în formarea viitorilor profesioniști în domeniul sănătății, iar acest lucru a fost una dintre provocările majore cu care ne-am confruntat și la care a trebuit să găsim soluții. Prin specificul activității noastre didactice, pregătirea în domeniul medical nu poate avea loc exclusiv la distanță. Viitorii medici trebuie să învețe, în primul rând, să lucreze cu omul, să fie prezenți la patul pacientului și să participe activ la actul medical. De aceea, lucrările practice și stagiile clinice s-au desfășurat, anul acesta, cu prezență fizică, însă în grupe mai mici și respectând cu strictețe toate măsurile de siguranță. Accesul în spitale este permis doar studenților vaccinați sau celor trecuți prin boală.

 Universitatea cu cei mai mulți studenți internaționali

– Spuneați, în discursul susținut la Gala Premiilor Universității, că, și în 2021, organizarea examenului de admitere pentru programele de studiu în limba română a constituit o provocare atât pentru organizatori, cât și pentru cei 1700 de candidați. În ce anume a constat provocarea?

– Organizarea examenului de admitere, dar și a concursului național de rezidențiat au reprezentat o mare provocare pentru universitatea noastră, atât din punct de vedere logistic, cât și al siguranței sanitare, pentru care am avut o responsabilitate foarte mare. Pentru a putea asigura distanțarea fizică necesară, cei 1700 de candidați de la concursul de admitere au fost repartizați, pe parcursul a două zile, în peste 30 de săli de examinare, amfiteatre și săli de curs, săli de conferință de la două hoteluri din oraș, Sala Polivalentă BT Arena și Sala Sporturilor Horia Demian.

Nu a fost deloc ușor, însă cu ajutorul echipei implicate în organizare și al voluntarilor, cele două concursuri s-au desfășurat în cele mai bune condiții. Nu excludem posibilitatea de a organiza aceste examene, în viitor, în săli mari precum Sala Polivalentă, mai ales dacă numărul de candidați va continua să crească, la fel ca până acum.

– Câți studenți internaționali are în prezent UMF „Iuliu Hațieganu”, din ce țări provin aceștia și câți dintre ei au venit la universitate în 2021?

– În anul universitar 2021-2022, la universitatea noastră studiază aproximativ 3.000 de studenți internaționali, care reprezintă 40% din numărul total de studenți. La concursul de admitere a studenților internaționali din 2021 s-a înregistrat un nou record în ceea ce privește concurența. Aproape 2.300 de tineri, din 75 de țări ale lumii, s-au înscris cu speranța de a ocupa unul dintre cele 615 locuri care au fost scoase la concurs pentru programele de studiu în limbile franceză și engleză. Cea mai mare concurență s-a înregistrat la programele de studiu în limba franceză: la Facultatea de Medicină au fost 6 candidați pe un loc, la Facultatea de Medicină Dentară au fost 11 candidați pe un loc, iar la Facultatea de Farmacie, concurența a fost de 2 candidați pe un loc.

Rămânem în continuare universitatea cu cei mai mulți studenți internaționali, care provin din peste 60 de țări, de pe 6 continente.

 „La Cluj școala se face cu seriozitate și cu responsabilitate”

– În 2020, absolvenții UMF Cluj au obținut cele mai bune rezultate la examenul național de rezidențiat, la toate cele trei domenii, Medicină, Medicină dentară și Farmacie, iar în 2021, la centrul de examinare din Cluj-Napoca s-a înregistrat cel mai mare punctaj din țară în domeniul Medicină dentară și al doilea cel mai mare punctaj în domeniile Medicină și Farmacie. Care este „rețeta” acestor performanțe?

– Ne bucurăm foarte mult că absolvenții noștri au reușit să obțină rezultate atât de bune la concursul de rezidențiat, în ciuda perioadei dificile prin care trecem. Aceste performanțe se datorează, în primul rând, felului în care absolvenții noștri au învățat pe tot parcursul lor educațional și cadrelor didactice care i-au pregătit, i-au îndrumat și le-au insuflat dorința de cunoaștere și de a studia. În al doilea rând, rezultatele arată că, la Cluj, școala se face cu seriozitate și cu responsabilitate pentru viitorul absolvenților săi.

– Vorbind de performanțe, cred că ar merita amintit unde se situează, în prezent, UMF „Iuliu Hațieganu” în clasamentele internaționale ale universităților.

– Am reușit să atingem unul dintre obiectivele setate în planul strategic de dezvoltare al universității: acela de a ne situa printre primele 1.000 de universități din lume. Potrivit clasamentului SCIMAGO 2021, universitatea noastră este cea mai bună universitate din România în domeniul cercetării. Ne situăm pe locul întâi în topul instituțiilor de învățământ superior din România, urcând cu două locuri față de poziția ocupată în 2020. În clasamentul global, ce include peste 4000 de instituții de învățământ superior, UMF „Iuliu Hațieganu” se află printre primele 1.000 de universități din lume, pe locul 683.

În clasamentul Shanghai pe domenii de studiu, universitatea noastră este listată la trei domenii din categoria Științelor medicale, fiind singura universitate de profil din România care a obținut această performanță: Științe Farmaceutice – locul 201-300, Tehnologie Medicală – locul 301-400 și Medicină Clinică – locul 401-500.

Un alt ranking internațional important este cel realizat de Times Higher Education. În clasamentul global World University Ranking pe anul 2022, universitatea noastră ocupă locul al doilea în topul universităților din România și este singura universitate de medicină și farmacie din țară listată printre cele mai bune 1.000 de universități din lume, pe locul 801+.

Aceste performanțe reflectă atât activitatea științifică, cât și activitatea didactică a colegilor noștri, care și-au demonstrat dorința de a crește în valoare prin multă muncă și perseverență.

Proiecte în valoare de 22 milioane de euro, derulate la UMF „Iuliu Hațieganu” în 2021

– Ce proiecte și câte proiecte de cercetare științifică s-au derulat în 2021 la UMF „Iuliu Hațieganu” și câți cercetători au fost implicați în aceste proiecte? În ce măsură în aceste proiecte de cercetare au fost implicați și studenții UMF Cluj?

– În 2021, în universitatea noastră s-au derulat 86 de proiecte, cu o valoare totală de aproximativ 22 milioane de euro. Dintre acestea, 25 de proiecte au fost câștigate în decursul acestui an, în valoare totală de 5,5 milioane de euro.

Aș dori să amintesc că trei dintre cele opt proiecte de cercetare câștigate în 2021 în cadrul competiției PN III – Proiecte de Cercetare Exploratorie UEFISCDI au ca directori de proiect cercetători de renume internațional: prof. dr. Aaron Ciechanover, laureat al premiului Nobel pentru Chimie, profesor și cercetător în biochimie la Technion – Institutul Politehnic din Haifa, Israel; prof. dr. Gabriel Ghiaur, medic specialist hematolog, profesor și cercetător în cadrul The Johns Hopkins University din SUA și prof. dr. Mihai Netea, specialist în imunologie și boli infecțioase, cercetător de top la Universitatea Radboud din Olanda și alumnus de excepție al universității noastre.

Continuăm să susținem financiar și să încurajăm tinerii cercetători din universitate. Recent, s-a finalizat competiția de granturi de cercetare pentru asistenți și șefi de lucrări (50 de granturi în valoare de 8.000 de euro fiecare), precum și pentru studenții noștri (30 de granturi de 2.000 euro), toate din resursele proprii ale universității.

Studenții cu abilități de cercetător au acces în centrele de cercetare din cadrul universității și participă la activitatea a peste 20 de cercuri științifice, acestea reprezentând adevărate „pepiniere” pentru viitorii doctoranzi și cercetători post-doctoranzi ai facultăților.

Obiective importante ale strategiei de dezvoltare a universității

– Ce investiții s-au făcut, în 2021, în modernizarea infrastructurii didactice a UMF „Iuliu Hațieganu”?

– Adaptarea și modernizarea infrastructurii didactice și a organizării administrative sunt obiective importante ale strategiei de dezvoltare a universității noastre. Astfel, pentru a asigura condiții optime pentru desfășurarea activităților din cadrul campusului universitar, în 2021 s-au implementat o serie de investiții majore în reabilitarea și modernizarea mai multor clădiri și cămine, a bibliotecii Clinicii de Dermatologie, a parcului de pe strada Clinicilor 3-5. De asemenea, serviciile oferite în cadrul restaurantului studențesc au fost adaptate noilor condiții, existând acum posibilitatea de a accesa o aplicație web prin care se pot realiza comenzi online, cu ridicare sau livrare la noile puncte de lucru care au fost amenajate în campusurile Hașdeu și Observator.

Avem în derulare un proiect de mare anvergură, inițiat în 2020 – Centrul de Cercetare privind Dezvoltarea Medicamentului, cu o valoare de aproximativ 30 de milioane de lei. Acesta va funcționa în clădirea cunoscută ca Farmacia B, situată la intersecția străzilor Victor Babeș și Ion Creangă din Cluj-Napoca, aflată în proces de renovare, consolidare și modernizare. Acest spațiu va asigura un mediu de învățare axat pe cercetare, astfel încât studenții să poată înțelege cât mai bine partea de cercetare farmaceutică și raportarea acesteia la medicina contemporană.

 Promotori ai sănătății în cadrul comunității clujene

– Care sunt câteva dintre inițiativele de responsabilitate socială întreprinse în ultimul an de membrii comunității academice din UMF Cluj?

– Încă de la începutul pandemiei am fost alături de autoritățile administrative, de spitale, de întreaga comunitate. Am pus la dispoziția sistemului sanitar cei mai buni specialiști și infrastructura cea mai performantă. Am dat idei și am generat soluții, ne-am implicat cu entuziasm și curaj în acțiuni menite să ușureze munca celor aflați în linia întâi și am fost alături de cei vulnerabili.

De la producția de dezinfectanți a Facultății de Farmacie și centrul de testare Real-Time PCR organizat în cadrul Centrului de Cercetări pentru Genomică Funcțională, Biomedicină și Medicină Translațională și până la Maratonul Vaccinării, la care s-au implicat peste 500 de voluntari din cadrul comunității noastre academice, ne-am asumat responsabilitatea de promotori ai sănătății în cadrul comunității clujene. Dând dovadă de altruism, responsabilitate și solidaritate, colegii mei s-au dedicat cu toate forțele luptei împotriva virusului Sars-CoV-2.

Sunt foarte mândră și de studenții noștri, care au ales să renunțe la timpul liber și lucrează ca voluntari la Direcția de Sănătate Publică (aproximativ 200 de studenți) și în spitalele COVID (peste 80 de studenți), la Serviciul de Ambulanță Cluj și la SMURD Cluj. În paralel, și-au făcut timp și pentru multe alte proiecte, atât pentru sprijinirea colegilor lor, cât și pentru binele comunității, dintre care amintesc cursuri și maratoane de prim-ajutor, numeroase proiecte caritabile, ore de igienă și profilaxie pentru elevi, campania „Donează Sânge! Fii erou!”, care se desfășoară acum la nivel național și prin care au fost mobilizați mii de donatori. Recent, această proiect a primit distincția de Proiect Emblemă, la Gala Tineretului Clujean.

Am considerat că toate aceste inițiative trebuie să primească o recunoaștere publică și am acordat, în premieră, în cadrul Galei Premiilor UMF „Iuliu Hațieganu”, două premii pentru impactul social pozitiv generat de proiectele desfășurate în perioada pandemiei COVID-19. Primul premiu a fost oferit domnului asist. univ. dr. Călin Popa și domnului asist. univ. dr. Emil Moiș pentru implicarea deosebită în organizarea Maratonului Vaccinării, iar cel de-al doilea premiu a fost acordat Organizației Studenților Mediciniști Cluj.

Cea mai mare provocare a anului 2021

Care a fost cea mai mare provocare a anului 2021 pentru rectorul UMF Cluj, prof. dr. Anca Dana Buzoianu? Dar cea mai mare satisfacție?

Au fost multe provocări și la fel de multe satisfacții și oportunități, pe toate planurile și am avut mereu în vedere, în luarea oricărei decizii, respectarea valorilor fundamentale ale universității, după care ne ghidăm cu toții: profesionalismul, onestitatea, responsabilitatea, implicarea, transparența, egalitatea de șanse și meritocrația.

Una dintre cele mai mari încercări ale anului 2021 a fost organizarea primului semestru din anul universitar 2021-2022 în format fizic. La finalul lunii septembrie, când valul 4 al pandemiei începuse deja să ia amploare, noi i-am chemat pe studenți la școală. Iar această provocare s-a transformat apoi în cea mai mare satisfacție, aceea că am putut să ne desfășurăm activitatea didactică în condiții destul de apropiate de normalitate, dar cu respectarea strictă a măsurilor de siguranță. Să nu uităm că misiunea universității noastre este promovarea performanței academice în formarea de profesioniști din domeniul sănătății, care să se poată integra cu succes pe piața muncii din sistemele de sănătate globale. Iar acest lucru nu se poate realiza exclusiv online. De aceea, îmi doresc foarte mult să putem încheia acest an universitar în condiții cât mai apropiate de normalitate.

– Care este mesajul dvs de Anul Nou pentru studenții și cadrele didactice din universitate? 

– Transmit întregii comunități academice a Universității de Medicină și Farmacie “Iuliu Hațieganu” că sunt mândră de tot ce au realizat până acum și că îi asigur de sprijinul meu în ceea ce și-au propus să realizeze pe mai departe.

Suntem o comunitate puternică, o adevărată echipă și împreună vom reuși să facem din universitatea noastră un exemplu de succes al învățământului medico-farmaceutic și al cercetării din România.

Un An Nou cu sănătate și succese pe toate planurile!

M. TRIPON

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut