Angajări consistente în industria serviciilor de afaceri din Cluj

Peste 15.000 de angajați (6% dintre angajații din județ) lucrează la Cluj în industria de business services, pentru anul în curs estimându-se o creștere cu 10% a persoanlului din acest domeniu.

Aceasta este una dintre concluziile unui eveniment dedicat serviciilor de afaceri, desfăşurat ieri la Cluj-Napoca, şi organizat de Asociația Business Service Leaders (ABSL). Companiile locale de profil apreciază că la Cluj recrutează mai ușor specialişti în dezvoltare de software, ingineri sau specialiști HR, comparativ cu piața din București. De asemenea, în Cluj, rata medie a plecărilor din companii este sub media înregistrată la nivel național.

Companiile susţin că cele mai căutate calificări cerute sunt limbile străine (55%), combinarea cunoașterii unei limbi străine cu abilitați tehnice sau IT (18%), cunoștințe tehnice (9%), cunoștințe financiare (3%) și diferite alte cunoștințe – soft skills, project management, etc. (15%).

Aproximativ 85.000 de angajați ai acestei industrii lucrează în București (cca. 8% din totalul angajaților din capitală), 15.000 în Cluj, 11.000 în Iași (6,5% din forța de muncă din județ), iar la Timișoara 10.000 (sub 4% din numărul de angajați din județ), restul angajaților din industrie provenind din orașe ca Brașov, Sibiu, Galați sau Craiova. Pentru 2020, creșterea maximă a numărului de angajați estimată de ABSL este de aproape 10%, iar pentru 2021 creșterea prognozată este de 6,5%.

Afaceri de peste 4,5 miliarde euro

Conform estimărilor, serviciile de afaceri au generat anul trecut venituri de peste 4,5 miliarde euro la nivel naţional, ajungând la peste 2% din PIB. Sectorul cuprinde 280 de companii și peste 131.000 de angajați, adică 2,4% din totalul angajaților din economia românească. Cele mai multe companii care activează pe piața locală provin din Franța, Germania, România și SUA.

Conform studiul anual realizat de ABSL împreună cu KPMG, principalele servicii furnizate sunt IT (34%), servicii financiare și contabile (28%), operațiuni clienți (26%), HR (21%), achiziții (19%), project management (18%), transformarea afacerilor (16%) și gestiunea documentelor (15%).

Studiul mai arată că 60% dintre angajați sunt femei (procent în scădere față de anii precedenți), majoritatea angajaților au între 26-35 de ani, 58% au o diplomă universitară și 28% au absolvit și un program de master sau de doctorat.

Aproape jumătate (45%) dintre companiile participante la studiu au raportat că nivelul mediu de experiență al angajaților este până în 3 ani, 30% între 3-5 ani, în timp ce în 25% dintre companii nivelul de experiență al angajaților depășește 5 ani.

Cifra de afaceri medie generată anul trecut de un angajat este de 31.000 euro/an, în timp ce valoarea maximă se situează la 119.000 euro/an.

Bonusuri pentru cunoaşterea de limbi străine

Salariile de început din sector sunt cu 30% mai mari comparativ cu minimul pe economie pentru angajații cu studii superioare și există oportunități rapide de dezvoltare a carierei. Salariul mediu pentru un specialist în project management cu peste 5 ani experiență poate atinge 15.000 lei brut. În finanțe și contabilitate, salariul de debut începe de la 3.900 lei brut, în timp ce salariul unui specialist cu peste 3 ani experiență se situează între 4.800 și 25.000 lei brut, în cazul managerilor de top. În customer service, salariul mediu brut pentru persoanele cu experiență și poziții de middle management este în jur de 8.600 lei.

Majoritatea companiilor oferă bonusuri de limbă. Franceza, germana, italiana și spaniola sunt limbile cele mai căutate, acestea fiind plătite cu bonusuri ce pot varia între 290 și 3.000 lei brut pe lună. Cei care cunosc limbi mai puțin vorbite (olandeză, ebraică, poloneză etc) pot primi bonusuri până la 4.700 lei brut/lună, în anumite situații.

Un alt beneficiu acordat angajaților sunt zilele libere suplimentare, în afara celor obligatorii, care pot varia între una și șase zile pe an. Tichetele de masă, abonamentele medicale private, programul flexibil sau posibilitatea de a lucra de acasă sunt beneficii uzuale în industrie.

Articole din aceeasi categorie