Analistul politic Cristian Pîrvulescu: “Faptul că nu ești în linia deciziilor Avocatului Poporului, nu înseamnă că el trebuie demis”

Comisia de la Veneția a trimis președinților celor două camere ale Parlamentului, Ludovic Orban și Anca Dragu, o scrisoare prin care a cerut bazele și elementele juridice care au dus la demiterea Avocatului Poporului, Renate Weber, Comisia a catalogat această decizie drept una „grea”.

Sergiu Mișcoiu, profesor universitar la Facultatea de Studii Europene din cadrul UBB Cluj, atrage atenția că scrisoarea trimisă de Comisia de la Veneția este o nouă confirmare, de această dată internațională și dincolo de orice suspiciune de partizanat politic, că practica revocării Avocatului Poporului în baza unor motive politice reprezintă un act prin care se abuzează de statul de drept.

„Faptul că avem o nouă majoritate parlamentară nu trebuie și nu poate să determine și schimbarea conducerii instituțiilor din sfera juridică, instituții care reprezintă o contra-putere necesară față de puterea executivă și față de cea legislativă. Menirea Avocatului Poporului este aceea de a proteja indivizii față de eventualele abuzuri ale statului, or este evident că această funcție nu poate să fie exercitată decât în mod independent față de puterea politică.

Ceea ce ne spune Comisia de la Veneția este de bun simț democratic: revocarea nu se poate face decât în condiții prevăzute de lege (incapacitate de a exercita funcția, conduită necorespunzătoare, culpă etc.), și nu în urma respingerii unui raport de activitate solicitat în mod ad-hoc de către legislativ”, a declarat Sergiu Mișcoiu.

În opinia sa, nu intră în această discuție calitatea activității Renatei Weber, a cărei evaluare putea fi făcută doar la finalul mandatului său legal, sau opiniile pe care le putem avea unii sau alții despre prestația sa.

„Lecțiile pe care trebuie să le învățăm sunt: că democrația și statul de drept nu pot face obiectul acțiunii discreționare a unei majorități, chiar dacă  (sau mai ales fiindcă) aceasta a denunțat abuzurile fostei puteri pe când era în opoziție; că ar fi bine să numim în acest funcții personalități apolitice, aflate dincolo de orice interese vădit partizane, și care să aibă o preocupare reală pentru a apăra drepturile cetățenilor, chiar cu prețul de a incomoda majoritatea care i-a numit”, a mai subliniat Sergiu Mișcoiu.

La rândul său, analistul politic Cristian Pîrvulescu, atrage atenția că este evident că în scrisoarea Comisiei de la Veneția, cerându-se argumentele pentru care a fost demisă avocata poporului se sugerează că nu s-au îndeplinit criteriile legale, și că este o acțiune riscantă. „Comisia de la Veneția nu poate interveni în funcționarea autorităților române, dar ridică un serios semn de întrebare în ce privește statul de drept, pentru că Avocatul Poporului joacă un rol important. Și chiar dacă i se pot reproșa doamnei Weber nenumărate lucruri, asta nu justifică revocarea domniei sale.

Problema este că deja, în 2012, un avocat al poporului a fost revocat. Și atunci s-au ridicat o serie de semne de întrebare. Acest lucru a devenit un fel de soluție pe care guvernele o folosesc. Întâmplător atunci PNL era la guvernare împreună cu PSD, e adevărat, și se numea USL pe vremea aceea. Acum însă, PNL ridică din nou discuția, însă e greu de susținut.

Faptul că nu ești în linia deciziilor Avocatului Poporului nu înseamnă că el trebuie demis. Rolul Avocatului Poporului este să interogheze guvernarea în legătură cu respectarea drepturilor omului”, a precizat Cristian Pîrvulescu, pentru Făclia de Cluj.

Solicitarea PSD

Pe de altă parte, liderul PSD Cluj, Alexandru Cordoș, atrage atenția că PSD a transmis, prin intermediul președintelui Comisie de Afaceri Externe, o informare către președintele Comisiei de la Veneția cu privire la revocarea abuzivă a Avocatului Poporului. „Acest abuz face parte dintr-un proces mai amplu de concentrare a puterii: controlul asupra magistraților prin desființarea SIIJ, controlul asupra presei prin numirile neconstituționale de la TVR și RRA, controlul asupra cetățenilor prin revocarea Avocatului Poporului și controlul asupra statului de drept prin atacurile furibunde la adresa CCR. PSD solicită imperativ actualei majorități parlamentare PNL-USR-UDMR să nu supună la vot desemnarea unui nou avocat al poporului înainte de pronunțarea Curții Constituționale și a Comisiei de la Veneția asupra Hotărârii Parlamentului privind revocarea din această funcție a doamnei Renate Weber”, a declarat Alexandru Cordoș.

„Comisia de la Veneția a mai exprimat anterior o poziție cu privire la rolul și independența Avocatului Poporului din România: „pentru a fi eficient în protecția drepturilor omului, Avocatul Poporului trebuie să fie independent, inclusiv față de Parlament, care alege titularul funcției. Având în vedere această nevoie de independență, sunt necesare garanții speciale împotriva demiterii nejustificate, precum și trimiteri la principiul simetrie”, a completat liderul PSD Cluj.

În opinia sa, lipsa unei decizii CCR sau a unei hotărâri judecătorești împotriva Avocatului Poporului din care să reiasă că acesta ar fi încălcat Constituția sau legile țării, lipsa unei căi de atac din partea Avocatului Poporului prin care să conteste hotărârea Parlamentului și reproșurile invocate împotriva Avocatului Poporului reprezintă principalele aspecte care ne atestă că această decizie este una abuzivă, fără un temei logic.

Scrisoarea Comisiei de la Veneția

„Se pare, într-adevăr, că în ședința comună a Comisiei Juridice, de disciplină și imunități, din Camera Deputaților și a Comisiei Juridice de numiri, disciplină, imunități și validări din Senat, ținută în data de 25 mai, 2021, în timpul căreia au fost prezentate și dezbătute rapoartele de activitate ale Avocatului Poporului, pentru anii 2018, 2019 și 2020 s-a dat un vot de respingere.

În același timp, se pare că acest vot de respingere a permis ulterior destituirea Avocatului Poporului din funcțiile sale.

Dacă prezentarea și dezbaterea raportului de activitate al Ombudsmanului în fața Parlamentului constituie o bună practică, ce este prevăzută în principiile de protecție și promovare a instituției Ombudsmanului (Principiile de la Veneția), și este susținută de Comitetul de Miniștri ai Consiliului Europei, condițiile legitime pentru întreruperea mandatului unui ombudsman sunt, de asemenea, clar stipulate după cum urmează:

11.Ombudsmanul poate fi revocat din funcție numai în conformitate cu o listă exhaustivă de condiții clare și rezonabile definite de lege. Aceste condiții se referă numai la criteriile esențiale de incapacitate sau incapacitate de a îndeplini atribuțiile, conduită necorespunzătoare sau culpă, care trebuie interpretate îndeaproape. Majoritatea parlamentară necesară pentru revocarea din funcție a Ombudsmanului chiar de către Parlament sau de către o instanță la cererea Parlamentului trebuie să fie cel puțin egală cu și de preferință mai mare decât cea stabilită pentru alegerea sa.

Procedura de revocare este publică, transparentă și prevăzută de lege.

Pentru a înțelege mai bine situația, v-aș fi recunoscător dacă ați avea amabilitatea să ne furnizați bazele și elementele juridice, care au dus la această decizie grea, de a demite din funcție un Ombudsman, în timpul executării mandatului său”, se arată în scrisoarea Comisiei de la Veneția, semnată de președintele instituției, Gianni Buquicchio.

Vot în Parlament pentru revocare

Deputaţii şi senatorii au votat, săptămâna trecută, proiectul de hotărâre privind revocarea Renatei Weber de la conducerea instituţiei Avocatul Poporului.

S-au înregistrat 247 de voturi „pentru”, 32 ‘împotrivă’, iar un parlamentar nu a votat.

În timpul dezbaterilor, deputatul PNL Ioan Cupşa a susţinut că Avocatul Poporului, Renate Weber, a încălcat grav legea şi Constituţia, menţionând că aceasta nu şi-a îndeplinit mai multe obligaţii legale.

„Vă cer să nu uităm că Avocatul este al poporului, nu al celor care îl numesc. Actualul Avocat al Poporului a încălcat prevederile Legii 35 din 1997, nu şi-a îndeplinit mai multe din obligaţiile legale care erau reglementare prin această lege. A încălcat, astfel, prevederile constituţionale, mai precis articolul 59, alineatul 1 din Constituţie”, a declarat deputatul Ioan Cupşa, menţionând că Avocatul Poporului ar trebui să-şi desfăşoare activitatea în limitele legii.

El le-a cerut parlamentarilor să voteze pentru revocarea din funcţie a Avocatului Poporului, menţionând că a încălcat cu bună ştiinţă Convenţia împotriva torturii.

Anca M. Colibășanu

 

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut