TIFF 2019

Ediţia a 18 – a la decernarea premiilor!

sâmbătă 8 iunie, 21. 30 * Teatrul Naţional

Au intrat în competiţia oficală 2019 următoarele producţii: Monștri. este debutul regizorului Marius Olteanu și, totodată, singurul titlu românesc din cursa pentru Trofeul Transilvania. O poveste de dragoste despre compromis, presiuni sociale și revelații dureroase din viața unui cuplu, un film de-o admirabilă rigoare formală, prezentat în premieră în secțiunea Forum a Berlinalei din acest an, care ajunge la TIFF după un intens parcurs festivalier internațional, deja soldat cu Marele Premiu la Sofia; Omul care i-a surprins pe toți spune povestea unui pădurar din taigaua siberiană care, atunci când află că mai are doar două luni de trăit, recurge la o soluție radicală pentru a trișa moartea; din Rusia vine Umoristul debutul regizoral al lui Mihail Idov, despre o săptămână din viața lui Boris Arkadiev, un actor de stand-up comedy din Uniunea Sovietică a anilor 80, chinuit nu numai de cenzura regimului, ci și de propriile nesiguranțe; răzbunarea este și motorul poveștii mocnite din cel de-al doilea lungmetraj al islandezului Hlynur Palmason, Alb cât vezi cu ochii; Despre răzbunare, dar și despre condiția femeii în societatea tradițională, vorbește și Pauză, debutul nu lipsit de umor negru al scenaristei, regizoarei și producătoarei cipriote Tonia Mishiali; lupta unei fetițe de 9 ani de a recâștiga iubirea mamei și locul ei în familie transformă Copilul-problemă într-o experiență viscerală și devastatoare, despre încercările disperate ale sistemului de asistență socială de a o salva pe mica eroină de monștrii din mintea ei psihotică atunci când mama o abandonează pentru a-și proteja ceilalți copii; Crimă în familie este o poveste personală din viața tânărului regizor turc Burak Çevik; despre dragostea care sfidează normele sociale și consecințele ei vorbește și Scarborough în care două cupluri intergeneraționale își consumă în paralel poveștile de iubire interzisă departe de ochii lumii, în intimitatea unui orășel parcă suspendat în timp de pe litoralul britanic; o iubire extrem de complicată este și subiectul sofisticatei comedii romantice Un om fidel; O poveste de dragoste complicată, de data asta în cheie SF, propun și frații Cesar și José Esteban Alenda în Fără sfârșit, în care protagonistul călătorește în timp pentru a repara greșeala cu consecințe tragice din trecut; Dama de cupă este un film controversat; Monos este singurul film din competiție care ne plonjează în vremurile agitate pe care le trăim, deși nici el nu recurge la un context sociopolitic explicit, fabulă tribală despre supraviețuire, putere și anarhie în rândul unui grup de copii războinici se poate întâmpla oriunde și oricând.

Decid premiile în Competiţia oficială Denis Côté, regizorul, producătorul și criticul de film canadian; Mike Goodridge este fostul director executiv al companiei Protagonist Pictures, actualmente directorul artistic al Festivalului de la Macao; regizorul și scenaristul Constantin Popescu; Anita Juka (producător) şi Grainne Humphrey (director al Festivalului Internaţional de Film din Dublin, Irlanda).

Zilele Filmului Românesc

13 lungmetraje sunt în competiţia filmului românesc: Emigrant Blues (regia Claudiu Micu şu Mihai Mincan), Arest (regia Andrei Cohn), La Gomera (regia Corneliu Porumboiu), Alice T (regia Radu Muntean), Distanţa dintre mine şi mine (regia Mona Nicoară şi Dana Bunescu), Jurnalul familiei Escu (regia Şerban Georgescu), Mo (regia Radu Dragomir), Monştri (regia Marius Olteanu), Moon Hotel Kabul (regia Anca Damian), Moromeţii 2 (regie Stere Gulea), Parking (regia Tudor Giurgiu), nu ucizi (regia Gabi Şarga, Cătălin Rotaru), Timebox (regia Nora Agapi) şi Un prinţ şi jumătate (regia Ana Lungu).

Jurizează Ahmed Shawky (Egipt), Jessica Kiang (Irlanda) şi Marisella Rossetti (Italia).

Căderea imperiului american” la gala de închidere a festivalului

duminică 9 iunie, 21. 45 * Piaţa Unirii

Producţia canadiană Căderea imperiului american pune punct ediţiei cu nr 18. Pierre-Paul Daoust are 36 de ani şi, deşi are în CV un doctorat în filozofie, este nevoit să se angajeze la o firmă de curierat pentru a-şi permite un trai decent. Într-o zi livrează un colet şi este martorul unui jaf care se sfârşeşte prost: doi morţi şi genţi pline cu milioane părăsite pe caldarâm. Pierre-Paul are acum o dilemă: să plece cu mâna goală sau să ia banii şi să fugă?

Denys Arcand semnează regia filmului; în distribuţie Alexandre Landry, Maripier Morin, Remy Girard, Eric Bruneau,…

Filmul a obţinut un FIPRESCI la Valladolid, plus nominalizări la Toronto şi Valladolid.

Demostene ŞOFRON

Articole din aceeasi categorie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *