World Vision: Patru din zece elevi din mediul rural au luat sub 5 la Evaluarea Națională

Patru din zece elevi din mediul rural au luat sub 5 la Evaluarea Națională. Dacă anul trecut 30% dintre elevii din mediul rural nu reușeau să ia peste 5 la Evaluarea Națională de la final de clasa a VIII-a, anul acesta procentul a ajuns la aproape 40%. În același timp, numărul de note sub 7 este de două ori mai mare în rândul elevilor de la sate față de colegii lor din mediul urban. Aceste cifre arată foarte clar că fenomenul lipsei accesului la o educație de calitate în mediul rural s-a agravat – atrage atenția fundația World Vision România.

Diferențe notabile între elevii din mediul urban versus cei din mediul rural sunt și în privința notelor între 5 și 6. Mai exact, 4.9% dintre elevii din mediul urban au obținut medii între 5 și 5.49 la Evaluarea Națională, în timp ce numărul copiilor de la sate care au obținut aceste rezultate este aproape dublu. Mai, exact 8.6% dintre elevii din mediul rural au luat între 5 și 5.49 la această sesiune de examen.

O diferență notabilă este și pentru mediile între 5,5 și 6. Concret, 5.6% dintre elevii din mediul urban au obținut aceste rezultate, în timp ce procentul elevilor din mediul rural depășește 8%. Dacă ne referim la procentele de copii care au obținut sub media 7, datele transmise de Ministerul Educației arată cât de mare este procentul copiilor care nu se apropie nici măcar de un nivel mediu. Peste 70% dintre elevii de la sate au luat note sub 7 la Evaluarea Națională. Comparativ, procentul copiilor de la orașe care au luat mai puțin de 7 este aproape de două ori mai scăzut” – arată, într-un comunicat, World Vision România.

Din datele fundației, colectate din comunitățile cele mai vulnerabile din mediul rural, rezultă că: 24% dintre copii nu sunt ajutați de nimeni la teme; 14% dintre părinții elevilor de gimnaziu spun că nu fac nimic dacă ai lor copii nu se descurcă la teme; 47% dintre adolescenți spun că doar uneori sau niciodată nu le place școala; aproape o treime dintre profesori spun că proporția elevilor cu pierderi de învățare este între un sfert și o jumătate din totalul clasei; doar 67% dintre părinți susțin că profesorii folosesc metode atractive de predare; 35% dintre adolescenți spun că niciodată sau doar uneori au suficiente rechizite și cărți pentru școală.

„Faptul că 40% dintre elevii de la sate nu au reușit să ia peste 5 la Evaluarea Națională este un dezastru nu doar pentru mediul rural, ci pentru întreaga noastră societate. Este o condamnare la excluziune socială pentru toți acești copii. Trebuie să înțelegem că aceste dificultăți nu apar brusc în clasa a VIII-a, ci sunt rezultatul unui drum îndelungat și anevoios care începe din ciclul primar, când copiii din mediile vulnerabile nu primesc suportul de care au nevoie din partea familiei: nici pentru teme, nici financiar pentru chestiuni de bază ca hrana și rechizitele. Iar în momentul în care au mai mulți copii în aceeași clasă, în urmă cu procesul de învățare, cadrelor didacticele este foarte greu să facă față (…). Drumul acesta continuă la fel de greu în gimnaziu pentru tine, ca elev de la sat, când școala începe poate să fie mai departe de casa ta sau când părinții te trimit la munca câmpului. O alta cauză a faptului că foarte mulți copii nu au luat media 5 este că nu s-a investit în recuperarea pierderilor acumulate în clasele a V-a și a VI-a, respectiv a pierderilor acumulate de absența școlii în pandemie. Ne îngrijorează că nu se asumă, real, un plan cu măsuri concrete și programe cu acțiuni integrate care să adreseze nevoile copiilor și nevoile de investiție în educație”, declară, conform comunicatului, Mihaela Nabăr, director-executiv World Vision România.

78% dintre copiii de la sate de clasa a VIII-a din programul Vreau în clasa a 9-a au obținut note peste 5 la această Evaluare Națională. Dintre cei 100 de absolvenți, organizația anunță că 21 de bursieri au obținut note peste 9, dintre care unii candidați au luat nota 10 la ambele probe.

M. T.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut