Telemunca şi munca la domiciliu

Inspecţia Muncii a publicat un ghid în care explică procedura pe care angajatorii trebuie să o urmeze pentru introducerea în Registrul General de Evidenţă a Salariaţilor (REGES/REVISAL) a actelor acelor angajaţi pe care îi trec în regim de muncă la domiciliu, telemuncă sau prin aplicarea unui program individualizat de muncă, potrivit unui comunicat al instituţiei.

În ceea ce priveşte stabilirea unor programe individualizate de muncă, prin decizia unilaterală a angajatorului personalul trebuie să fie împărţit în cel puţin două grupe care să înceapă, respectiv să termine activitatea, la o diferenţă de cel puţin două ore. „Acest fapt implică doar modificarea programului de lucru, nu a unei clauze din contractul individual de muncă şi, prin urmare, nu se transmite în Registrul General de Evidenţă a Salariaţilor”, se menţionează în ghidul publicat de Inspecţia Muncii.

Referitor la munca la domiciliu, „contractul de muncă la domiciliu se înregistrează în REGES/REVISAL”, se precizează în document.

Ghidul conţine şi instrucţiuni despre modificarea în REGES/REVISAL a unui contract individual de muncă aflat în derulare în contract de muncă la domiciliu.

La capitolul „Munca în regim de telemuncă”, documentul emis de Inspecţia Muncii include instrucţiuni despre modificarea în REGES/REVISAL a unui contract individual de muncă aflat în derulare în contract individual de muncă cu clauză de telemuncă.

De asemenea, ghidul include precizări despre înregistrarea şi transmiterea în REGES/REVISAL a încetării clauzei de telemuncă, dar şi instrucţiuni despre înregistrarea unui contract nou cu clauză de telemuncă.

Ghidul a fost publicat pe site-ul Inspecţiei Muncii, potrivit comunicatului instituţiei.

Inspecţia Muncii a publicat ghidul în urma adoptării de către Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă a Hotărârii nr. 52 din 5 noiembrie, care prevede, la articolul 2: „În vederea evitării aglomerării transportului public, se propune ca toate instituţiile publice, precum şi toţi operatorii economici publici sau privaţi să aibă obligaţia organizării activităţii şi desfăşurării programului de lucru în regim de telemuncă sau muncă la domiciliu, iar acolo unde specificul activităţii nu permite acest lucru, să se organizeze programul de lucru astfel încât personalul să fie împărţit în cel puţin două grupe care să înceapă, respectiv să termine activitatea la o diferenţă de cel puţin două ore. Respectarea aplicării acestei măsuri se urmăreşte de prefecţi şi de către Inspecţia Muncii”.

Linie telefonică dedicată telemuncii

Ministrul Violeta Alexandru a anunțat că va inaugura, luni, o linie telefonică specială dedicată clarificării ultimelor reglementări adoptate de Guvern pe tema telemuncii şi a decalării programelor de lucru ale unor angajaţi.

„La dispoziţia mea, Ministerul Muncii deschide de luni un TelVerde, linia telefonică 0800.868.622, cu un program în primă instanţă între 9:00 şi 21:00, telefon la care puteţi suna pentru eventuale lămuriri suplimentare (…). Bineînţeles, toate canalele de dialog rămân deschise în ceea ce mă priveşte, rămânem în dialog şi preiau şi eu parte din aceste întrebări”, a precizzat Violeta Alexandru.

Rolul înfiinţării liniei telefonice este de a „veni în sprijinul angajatorilor, dar şi al salariaţilor care ar putea avea neclarităţi în ceea ce priveşte implementarea măsurilor luate de Guvern privind relaţiile de muncă”, potrivit unui comunicat publicat de Ministerul Muncii.

Violeta Alexandru a adăugat că echipa ministerului este pregătită să rezolve problemele pe care angajaţii şi angajatorii le vor transmite MMPS pe tema celor două noi reglementări în domeniul muncii introduse de Guvern.

„Rolul meu ca ministru al Muncii este să mă asigur că prioritatea protejării sănătăţii angajaţilor este respectată concomitent cu protejarea locurilor de muncă, respectiv cu sprijinirea salariaţilor care se află în perioada următoare într-o nouă etapă de transformări şi de modificări a programului de lucru, a spaţiului în care lucrează, a condiţiilor în care lucrează. Rolul meu este să mă asigur că aceşti oameni ştiu că, dacă există cea mai mică problemă, este cineva aici care s-o preia şi s-o rezolve. De asemenea, grija mea este ca angajatorii să găsească în Ministerul Muncii un sincer partener, care este conştient de dificultatea prin care trece fiecare din aceşti angajatori. (…) Prioritatea în perioada următoare este desfăşurarea activităţii de la domiciliu sau din alte spaţii, pentru a evita aglomerarea în birourile curente de lucru. Cu alte cuvinte, o primă măsură luată este aceea de a solicita angajatorilor să-şi organizeze echipele de lucru, astfel încât acolo unde se poate să se desfăşoare activitatea de la domiciliu sau în regim de telemuncă”, a adăugat Violeta Alexandru.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut