Studiu UBB: Adversitățile din copilărie afectează sănătatea mintală în contextul pandemiei COVID-19

Cercetătorii Departamentului de Psihologie Clinică și Psihoterapie al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, drd. Lia Oltean și lect. univ. dr. Radu Șoflău, au publicat recent, în jurnalul științific Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy, un articol care arată cum afectează adversitățile din copilărie sănătatea mintală și fizică în contextul pandemiei COVID-19.

Potrivit autorilor, adversitățile în copilărie, care cuprind experiențe ca abuzul și/sau neglijarea, se asociază cu multiple probleme de sănătate, atât mintală, cât și fizică, iar asocierea se menține pe tot parcursul vieții. Deși mecanismele care să explice această asociere sunt relativ puțin cunoscute, date recente indică faptul că procesarea recompensei ar putea fi unul dintre acestea. Totodată, impactul psihologic al evenimentelor stresante recente, precum contextul pandemic actual, ar putea avea, la rândul lor, implicații importante.

Studiul, care a investigat toate aceste aspecte în contextul pandemiei COVID-19, s-a desfășurat online, datele fiind colectate pe parcursul stării de urgență din România, pe un eșantion format din 419 adulți cu vârste cuprinse între 18 și 61 de ani, care au completat o serie de instrumente de autoraportare. Rezultatele studiului oferă suport datelor existente în literatură și sugerează că adversitățile în copilărie reprezintă un factor de risc deopotrivă pentru indicatorii sănătății mintale (simptomele depresive și anxioase) și fizice. De asemenea, rezultatele sugerează că învățarea bazată pe recompensă ar putea fi singura dimensiune a procesării recompensei care explică aceste relații în mod consecvent. Chiar dacă rezultatele acestei cercetări indică faptul că impactul psihologic al pandemiei se asociază la rândul său cu indicatorii sănătății mintale (simptomele depresive și anxioase) și fizice, acesta nu influențează rolul mediator al învățării bazate pe recompensă.

Împreună, aceste rezultate oferă sprijin pentru potențialul rol transdiagnostic al învățării bazate pe recompensă. Ele ar putea avea implicații clinice, sugerând țintirea învățării bazate pe recompensă în intervenții, mai ales în rândul persoanelor care raportează un istoric de adversități în copilărie.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut