Studiu: România are nevoie de o intervenție prioritară și rapidă în domeniul educației timpurii

Un studiu care evaluează situația și nevoile actuale ale sistemului de educație timpurie din România, realizat de Fundația OMV Petrom, relevă că 97% dintre educatori și directori consideră că România are nevoie de o intervenție prioritară și rapidă în domeniul educației timpurii.

Mai mult, 95% dintre cadrele didactice susțin că există decalaje de dezvoltare între copiii care încep grădinița la 3 ani și cei care sunt înscriși mai târziu. Doar 54% dintre directori spun că procentul copiilor înscriși la grădiniță este de peste 90% în localitatea lor și doar 68% dintre educatori spun că peste 90% dintre copiii înscriși frecventează grădinița de cel puțin 4 ori pe săptămână. Educatorii (64%) și directorii (84%) sunt de acord că cea mai potrivită soluție pentru a crește gradul de inserție în grădinițe este subvenționarea hranei copiilor.

Totodată, educatorii susțin în procent de 100% că implicarea părinților în dezvoltarea copilului este absolut esențială și că face cu adevărat diferența nu doar în primii ani de viață ai copiilor, ci de-a lungul întregii vieți, Aceștia menționează și nevoia unei intervenții urgente pentru informarea și educarea părinților cu privire la importanța grădiniței pentru dezvoltarea copilului și pregătirea lui de școală.

„Datele referitoare la nivelul dotărilor grădinițelor arată că există dotări de bază pentru desfășurarea activității, însă acestea nu se ridică la așteptările părților implicate în actul educațional. Doar o treime dintre grădinițe sunt pregătite, în ceea ce privește dotările, pentru a oferi activități diferite față de cele obișnuite (de exemplu: artă, teatru, ecologie, etc). Lipsa de dotări conduce la limitarea tipurilor de activități ce pot fi realizate în grădinițe. Printre nevoile prioritare ale grădinițelor se regăsește și dotarea unor spații exterioare și interioare pentru activități fizice și motrice, iar nevoile în ceea ce privește activitățile educaționale sunt nenumărate, de la simplele hârtii colorate și carioci, la excursii și cursuri diverse” – arată un comunicat al Fundației.

Formarea personalului didactic din grădinițe este „un alt punct nevralgic” atins prin intermediul studiului. „Chiar dacă directorii și cadrele didactice urmează frecvent programe pentru credite, aceștia menționează în procent de 78% (directorii) și 76% (educatorii) că au nevoie de formare profesională, mai ales pentru cursuri adaptate realității, precum cele de identificare, interacțiune și management al copiilor cu CES (cerințe educaționale speciale), tehnici moderne de predare sau competențe digitale” menționează același document.

Studiul a fost derulat de Cult Market Research, în perioada septembrie-octombrie 2022, pe un eșantion reprezentativ la nivel național, alcătuit din directori/ coordonatori de grădinițe și personal didactic.

Lansată în anul 2022, Fundația OMV Petrom este o organizație non-profit, distinctă și independentă de operațiunile companiei cu același nume, care construiește programe și susține investiții pe termen lung în România pentru comunități dezavantajate, în trei domenii cheie: educație, mediu și sănătate.

M. T.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut