Stringențele momentului în materie de poduri, la Cluj-Napoca

Cazul podului rutier din județul Neamț surpat la șase luni de la inaugurare ridică problema siguranței podurilor din România. Precizăm că în urmă cu doi ani și în județul Cluj a avut loc un eveniment oarecum asemănător. Este vorba de cazul podului de la Valea Drăganului surpat după ce o echipă de muncitori a săpat la unul dintre pilonii de susţinere.

Viceprimarul municipiului Cluj-Napoca, Dan Tarcea, subliniază că, în momentul de față, „nu sunt probleme cu niciun pod din oraș, care să reprezinte vreun pericol, astfel încât să trebuiască să se intervină imediat la el”. Municipalitatea clujeană are în vedere mai multe investiții în podurile din oraș, iar Dan Tarcea punctează exact, care sunt stringențele, în acest sens, în prezent.

„Discutăm de câteva investiții în poduri la nivelul municipiului Cluj-Napoca, și anume discutăm de un pod nou, Podul Oașului-Răsăritului care este realizat în proporție de 65%, de asemenea, Podul Porțelanului, care este o investiție puțin întârziată, din cauza unor lucrări neașteptate, și a unor lucruri, aspecte pe care nu le-am putut identifica de la bun început, dar acesta va fi gata până la sfârșitul anului 2022. Apoi, discutăm de trei poduri care au fost reabilitate integral, Podul Traian, Nodul N, și Podul Fabricii, și de asemenea, se lucrează la documentații pentru Podul Locomotivei, care urmează să fie reabilitat. Acest proiect este depus spre finanțare pe programul Anghel Saligny, și așteptăm să se intre și în acest caz în linie dreaptă. De asemenea, monitorizăm și celelalte poduri pe care le avem, cel din Grigorescu, și pasajul de la Podul IRA, astfel încât în momentul în care identificăm probleme, să putem interveni din timp”, a precizat Dan Tarcea.

Viceprimarul municipiului Cluj-Napoca a explicat și motivele întârzierilor cu lucrările la Podul Porțelanului.

„În ce privește Podul Porțelanului, nu Primăria face săpături acolo…noi am contractat o firmă care trebuia să își facă treaba, din păcate compania care a câștigat licitația a făcut treaba numai pe jumătate, nu a identificat că acolo există un zăcământ de sare, iar în perioada executării lucrărilor, s-a constatat că trebuie să fie modificată soluția. Ori, această firmă care a câștigat licitația, nu a dorit să modifice soluția și a rămas fermă pe poziție că soluția lor este una corectă, motiv pentru care a trebuit să luăm un expert independent care să vină cu o soluție, și să ne spună dacă soluția inițială poate să fie implementată. Concluzia expertului a fost că nu poate să fie implementată cea inițială. Noi nu putem să intervenim, noi nu putem să îi spunem, spre exemplu, fă soluția A sau B…. După ce a venit un nou expert și a spus că trebuie o altă soluție, am făcut o altă soluție, conform expertizei, după care a trebuit să organizăm o nouă licitație de execuție. Am făcut și această licitație și suntem în stadiul în care azi se lucrează la Podul Porțelanului. Pe scurt, aceasta este istoria, noi am mers în instanță să cerem daune pentru prima firmă care a făcut proiectarea, pentru că pe lângă faptul că ne-a întârziat fosrte mult lucrările, avem și niște costuri suplimentare pe care trebuie să le recuperăm.

Avem în vedere toate podurile, dar le reabilităm atunci când este nevoie. Dacă sunt necesare lucrări de reabilitare, atunci le facem, dacă este un pericol, atunci intervenim în regim de urgență”, a mai spus Dan Tarcea.

El a mai subliniat că pentru Podul Garibaldi, a existat o primă licitație, dar nu a venit nimeni, iar acum municipalitatea e în situația de actualizare a studiului de fezabilitate, cu noile prețuri. „Stringente sunt Podul Porțelanuluui care urmează, cum am spus, să fie terminat (n.red lucrările) până la sfârșitul anului, iar al Oașului-Răsăritului, să fie finalizat până la mijlocul anului 2023, conform contractului. În rest, nu sunt probleme cu niciun pod care să reprezinte un pericol și să trebuiască să intervenim imediat la el”, a adăugat Dan Tarcea.

Potrivit datelor obținute de Făclia, pe reţeaua drumurilor judeţene din județul Cluj sunt 237 de poduri, din care 225 se află în administrarea Consiliului Judeţean Cluj. Dintre acestea, 23 de poduri sunt de categoria IV, neexistând niciun pod de categoria V.

Pentru a menţine podurile în condiţii de siguranţă, echipe proprii de muncitori din cadrul CJ Cluj execută lucrări de siguranţa circulaţiei, cosiri şi curăţări de şanţuri. De asemenea, Consiliul Judeţean Cluj are în derulare un program de întreţinere curentă şi periodică care include şi podurile din administrare aflate pe traseu.

Cât privește podurile de cale ferată, Sucursala Regională de Căi Ferate Cluj are în administrare în județul Cluj nu mai puțin de 124 de poduri. CFR infrastructură susține că la aceste poduri de cale ferată se execută permanent lucrări de întreținere, cu personal propriu de specialitate, conform instrucțiunilor feroviare în vigoare, dând asigurări că toate podurile de cale ferată din județul Cluj corespund din punct de vedere al siguranței pentru circulația feroviară.

A.M.C:

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut