Șomaj tehnic pentru angajații firmelor afectate de războiul din Ucraina

Angajaţii companiilor care sunt nevoite să îşi restrângă sau suspende activitatea din cauza conflictului din Ucraina vor putea beneficia de şomaj tehnic la valoarea de 75% din salariu, dar nu mai mult de valoarea salariului mediu pe economie, stabilește o Ordonanţă de Urgenţă propusă de Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale.


Măsura se aplică, până la 31 decembrie 2022, firmelor afectate direct
sau indirect de imposibilitatea efectuării de tranzacţii cu operatori economici din Ucraina, Federaţia Rusă şi Belarus, precum şi pentru salariaţii angajatorilor supuşi sancţiunilor internaţionale şi care au instituite măsuri restrictive în raport cu acţiunile care subminează sau ameninţă integritatea teritorială, suveranitatea şi independenţa Ucrainei.
Vor putea solicita acest sprijin angajatorii care înregistrează în luna pentru care cer măsura o diminuare a încasărilor cu minim 20% faţă de veniturile realizate în ianuarie 2022 sau faţă de veniturile
din luna similară a anului 2021, precum şi cei care au fondurile sau resursele economice blocate prin ordin emis de preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF).

Ordonanța mai prevede posibilitatea ca angajatorul să solicite într-o lună calendaristică, pentru aceeaşi perioadă din lună, pentru salariaţi diferiţi, dar şi pentru acelaşi salariat, pentru perioade diferite din lună, atât indemnizaţia de 75% din salariul de bază, cât şi indemnizaţia de 75% din salariul de bază brut lunar aferent orelor de reducere a programului de lucru.
Pentru acordarea indemnizaţiei, angajatorii
trebuie să depună prin poşta electronică, la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă, o cerere semnată şi datată, însoţită de o declaraţie pe propria răspundere din care să reiasă că au fost afectaţi de imposibilitatea efectuării de tranzacţii din motivele enumerate mai sus. Trebuie anexată balanţa de venituri şi cheltuieli aferentă lunii pentru care se solicită indemnizaţia, precum şi balanţa de venituri şi cheltuieli la care se raportează diminuarea sau, după caz, copia ordinului de blocare a fondurilor sau resurselor economice în domeniul sancţiunilor internaţionale, emis de preşedintele ANAF, şi de lista persoanelor care urmează să beneficieze de această indemnizaţie.
Modelul documentelor urmează să fie aprobat, în termen de 10 zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a ordonanţei.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut