Românii sunt tot mai interesați de ”mașinile verzi”

Interesul pentru mașinile electrice și hibride continuă să crească, susținut de costul mai redus cu alimentarea, iar mai mulți consumatori preferă să își încarce mașina acasă.

Interesul pentru mașinile electrice și hibride se menține ridicat în rândul consumatorilor, în principal datorită costului mai redus cu alimentarea, comparativ cu motoarele pe combustie internă, preocupărilor cu privire la protecția mediului și stimulentelor acordate de autorități pentru cumpărarea unui autovehicul nepoluant.

Un studiu efectuat de Deloitte în 24 de țări din întreaga lume, dintre care nouă din Europa, arată că cei mai mulți consumatori din Marea Britanie (77%), Germania (75%), Belgia (75%), Austria (65%), Franța (65%) și Italia (51%) spun că ar prefera să își încarce mașina electrică acasă, mai arată studiul.

Totuși, în țările europene analizate, tranziția de la motoarele pe combustie internă la cele electrice se produce lent. Proporția celor care ar opta pentru un motor pe benzină sau motorină la următoarea achiziție rămâne încă ridicată în Austria (54%), Turcia (54%), Germania (51%), Polonia (49%), Marea Britanie (49%), Franța (47%) și Belgia (47%). Doar în Italia (unde 22% dintre consumatori ar opta pentru motor pe benzină sau motorină) și Spania (31%), motoarele pe combustie internă pierd cu adevărat teren. În plus, mulți dintre cei care se declară interesați de o mașină electrică ar renunța la o astfel de achiziție dacă ar apărea pe piață un combustibil sintetic, nepoluant, pentru motoarele cu combustie internă, procentul acestora variind între 44% în Belgia și 63% în Turcia.

Explozie a vânzărilor la mașinile electrice

În România, anul trecut, vânzările de mașini electrice au crescut cu aproximativ 10.000 de unități, cel mai mare avans fiind înregistrat în cazul celor pe baterie (cu 83,5%, pe locul patru în UE după Cipru, Letonia și Bulgaria). Cu toate acestea, autovehiculele pe baterie reprezintă mai puțin de un sfert din totalul celor electrice vândute în România în 2022 și sub 10% din total. Și pentru români, principalele motive de reticență în alegerea unei mașini electrice sunt legate de infrastructura precară de încărcare și de autonomia limitată, la care se adaugă durata scurtă de viață a bateriei și, la anumite modele, faptul că bateria nu poate fi înlocuită.

Calitatea autovehiculului rămâne principalul criteriu în decizia de achiziție a unei anumite mărci, dar termenul de livrare devine tot mai important în actualul context dominat de sincopele de pe lanțurile de aprovizionare. Timpul de așteptare acceptabil variază de la țară la țară – în timp ce 85% dintre consumatorii din Turcia și 77% din cei din Spania consideră că acesta nu poate depăși cinci săptămâni, jumătate dintre austrieci și 57% dintre belgieni sunt dispuși să aștepte mai mult de atât.

Totodată, majoritatea participanților la studiu apreciază beneficiile dotărilor cu tehnologie, care permit conectarea autovehiculului la surse de informare referitoare la stadiul sau planificarea verificărilor necesare în procesul de întreținere, la blocajele din trafic și rutele alternative sau la siguranța traseului planificat.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut